28.03.2024
 
ווריה, יוון: תיירות יהודית עם צביטה בלב

 

ווריה, יוון: תיירות יהודית עם צביטה בלב 

מאת נילי ארנועם

 

העיר סלוניקי שביוון נקראה "ירושלים של הבלקן". יותר ממחצית תושביה היו יהודים. שבת היה יום השבתון של העיר ופעלו בה כ-40 בתי כנסת. לאחר גירוש ספרד ב-1492 הגיעו אליה יהודים רבים, אולם הכיבוש הגרמני במלחמת העולם השניה והגירוש לאושוויץ שמו קץ לקהילה מפוארת זו. כיום נותר בה רק בית כנסת אחד, הפועל בתוך בניין המשרדים של הקהילה היהודית הקטנה שנותרה בעיר.

אבל במרחק של פחות משעה נסיעה מסלוניקי, כ-60 ק"מ ממנה, בעיר ווריה (Veria) נמצא בית כנסת עתיק, במה שהיה הרובע היהודי של העיר. מספר בתים עתיקים ברובע שופצו ושומרו, והם נושאים כתובות בעברית כמו "אם אשכחך ירושלים תשכח ימיני".

ווריה היא אחת מערי המצוק המשקיפות אל המישור הגדול שלמרגלות רכס הרי הפינדוס ועד לים, בו נמצאת סלוניקי. זוהי מקדוניה היוונית שהיתה תחת שלטון עות'מני משך כ-500 שנה, שהסתיים רק ב-1912, כאשרנכבש ע"י יוון במלחמת הבלקן הראשונה. הרובע היהודי העתיק נמצא בשכנות לרובע הטורקי-מוסלמי, שחיו יחדיו בשכנות טובה בתוך האוכלוסיה הנוצרית יוונית. שרידי מסגדים נמצאים בסמוך לשרידי הרובע היהודי העתיק.

הישוב היהודי בווריה עתיק, וקיימת עדות כתובה לקיומו כבר בברית החדשה, עת ביקר פאולוס בבית הכנסת בעשור הששי של המאה הראשונה לספירה. קץ הישוב היהודי אירע במלחמת העולם השניה, כמו בסלוניקי,  עת גורשו ב-1943 יהודיה למחנות השמדה, היתר ברחו ורק מיעוטם שרדו. כ-100 יהודים היו בה לאחר השואה, ועם השנים הלך מספרם והתמעט, עד כי כיום אין בבית הכנסת אפילו מניין. בראש השנה נעשים מאמציים לכנס במקום מיהודי יוון וסלוניקי, כדי לקיים בו תפילה. מאחר ולפי החוק מבנה שלא מתקיימת בו פעילות זמן מה מופקע ועובר לרשות המדינה, קיימת חשיבות רבה לביקור תיירים מישראל במקום ול"הפגנת נוכחות" יהודית.

וכאן מגיעה ההפתעה - התופעה. מי ששומרים על הגחלת, הינם שני נוצרים, מתושבי המקום, שבית הכנסת יקר לליבם והם שומרים עליו מכל משמר. הראשון הוא Nikos Dilmiaras, איש דת בכנסיה האפוסטולית המקומית. האיש המיוחד הזה, מקבל באופן אישי את המבקרים ונושא ברכות ותפילות בעברית. הוא מגלה בקיאות מדהימה בתנ"ך, ומסוגל להעלות בעל פה את כל רשימת מלכי ישראל לדורותיהם ועוד שלל ציטטות שמשאירות את המבקרים נדהמים ופעורי פה. האיש שהוא תופעה, בהופעה מרגשת, מטלטלת וסוחטת דמעות שעושה את כל הביקור לחוייה מרגשת.

כתובת המייל שלו veriachurch@yahoo.gr

ומספרי הטלפון כדלקמן: 2331065092 30+

נייד 6974355738 30 +

השניה היא בחורה צעירה מקסימה, נוצריה, כנראה יהודיה בנשמתה, שגם היא מטפלת בכל הקשור בביקור בבית כנסת. יש לה חלום, יותר נכון חזון, להקים באחד מבתי היהודים שבסמוך לבית הכנסת, מוזיאון להנצחת ההתיישבות היהודית בווריה, מקדמת דנא. היא דואגת לתחזוקת המקום ולסידור התפילה שבו, כולל סידור תפילה נדיר במהדורה מיוחדת שהופקה מיד בתום מלחמת העולם השניה, ע"י מוסדות היהודיים למען הילדים היתומים שנמצאו במחנות הריכוז.

ניתן - כדאי וחובה - לתאם ביקורים באמצעותה במייל evimeska@yahoo.com - טלפון 6983880329

ווריה היא עיירת קייט חמודה עם פנסיונים קטנים, מסעדות ובתי קפה. הרובע היהודי "ברבוטה" נמצא בפינת חמד, סמוך לנהר  טריאפוטמוס  (שלושת הנהרות) העובר בעיר ולצמחיה הירוקה הסבוכה שלגדותיו. פנינת טבע נעימה. אל בית הכנסת מגיעים דרך "רחוב הקדושים היהודים" (Evreon Kartyron). בשולי הרובע, במקום בו היה בית הקברות היהודי העתיק, שנהרס במהלך השנים ונמצאים בו כעת מגרשי ספורט, אספו רשויות העיר, כהוקרה למורשת היהודית, מצבות עם כתובות עבריות והציבה אותם בשולי כר הדשא, בצד מגרשי הספורט.

צביטה קטנה בלב, דמעה בקצה העין וזה מה שעושה את הטיול בצפון יוון ובסלוניקי, לחוויה בלתי נשכחת.

מספר טלפון נוסף לתיאום ביקורים: 0030-6947-825151

יש גם אכסון ב-Airbnb במקום:
https://www.airbnb.gr/rooms/21794645