29.03.2024
 
מדריך: מה עושים כשאובדת המזוודה?

 

 

שירות חדשות תיירות

 

אובדן של מזוודה, או נזק שנגרם לה או לתכולתה, הוא אחד הדברים המתסכלים שיכולים להאפיל על החופשה בחו"ל. לקראת עונת החגים, בה עשרות אלפי ישראלים יטוסו עם בני משפחותיהם לחופשה, מציע יואל אמיר מנכ"ל חברת PassportCard - ביטוחי נסיעה לחו"ל, כמה טיפים - מה עושים כאשר אובדת המזוודה?

 

כיצד ניתן לבטח מפני אובדן כבודה?

באופן תיאורטי כל חברות ביטוחי הנסיעות מציעות כיסוי למטען, כאשר הכיסוי הוא תוספת לפוליסה הבסיסית. 99.9% מהמבוטחים אכן רוכשים את ההרחבה לכיסוי זה.

 

אילו פעולות יש לבצע כאשר אובדת/מאחרת מזוודה?

יש לבצע הבחנה ברורה בין מס' מקרים אשר עלולים להתרחש בנוגע לכבודה.

  • איחור בהגעת כבודה: כאשר מתעורר חשש בהקשר של איחור בהגעת הכבודה בחו"ל בלבד, יש לגשת למחלקת אבדות ומציאות הממוקמת בשדה התעופה, ולבקש אסמכתא על כך שלא ידוע היכן הכבודה. מומלץ מאוד לעדכן את חברת הביטוח באופן מידי, על מנת שתדע על האירוע בזמן אמת. מדובר בפרוצדורה שבה צריך להגיש תביעה אל מול חברת הביטוח, ולבדוק האם רכשת כיסוי מסוג של איחור בהגעת כבודה. 

  • מזוודה שאבדה - לא הגיעה ליעדה. גם במקרה זה, יש לגשת למחלקת אבידות ומציאות בשדה התעופה, ולקבל אסמכתא רשמית מחברת התעופה המאשר כי המזוודה אבדה (לחברת התעופה לוקח בדרך כלל מספר שבועות לאתר את המזוודה, במידה והיא אכן נמצאה). בהקשר לפיצוי: חברות התעופה נותנות פיצוי בסכומים שונים בכפוף לשיקוליהן. המבוטח נדרש לפנות לחברת הביטוח שלו ולציין את גובה הפיצוי שניתן לו ע"י חברת התעופה. במידה ופיצוי זה לא היה מספק, תשלים חברת הביטוח את ההפרש.

  • נזק - במידה ומתגלה נזק לפריטי הכבודה, יש לגשת באותו הרגע לדלפק של חברת התעופה ולהצהיר על כך. במקרה בו המזוודה עצמה ניזוקה - בחלק מחברות התעופה יתנו מזוודה חדשה במקום (לופטנזה למשל) וחלק ישלמו פיצוי, זאת כחלק מהסכמים בין-לאומיים עליהן חתומות חברות התעופה, וללא קשר לחברות הביטוח שמטפלות גם הן במקרה מסוג זה. מבחינת ביטוחי הנסיעות - פרק הכבודה בביטוח הנסיעות מתייחס גם לאירועים בהם נגרם נזק לכבודה ויש כיסוי לכך בפוליסת ביטוח הנסיעות.

  • גניבה - מקרה נפוץ ביותר, שבו יש לגשת לגורם מקצועי (בדרך כלל תחנת משטרה) ולהעביר לחברת הביטוח אישור משטרה שאכן הוגשה תלונה בגין גניבה. בחלק מחברות הביטוח יסכימו לקבל גם אישור מגורם רשמי כמו קב"ט בית המלון, גורם רשמי בשדה התעופה וכו', וזאת כדי להוכיח שאכן הוגשה תלונה. כאשר מדובר בגניבה מתוך רכב - לתיירים יש נטייה מגונה להחנות את רכבם בחניון, כאשר בתוך הרכב ישנם חפצים יקרי ערך. כל חברות הביטוח מקטינות באופן משמעותי את סכום הכיסוי שמגיע לאותו אדם, זאת לאור חוסר האחריות של המבוטח בנוגע לשמירה על חפציו. במקרים אלה, הסכומים נעים בין 250$ - 150$ ולכן חשוב מאוד שלא להשאיר חפצים יקרי-ערך במקומות הומי-אדם בהם החשיפה לגניבה היא גבוהה ביותר.

 

  • מה לא מכוסה?

חשוב לדעת כי חפצים יקרי ערך כמו לפטופ/טאבלט, אינם נכללים בכבודה הבסיסית וצריך לבטח אותם בנפרד. גם טלפון סלולרי אינו מכוסה באופן אוטומטי כחלק מן הכבודה ויש לבטחו ע"י כיסוי ייעודי בנפרד. אם יש לך טלפון יקר, מצלמה, או לפטופ, כדאי ורצוי לברר מול חברת הביטוח האם הכיסוי הבסיסי כולל את הפריטים הללו ומה הגובה המקסימלי של הכיסוי.

  • האם מגיע פיצוי כספי לקניית מוצרים בחו"ל?

כדאי לבדוק זאת באופן ספציפי מול חברת הביטוח. חלק מהחברות יכסו מוצרים אשר נקנו בחו"ל וחלק לא. חברות הביטוח המכסות אובדן כבודה, נוהגות לקזז בלאי של פרטי הכבודה (לבוש, הנעלה, מוצרים אלקטרונים, וכדומה). ברוב חברות הביטוח, במידה והמוצרים חדשים - קרי עד שנה - יוכל הלקוח לקבל את הערך הנקוב במידה ויוכל להמציא קבלה בגין הרכישה.

לדברי יואל אמיר, מנכ"ל PassportCard: "למרות שלמעלה מ-90 אחוזים מהישראלים מבטחים את הכבודה במסגרת ביטוח הנסיעות לחו"ל, רבים מהם לא באמת יודעים מה כולל הביטוח. חשוב לשים לב לגובה הכיסוי שמציעה חברת הביטוח לכבודה. אמיר מוסיף: "אני ממליץ לנוסעים לוודא עם חברת הביטוח מהו אופן הפיצוי במקרה שהגעת לחו"ל וגילית שהמזוודה לא הגיעה יחד אתך. האם אתה מקבל זיכוי כספי בו במקום, או שתקבל פיצוי רק עם חזרתך לארץ ולאחר שהגשת את כל הטפסים? אלו דברים שרצוי לבדוק טרם בחירת חברת הביטוח, על מנת שברגע האמת יוכל הלקוח לזכות במענה הטוב ביותר".

 

 

 

 

24/08/2016