28.03.2024
 
שנה חדשה בלונדון

 

שנה חדשה בלונדון


מאת שירן כצנלסון*

 

לונדון היא מהערים היפות ביותר בעולם גם בסתם יום רגיל, אך אין ספק שאווירת ראש השנה האזרחית החדשה מעצימה את העיר, כשביקור בתקופה המדהימה הזו של השנה גורם למטייל בעיר להרגיש כאילו נכנס לסט של סרט עם תקציב שמן.

כמעט כל אחד מאתנו צפה בסרט קומדיה קליל, שעלילתו מתרחשת בעיר גדולה בתקופת הכריסמס ולקראת בואה של השנה האזרחית החדשה, והתמוגג מהאווירה הסוחפת והמרגשת של השילוב המושלם בין עיר יפה לרחובות המוארים והמלאים בעצים מקושטים, עם שווקי הכריסמס המסורתיים. מה טוב יותר מלקחת חלק בזה בעצמכם, ועוד בעיר היפה בעולם, לונדון? אומרים שהתקופה היפה ביותר לבקר בחו"ל היא לפני הכריסמס עצמו ולא אחרי, אך אפשר לקבוע שלונדון לחלוטין יוצאת מן הכלל.

 

לשמחתי, השנה לקחתי חלק בחגיגות השנה האזרחית החדשה בעיר שהתפאורה הכי הולמת אותה, ושבה התפאורה היפה ביותר. ב-31 בדצמבר, בשעה 17:20 המריאה טיסתי. הטיסה ארכה חמש שעות, ואחריה נחתתי בשדה התעופה לוטון בשעה 21:00 שעון מקומי. אוטובוס של חברת Green Line הוא הדרך הזולה ביותר להגיע למרכז לונדון. נסיעה בו עולה 10 ליש"ט ואורכת כשעה. הוא יוצא לעתים תכופות מאוד, עובר בבייקר סטריט, בתחנת ויקטוריה ובמארבל ארץ' (הקצה המערבי של רחוב אוקספורד וקישור מצוין לחלקו הצפון-מזרחי של ההייד פארק). משם ניתן להגיע בקלות אל המלון באמצעות הרכבת התחתית, גם עם המזוודה.

האפשרויות לערב היו רבות ומגוונות, שכן את אווירת החג של ערב השנה החדשה ניתן להרגיש בכל פינה בעיר, ואפילו ברכבת התחתית עצמה. מכיוון שבערב זה התנהלות העיר שונה, חנויות נסגרות מוקדם יותר ורחובות רבים נסגרים לתנועת כלי רכב, החלטתי לוותר על רחוב אוקספורד באותו ערב, כמו גם הליכה ברחוב ריג'נט, הידוע במותגיו ומקשר בין רחוב אוקספורד לכיכר פיקדילי. בסופו של דבר, נסעתי ברכבת התחתית לתחנת צ'רינג קרוס (Charing Cross), שנמצאת בכיכר טרפלגר. הכיכר, בה שוכנת לה הגלריה הלאומית (National Gallery), ידועה בהיותה ה-מקום לנשיקת החצות המפורסמת. בכיכר הוצב עץ אשוח עצום, ונפרס מסך ענק לצפייה בזיקוקים המפורסמים של חצות. לאחר שספגתי את האווירה המיוחדת בכיכר, התקדמתי לתחנת כיכר לייסטר (Leicester Square), מכיוון שמספר תחנות סמוכות נסגרו בשל העומס האדיר.

 

משם, המשכתי לתחנת Vauxhall על מנת לצפות בזיקוקים המפורסמים של חצות. משום שיש ביקוש אדיר לצפייה בזיקוקים שמשוגרים בסמוך לביג בן, מוקצים כמדי שנה רק 100,000 כרטיסים שעלות כל אחד 10 ליש"ט. המכירה נעשית מראש והמלאי נגמר לחלוטין תוך פחות מ-24 שעות. לא כדאי בכלל להגיע לאזורים התחומים ולחפש אנשים שמוכרים את כרטיסיהם, מכיוון שייתכן מאוד שימכרו לכם כרטיסים מזויפים בעלות גבוהה. משום שלא הצלחתי להשיג כרטיס, החלטתי שכדאי יהיה לצפות במקום בו תהיה ראות טובה, אך שהצפייה בו תהיה בחינם. כמובן שאין נקודה בלונדון, ממנה ניתן לראות את הזיקוקים בחינם, שלא תהיה צפופה כמה שעות מראש. ויתרתי על הגעה מוקדמת על מנת ליהנות מזוית אופטימלית לטובת ניצול הזמן לספיגת האווירה החגיגית והמיוחדת של הערב המרגש הזה. מתחנת Vauxhall ניתן לתפוס מקום טוב על גדות נהר התמזה או על הגשר עצמו.

לאלו מכם שמוכנים להשקיע בערב הזה סכום מכובד, יש אפשרויות רבות הרבה יותר. קרוזים רבים בנהר התמזה מוצעים בעלויות של מאות ליש"ט, וכמובן שהכניסה בלבוש אלגנטי בלבד. מסעדות רבות בגורדי שחקים מציעים נוף למופע הזיקוקים, והמחיר מצריך לא מעט כסף. צפייה בזיקוקים אפשרית גם מגשר לונדון ומגשר המצודה, כמו גם מגבעת פרימרוס (Primrose Hill), שממוקמת צפונית לפארק ריג'נט'ס.

לאחר מופע הזיקוקים הראוותני, שנמשך כ-10 דקות, נסעתי לתחנת אוקספורד סירקוס (Oxford Circus) בכדי לבלות ברחוב קרנבי (Carnaby Street). רחוב קרנבי היה שוקק לחלוטין, ומכיוון שהוא מכיל הרבה מאוד מסעדות, כמו גם את מתחם הקינגלי קורט (Kingly Court), ומשום שהוא מקושט להפליא, קשה מאוד שלא ליהנות מהאווירה גם אם לא באמת נכנסים לאחת מהמסעדות. הלונדונים והתיירים מצטרפים לחגיגות ספונטניות, כל אדם שלישי מברך את העוברים ושבים, ויש גם כאלו שצועקים Happy New Year. אווירת חופש אמיתית ניתן לחוש למראות הפסיפס האנושי המרתק שחולף לנגד עיניך - בריטים, סינים, היפים, מוסלמים, רוסים, מזוקנים שהחליטו לקלוע מהזקן צמה, נשים עם שיער בכל צבעי הקשת ומה לא. נשמע כמו תחילה של בדיחה טובה, ולמרות שאנו באים מקיבוץ גלויות משלנו, אי אפשר שלא להתרשם. טיפ: לבעלי תקציב רזה יותר, רשתות מזון מהיר רבות נותרו פתוחות לאחר חצות, בהם בורגר-קינג, כך שבעלות של 34 שקלים ניתן ליהנות מארוחה של ערב השנה החדשה במרכז העיר, ובתנאי שהצלחתם לתפוס מקום לשבת.

האטרקציה המרכזית שמביא עמו החורף וחגיו היא ללא ספק ארץ הפלאות החורפית שנבנית לה כמדי שנה בחלק המזרחי של ההייד פארק, ומתפרשת מהמארבל ארץ' (Marble Arch) ודרומה לה, הלא היא ה-Winter Wonderland. עיר חורפית נבנית לה בפארק ומעלה תהיות לגבי האופן בו ניתן היה לבנות את הפארק באדמה שברוב השנה נחשבת לחלק מכובד מהפארק המרכזי והמפורסם ביותר של לונדון. בפארק ניתן למצוא פארק שעשועים משגע. אל תשכחו לפנות כמה שעות טובות, גם אם אתם לא מתכוונים לעלות לאף מתקן.

לפארק העצום, שפתוח מדי שנה החל מאמצע נובמבר ועד תחילת ינואר בשעות 10:00-22:00, הגעתי לאחר ביקור בארמון בקינגהאם, בביג בן, בגשר לונדון, בגשר המצודה, בשוק לידנהול, בשוק בורו (Borough Market), בכיכר פיקדילי, ברחוב ריג'נט וברחוב אוקספורד. ההחלטה להגיע דווקא בערב גובשה על מנת ליהנות מתאורת החג שמופיעה במקום על כל הצבעים וגווניהם ובולטת במיוחד עם רדת החשיכה.

האיום מטרור הוביל השנה לפריסה של כוחות ביטחון ברחבי העיר, וברכבת התחתית. בדיקה ביטחונית נעשתה בכניסה לתחנות הרכבת התחתית השונות וגם בכניסה ל-Winter Wonderland. בפארק גלגל ענק, רכבות הרים, זירת החלקה על הקרח, מופעים חיים של זמרים מוכרים ואלמוניים שלקולם זוגות מצטרפים לריקוד זוגי, מסעדות בוואריות, מוצגי קרח ושוק כריסמס עצום עם ביתנים שניתן למצוא בהם כמעט הכל, אפילו קיורטוש.

הריח באוויר, של כל סוגי המאכלים הקיימים (גם פלאפל), בשילוב שמחת החג של העוברים ושבים, התאורה המדהימה בפארק, הבנייה המשוגעת של מתקני השעשועים ושירי החג המסורתיים גרמו לי לשכוח שאני נמצא בלב ליבה של העיר מפורסמת בעולם ולהרגיש כאילו אני נמצא בעיירת סקי קסומה ומדהימה ביופיה. לעיר הפלאות חזרתי גם למחרת בערב, לאחר ביקור בונציה הקטנה, בנוטינג היל (עם שוק פורטובלו), בהייד פארק, בהרודס, בשוק קמדן, בתחנת קינג'ס קרוס, בניל'ס יארד הצבעונית (Neal's Yard), בשוק קובנט גארדן, בצ'יינה טאון ובאוקספורד. הערה: נוסף לעיר הפלאות החורפית, במרכז העיר ניתן היה למצוא שווקי כריסמס נוספים, למשל בגדה הדרומית של נהר התמזה, העוברת מגשר לונדון לגשר המצודה.

דבר נוסף שמאפיין את לונדון שאחרי חג המולד, הוא מבצעי סוף השנה המטורפים. אם חשבתם שהמבצעים לקראת חג המולד הם הטירוף הגדול, הרי שזה לא מגיע למבצעים הגדולים באמת שמגיעים לאחר הכריסמס, וזאת על מנת להיפטר מהמלאי שהוזמן לחג ולא נרכש. קוראים ליום הזה Boxing Day, ולא משום שתריבו בקטטת אגרופים על כל פריט עם לקוחות נוספים. אם אתם בלונדון בתקופה זו של השנה, לאחר חג המולד, כדאי מאוד לא לפסוח על המבצעים שתוכלו למצוא בחנויות שברחובות אוקספורד ורג'נט ובכיכר פיקדילי. ואם אתם מעוניינים לקנות שעון ב-1,000 ליש"ט במקום ב-2,000, הרי שההרודס (Harrods) הוא המקום בשבילכם. הצעה אפשרית נוספת היא אחד מקניוני Westfield עליהם ויתרתי בשל מיקומם הרחק ממרכז העיר.

ובכן, הרבה אומרים שמאוד לא כדאי לטוס לחו"ל אחרי חג המולד משום שהערים מאבדות את הקסם שלהם עם סגירת השווקים, אז לא כך הדבר לגבי לונדון, בה העניין מתחיל ברגע שהחג נגמר, וזה מתבטא בעיר הפלאים החורפית בהייד פארק שנותרת פתוחה (השנה נסגרה ב-4 בינואר), במבצעים המטורפים שאחרי החג, בתאורת החג שנותרת בכל מרכז העיר, בשווקים שחלקם עדיין נותרו פתוחים וכמובן בערב השנה החדשה וכל המשתמע מכך (מופע הזיקוקים המפורסם, נשיקת חצות, אווירת חג וחופש... להמשיך?). לונדון לחלוטין מחכה לכם! Happy New Year!

 

המלצה: האתר 'שאל לונדוני' (Ask a Local), שמנוהל על-ידי איתי, ישראלי המתגורר בלונדון, מספק תוכן מתעדכן על לונדון ללא הפסקה. נוסף על האתר המסודר והכתוב היטב, לאתר דף פייסבוק המנוהל גם הוא על-ידי איתי ובו ניתן לשלוח אליו שאלות ולהתייעץ עמו, כשהתייחסות לפנייה מתקבלת באדיבות מדהימה תוך 10 דקות. תודה רבה לאיתי על שעזר לי לתכנן באופן הטוב ביותר את ערב השנה החדשה.

כתובת האתר: http://askalocalapp.com/London/HE/