29.03.2024
 
איסלנד: במנהרה - לתוך קרחון ענק

 

 

איסלנד: במנהרה - לתוך קרחון ענק 


מאת דן ארקין

 

עוד כמה צעדים, ונכנסים במעבר קצר מהפתח פנימה, אל תוך מנהרה, ואתה בתוך קרחון ענק. ראינו כבר קרחונים מקרוב ומרחוק, מסיפון אניה או שצעדנו כמה צעדים על קצהו של קרחון. אבל קבוצה של 10 בני אדם הנכנסת למסע של כשעה ורבע לתוך-תוכו, לעומקו של קרחון, עטופים במיטב המעילים, הצעיפים, הכובעים והגרביים הכפולים מפאת הקור העז - זה חידוש גדול.

הנה האטרקציה התיירותית החדשה (נפתחה בקיץ שעבר) והמובילה של איסלנד - מערכת מנהרות ארוכות, שנכרו בתוך הקרחון LANGJOKULL. כשנכנסים למנהרה, מצטיידים בנעלי שלג כדי למנוע החלקה, ואחרי כן מתחילים ללכת בעקבות המדריך. המראה מדהים, אין כמותו בשום מקום. המנהרה מוארת באור טבעי שמקורו בשמש, והאור מחלחל וחודר מבעד לקירות הקרחון ומגיע אל המנהרה שנחפרה בידי אדם.

סיפור כריית המנהרה הוא דרמטי: חמש שנים נמשכו ההכנות, החישובים ההנדסיים, מדידות עובי הקרחון, תחזיות מזג אוויר, קור ורטיבות, עד שהוחל בביצוע. והמבצעים, כורי המנהרה, היו צוותים של איכרים וחקלאים מקומיים (הקרחון נמצא במרחק של כשעתיים נסיעה מריקיאוויק בירת איסלנד). העבודה התבצעה דווקא בחורף הצפוני הארוך, כאשר החקלאים מנועים, מפאת מזג האוויר הקשה, מטיפול בשדותיהם או בעדרי הכבשים. תחילת הכרייה, פתח המנהרה, היתה ב'ראשו' של הקרחון, בגובה של 1,400 מטרים. חפרו בתוך קרח העד פנימה, עד שהשלימו הכנת מערכת מנהרות שאדם יכול לעבור ולצעוד בהן בקלות, ובתוכן כנסיה, אולם הרצאות ופינות שונות שמהן תצפית אל תוך הקרחון. הקרחון עצמו הוא מעין שולחן קרח ענקי, שאורכו עשרות ק"מ ועומקו כחמישה ק"מ. עובי השלג מגיע למאות מטרים.

החווייה הייחודית מתחילה בנסיעה מריקיאוויק הבירה אל האתר. כשעתיים נסיעה, עם עצירות קצרות בדרך כדי לראות כמה גייזרים, כי אין איסלנד ללא גייזרים, אותם סילוני המים החמים הפורצים בטבעיות מבטן האדמה בטמפרטורה של 100 מעלות צלזיוס. מבקרים באתר הקרוי THINGEVILLE, הנחשב לפרלמנט הראשון בעולם. שם התכנסו במאה ה-9 לספירה ראשי השבטים שאכלסו אז את האי כדי לקבל החלטות ולהצביע על חוקים באורח דמוקרטי. אתר זה נמצא על השבר האירופי-אמריקני, מקום מפגש של שתי היבשות הגדולות, ומעל ללוחות הטקטוניים המפרידים בין אמריקה לאירופה. אתה ניצב ברגליים פסוקות, כאשר רגל אחת באמריקה והשניה באירופה...

כשמגיעים לאתר הקרחון, INTO THE GLACIER, עוברים לכלי הרכב המיוחד לתנועה על קרחון - 'משאית המפלצת', שהיא כלי רכב בעל שמונה צמיגים ענקיים שניתן להפחית את לחץ האוויר בהם בעת הנסיעה על הקרחון. אלו משאיות ענקיות מתוצרת גרמניה, ששימשו בעבר הרחוק להובלת טילי 'פרשינג' אמריקניים בגרמניה בימי המלחמה הקרה. ה'מפלצת' מתקדמת לאיטה על הקרח, אתה מביט מבעד לחלונות, והכל לבן בוהק ואפילו מסנוור. מגיעים אל פתח המנהרה. לפני כן מוזהרים המבקרים להצטייד במיטב הלבוש החם, עם הקפדה על אזור הרגליים, הנוטות לקפוא כאשר מהלכים במשך יותר משעה על קרח.

סמוך לפתח המנהרה הפתעה - מסעדה קטנה, אפשר ללגום משהו חם לפני הצלילה אל הקור. כי זאת לדעת - הטמפרטורה בתוך המנהרה היא קבועה ואינה משתנית - תמיד מעלה אחת צלזיוס ולא יותר, וזה קרררר. נכנסים, מרכיבים על הנעליים מנעלים מיוחדים המצויידים במסמרים להליכה על הקרח, ונכנסים פנימה. באולם ההרצאות מסביר המדריך את שלבי כריית המנהרה ואת מבנה הקרחון הענקי, המשתרע לאורך של עשרות קילומטרים - ואנחנו בתוכו.

היופי הייחודי של האתר מתגלה בעיקר כאשר השמש זורחת בחוץ והאור חודר את שכבות הקרח ומגיע אל עומק המנהרה, נשבר לאלומות צבעים על קירות הקרח, וכך מגיע אל עין המהלך במנהרה כאילו האירו את המנהרה בנורות צבעוניות. הצבעים השולטים הם גווני כחול, תכלת ותכול ולבן למיניהם. כשעה ורבע נמשך המסע עד שיוצאים מפתח המנהרה אל האור, ואל ספל הקפה המהביל וחם בביסטרו שבחוץ. שלטונות התיירות של איסלנד הקימו תוך 14 חודש לא רק את המנהרה אלא את כל המערך התיירותי הסובב אותו, הכולל הסעות מריקיאוויק, תחבורה אל מרומי הקרחון, מדריכים, מערכת הזמנות, ביסטרו, מזנון, שירותים וחנות קטנה באתר, וכמובן יחסי ציבור ופרסום לאטרקציה INTO THE GLACIER, שללא ספק תמשוך תיירים רבים.

שעתיים נסיעה בחזרה אל רייקיאוויק הבירה ואל הפעילויות התיירותיות המגוונות שמציעה איסלנד, המדינה-אי, שהולכת ונהפכת ליעד תיירות עולמי מבוקש ביותר. מיקומה הגיאוגרפי של איסלנד, משהו באמצע הדרך בין אירופה לאמריקה, מקל על חברת התעופה הלאומית ICELANDAIR, אייסלנדאייר, (המיוצגת בישראל) ועל חברות תעופה רבות אחרות להציע טיסות בין היבשות ושהייה באיסלנד, האי שחלק גדול ממנו מיושב בדלילות ומרובה קרחונים והרי געש, פעילים ולא פעילים, ומקומות הישוב מרוכזים לאורך חופי האי.

משך השהייה באיסלנד קובע את אופי הבילוי התיירותי. הרצוי, כדי למצות את האופי המיוחד של האי הצפוני, הוא לשכור רכב ולהקיף את האי כולו על כביש מספר 1 במשך כשבוע עד 10 ימים, לטעום את נופי הטבע, הגייזרים, הרי הגעש והנוף האנושי, התושבים מסבירי הפנים, בארבע החופים של האי - הדרומי והצפוני, המזרחי והמערבי. שתי הערים הגדולות, הבירה ריקיאוויק והעיר אקוריירי, מצויות בחוף הדרומי-מערבי ובחוף הצפוני בהתאמה.

והמראות מרהיבים: באיסלנד עדיין נוסעים במרחבים גדולים, זרועים עיירות חוף, כפרים קטנים, משקים חקלאיים מוקפים ירק (בקיץ) וקהל עצום של כבשים. בקיץ הכבשים חופשיות בשדות המרעה, ואילו בחורף הארוך מכנסים החקלאים את העדרים אל מכלאות הצאן המגודרות. ימי כינוס עדרי הכבשים (החל מסוף ספטמבר) הם על פי המסורת חג גדול באיסלנד. ברחבי האי יש ריכוזים של גייזרים, המים החמים הנובעים ממעמקי האדמה, ופסגות של הרי געש, מהם כאלו הפולטים כל לילה פרצי לבה אל השמים.

ריקיאוויק הבירה היא אחת הערים הנעימות ומסבירות הפנים ביותר לתייר באירופה. ובה האטרקציה השניה החדשה של איסלנד - מוזיאון הלווייתנים. ממוקם במפרץ, משם מפליגים לתצפית לווייתנים, שם הוקם מבנה ענקי ובתוכו 23 דגמים בגודל אמיתי של שפע סוגי הלווייתנים. שימו לב ל'לווייתן הכחול', היצור הכבד ביותר עלי אדמות, זה המסוגל לשאוב לתוך לועו 70 טונות של מי ים. אורכו 30 מטרים ויותר. הוולד שלו נולד במשקל שלוש טונות, והוא, התינוק הזה, יונק כל יום מחלב אמו כמות השווה ל-650 כוסות. שלא לדבר על ה-SPERM WHALE, שמשקלו כ-44 טונות, אורך הזכר 11 מטרים, והוא חי בין 60 ל-70 שנה. אלו ואחרים מקדמים את פני המבקר בגודלם הטבעי במוזיאון הלווייתנים החדש. כשיוצאים ממנו, אפשר להירגע מיצורי הים הענקיים באחת ממסעדות הדגים המצויינות הפזורות למכביר במפרץ (13 יורו 'אכול כפי יכולתך'), ומיד אחרי כן לשמוע הופעה של מוסיקה קלאסית או להקת פופ ורוק באולם המופעים הענקי לחוף הים בריקיאוויק, ה-HARPA, אולמי הנבל.

עוד בעיר הבירה האיסלנדית כמה קתדרלות יפיפיות, מוזיאונים וגלריות לאמנות, ולשכת מידע לתיירים, שבה מוצעות כל הפעילויות האיסלנדיות: תצפית ציפורים, רכיבה על הסוסים האיסלנדיים המיוחדים, סקי בחורף, תצפית לווייתנים ודולפינים, ואפילו צלילה מתחת לקרח.

ראוי לציון רחובה הראשי של העיר, LAUGARVEGUR , שהוא רחוב הקניות והבילויים הראשי, ובו אפשר לקנות, לבלות שעה קלה בבתי הקפה, שרובם גם ספריות, וסתם להלך לאורכו של הרחוב וליהנות מהנוף האנושי. חזקה על כל תייר ומבקר, כי במהלך שהותו בעיר יצעד יותר מפעם אחת לאורכו של הרחוב הזה, המהווה מרכז חברתי למקומיים ולמבקרים, והוא נמשך מחוף הים ועד תחנת האוטובוסים HLEMUR, משם נוסעים באוטובוסים לכל רחבי העיר ולמלונות. מחווה נאה לתייר: ברוב המלונות מקבל האורח כרטיס נסיעה חינם במערכת האוטובוסים העירונית הנוחה.