26.04.2024

חוויית כדורגל בלונדון

מאת שירן כצנלסון *

צפונית למרכז לונדון שוכן אצטדיונה הביתי החדש של קבוצת הכדורגל המצליחה ארסנל. האצטדיון, שמלבד צפייה במשחק מציע גם סיורים במוזיאון המועדון, הוקם בשנת 2006 ולחלוטין מעמיד רף עולמי חדש של איכות. אז אם אתם אוהבי כדורגל, אל תשכחו להשאיר זמן פנוי לביקור בקומפלקס האצטדיון ואפילו למשחק של ארסנל.

תקופה ארוכה כל כך רציתי לבקר בלונדון, והנה מצאתי חלון זמן עם דילים מעולים לבירת הממלכה המאוחדת. השאלה שנותרה היא מי יצטרף, אז גלגלתי באופן אוטומטי את הבקשה אל אחי בתקווה שיענה בחיוב להצעתי. אותו לונדון עניינה הרבה פחות, דהיינו בכלל לא, אז הוא לא הביע עניין רב. מה שכן הביע בו עניין רב זה כדורגל טוב, ובמקרה הקבוצה האהובה עליו היא ארסנל. אז הצעתי לו שנסע יחד למשחק ליגה של הקבוצה במהלך הביקור בלונדון, והתשובה החיובית לא איחרה לבוא.

לא תמיד היה אצטדיון האמירויות ביתה של מועדון הכדורגל ארסנל. עד שנת 2006 שיחקה הקבוצה באצטדיון הייבורי האגדי, אך כשממדיה לא התאימו יותר עבור המועדון, הוחלט בהנהלה לעבור דירה, ותוך פחות משלוש שנים הושלמה בניית האצטדיון.

הקומפלקסן, שמכיל 60,400 מקומות ישיבה, זוכה למיקום אולטימטיבי במרכז העיר לונדון, באזור (Zone) מס' 2, מה שמאפשר למי שהנפיקו כרטיס נסיעות כזה או אחר של התחבורה הציבורית לאזורים 1 ו-2 בלבד, להגיע בקלות רבה אל האצטדיון ולא להסתבך עם תוספות עלויות. דרך ההגעה הפעילה והפשוטה ביותר היא באמצעות מערכת הרכבות התחתיות של העיר. קו פיקדילי, שצבעו כחול, עובר דרך שתי תחנות, Arsenal ו-Holloway Road, שמהן הליכה של עד חמש דקות עד ההגעה לאצטדיון.

הקומפלקס עצמו הוא עצום ומרשים, וכולל את מוזיאון המועדון, חנויות מזכרות, הסעדה של מזון מהיר, לרבות נקניקיות, וכמובן יציעים שונים המתפרסים על שלוש קומות, שגג מכסה את כולם. מי שמעוניין לסייר במוזיאון, מבלי לצפות באחד ממשחקי ארסנל, ימצא שני סוגים של סיורים באצטדיון. הסוג הראשון הוא למעשה סיור עצמי באזור הפתוח למבקרים בין השעות 10:00 ל-18:00, והסוג השני כולל סיור מודרך (בהזמנה מראש בלבד!), היוצא פעם ביום בשעה 13:00, כשהמדריך הוא לא אחר מאחד משחקני העבר של ארסנל. שני הסיורים כוללים ביקור בכר הדשא, בחדר העיתונות, במוזיאון, בחדרי ההלבשה, במנהרת השחקנים ובחנות המזכרות של המועדון. חשוב מאוד לדעת שבימים בהם ארסנל מאחרת משחקים באצטדיון, לא מתקיימים סיורים.

אנחנו החלטנו ללכת על הדבר האמיתי - לצפות באצטדיון במשחקה של ארסנל. העלויות אינם כעלויות של הסיורים כמובן, אך תהיו בטוחים שתקבלו תמורה נהדרת עבור כל פאונד. אנחנו מדברים על כדורגל אנגלי אחרי הכל, ושם יודעים כדורגל מהו, וגם משחקים שמסתיימים בתיקו אפס מספקים כדורגל מרהיב, מהיר ואיכותי בשונה מהכדורגל בארץ.

יצאנו מהמלון לעבר האצטדיון כשעתיים לפני פתיחת המשחק, שכן קו פיקדילי עמוס יותר מבדרך-כלל לפני משחקים. תוך זמן קצר ירדנו בתחנת Holloway Road, עקבנו אחר דרכם של האוהדים הרבים עד שהאצטדיון נגלה אל מול עינינו בתוך פחות מחמש דקות הליכה. הגענו אל האצטדיון כשעה לפני תחילת המשחק, כדי להבין כיצד הכל מתנהל וכמובן על מנת להתרשם מהקומפלקס האדיר.

לאחר שהגענו, עלינו במדרגות אחר ההמון הנוהר אל כיוון הכניסה. מאחר והאצטדיון עצמו עצום, ישנן מספר כניסות בהתאם למקומות הישיבה שלך. הכניסות מחולקות לפי אותיות. בכניסה (Turnstile) המתאימה לנו נערכה בדיקה ביטחונית קצרצרה של תיק הגב (לא להביא נוזלים!). מיד אחריה היינו צריכים להציג את הכרטיס אל מול מכונה, וכשהאור האדום התחלף באור ירוק, ניתן היה לעבור. ובכן, בתום כך נכנסו רשמית אל הקומפלקס עצמו. הבחנו בכמות אוהדים עצומה ועמדות מזון מהיר שקשה לאמוד את מספרן. לאחר שחקרנו את הקומפלקס עצמו בהתרשמות, החלטנו שהגיע הזמן לאתר את מקומות הישיבה שלנו. מקומות הישיבה השונים באצטדיון מפוזרים במספר בלוקים (Blocks), כאשר לכל אחד מספר משלו. הבלוקים עצמם מפוזרים על פני שלושת הקומות של האצטדיון, כך שיש לעקוב אחר השילוט הברור. מהרגע שנכנסנו אל הבלוק המתאים והצגנו לסדרנים את הכרטיסים, התחלנו לאתר את מספר השורה שלנו ולאחר מכן את מספרי הכיסאות המתאימים. ההגעה מהכניסה לאצטדיון ועד למקום הישיבה פשוטה מאוד ואפשר לעשות זאת גם באופן עצמאי ובקלות רבה על סמך השילוט הרב.

הופתענו לחלוטין לראות שעד דקות ספורות לפני המשחק היציעים עצמם היו ריקים כמעט לחלוטין, אך מהר מאוד נהרו כל האוהדים ומילאו את הכיסאות עד אפס מקום. הבחנו בכך שכל האוהדים סביבנו מכירים אחד את השני, מנויים לכל משחקי הליגה מן הסתם, ושואלים האחד לשלום האחר. גשם חזק החל, אך היציעים כולם ככולם מכוסים בגג, אחרי הכל אנחנו מדברים על אנגליה. במהלך המשחק כולם היו ישובים ושרו שירים על מנת להעלות את המורל, ורק כאשר הגיעה ארסנל למצב הבקעה החלו הצופים לקום ממקומות הישיבה שלהם בתקווה שתתורגם ההתקפה לגול. אחרי כל חטיפת כדור של ארסנל או הצלה של השוער מחאו הצופים כפיים, והייתה אווירה מטורפת, אם כי מנומסת ותרבותית אחרי הכל. לקראת סוף המשחק הודיעו שההסעה של אוהדי הקבוצה היריבה, אברטון, מבוטלת ובשמחה משותפת החלו אוהדי ארסנל לשמוח ולשיר בקולי קולות. המשחק עצמו נגמר בתוצאה 1:2 וכתוצאה מכך עלתה הקבוצה למקום הראשון. האוהדים נשארו יישובים עד שריקת הסיום, ורק אז החלו לצאת כיאה לאוהדים מושבעים. תחנת Holloway Road הייתה סגורה לנכנסים, וככל הנראה גם Arsenal, ולכן צעדנו רגלית, אחרי המון האוהדים לתחנת Highbury & Islington ועלינו על קו Victoria, שצבעו תכלת, אל מרכז העיר בחזרה.

החוויה הכוללת, ששילבה משחק כדורגל מדהים של קבוצה אירופאית מהטובות בעולם, עם ביקור באצטדיון החדש ביותר באנגליה ומהמרשימים בעולם, הייתה חוויה לעיניים ולרגש. כרטיסים למשחקי הליגה לא ניתן לרכוש במקום, ולכן צריך להזמין מראש. חברת Kix Football Tickets מציעה כרטיסים למשחקי ליגה ולליגת האלופות לקבוצות הגדולות באנגליה, בספרד, באיטליה, בגרמניה ועוד. ההזמנה פשוטה ובעלי החברה הבריטית הזו הוא איש עסקים ישראלי.