28.03.2024
 
לוצרן, הרים סביב לה

 

לוצרן, הרים סביב לה

 

מאת גיורא נוימן*

כשמביטים על מפת שווייץ ומחפשים את המרכז הגיאוגרפי שלה, האצבע מגיעה תמיד לעיר לוצרן. כאשר מגדילים את המפה מגלים שהעיר מוקפת אתרי טבע ואטרקציות תיירותיות לרוב. בקיצור, מי שמגיע ללוצרן כדאי שלא יסתפק רק בבילוי בעיר אלא יפנה מעט זמן גם למה שקיים סביבה.

 

אגם לוצרן במבט מפסגת הריגי

אגם לוצרן והחופים ההרריים סביבו מציעים שפע של מסלולי סיור, טיולים, שבילים למטיילים רגלי, מסלולי אופניים ורכבלים. ששת האתרים הפופולריים ביותר סביב האגם הם הכפר הציורי וגיס, הכפר ויצנאו וההרים ריגי, פילאטוס, סטנסרהורן וטיטליס.

 

וגיס, ארוחה בשחקים

וגיס (Weggis) שוכן על שפת האגם, למרגלות ההר ריגי, מצידו הדרום מערבי, במרחק הפלגה של 45 דקות מלוצרן. הכפר מפורסם כאתר נופש וספא עם מלונות אלגנטיים, וכנקודת מוצא מועדפת למטיילים המבקשים לעלות לפסגת ההר ברכבל. סביב הכפר ולאורך הטיילת נטועים עצי תפוח (כן, בחודשי הקיץ אפשר לקטוף ולאכול), אגוז ואפילו עצי דקל שנקלטו כאן בזכות האקלים הממוזג. בחודשי הקיץ מציע וגיס מדי יום (מלבד ימי שני) קונצרטים בביתן המקורה הנשקף אל נוף האגם וההרים שבגדה ממול.

 

ספינת קיטור ליד המעגן של וגיס

 

חברת ריגי באהנן, המפעילה את הרכבות והרכבלים בחצי האי ריגי, כפי שמכונה איזור ההר ומורדותיו, יצאה בקיץ האחרון ביוזמה חדשה הנקראת "סעודה בשחקים". הרכבל העולה מווגיס לריגי קלטבאד (Rigi Kaltbad), אתר ספא במעלה ההר ותחנת ביניים בדרך לפסגה, פועל כרגיל עד השעה 6 אחר הצהריים, ואחר כך הופך למסעדה יוקרתית בשירות קבוצות סגורות. בקרון הרכבל הפנורמי מוצבים שולחן או מספר שולחנות שסביבם אפשר להושיב עד 20 סועדים. "צוות המלצרים ושף המסעדה של מלון ויצנאו יגישו לכם את התפריט שהזמנתם מראש," מספר רוג'ר ג'וס, מנהל השיווק של אתרי ריגי. "אנחנו משווקים את הסעודות לקבוצות שחוגגות חתונה, אירועים משפחתיים או חברים שמטיילים ביחד, ומתאימים את החוויה לדרישות הקבוצה."

העלייה לריגי קלטבאד, שאורכת באופן רגיל כעשר דקות (לכל כיוון), הופכת לארוחה שווייצרית של שעה וחצי (הלוך ושוב), כשהגונדולה נעה באיטיות רבה ועוצרת מפעם לפעם. את המנות הראשונות מקבלים בדרך למעלה, ואחרי הפסקה לטיול קצר סביב התחנה בריגי קלטבאד, יורדים עם המנה העיקרית והקינוחים. את הנוף הנשקף לסועדים, כולל מראה השקיעה, הם מקבלים בחינם כבונוס.

את הארוחה המעופפת יש להזמין מראש, לתאריכים מחודש מאי ועד אוקטובר. המחיר: החל מ-140 פר"ש לסועד (מינימום 1,400 פר"ש לקבוצה).

לפרטים נוספים: www.rigi.ch

 

כריכת תפריט לארוחה ברכבל

 

ויצנאו, רכבת ההרים הראשונה

הכפר ויצנאו (Vitznau) שוכן בהמשך האגם, באותה הגדה, במרחק הפלגה של שעה מלוצרן. גם הוא נקודת מוצא מצויינת למעוניינים להגיע לראש ההר ריגי, הפעם ברכבת. בכפר גאים על קו רכבת ההרים הראשון באירופה, קו ויצנאו ריגי, הפועל מאז שנת 1871. זוהי רכבת המתקדמת במעלה המדרון באמצעות גלגל השיניים המיוחד לרכבות ההרים של שווייץ. בתחנת ריגי קלטבאד נפגשת הרכבת עם תחנת הרכבל העולה מוגיס, כך שהעולים לפסגה ברכבת מוינצאו יכולים לרדת ברכבל לוגיס או להיפך.

במוזיאון האתנוגרפי בכפר אוסף מוצגים מאזור מרכז שווייץ. למתעניינים בהיסטוריה צבאית מומלץ לבקר במצודת ויצנאו, פעם מתקן סודי ביותר והיום אתר תיירות, ובו תצוגה המוקדשת לצבא שווייץ בתקופת מלחמת העולם השנייה.

 

ריגי, בעקבות המלכה ויקטוריה

ההר ריגי (Rigi) מרושת ביותר מ-120 ק"מ של שבילים ומסלולי הליכה, החל בשבילים למטפסים נועזים שלא נרתעים מצעידה במעלה מדרונות תלולים, ועד מסלולים נוחים ומתונים לכל המשפחה. את פרסמו והפופולריות הרבה שלו רכש ריגי כבר במאה ה-19, בזכות ביקורה של המלכה ויקטוריה. בשנת 1868 הגיעה מלכת אנגליה לנופש במרכז שווייץ, בניסיון להתגבר על האבל בעקבות מותו של הנסיך אלברט, בעלה, ובין השאר ביקרה בפסגת הריגי. היה זה עוד לפני שנבנתה מסילת הרכבת לפסגה, לפני הרכבלים ולפני עידן השבילים המסומנים. אבל כל זה לא הפריע לויקטוריה ליהנות מהנוף המדהים הנשקף מראש ההר. היא לא ממש נאלצה לטרוח, כי המארחים נשאו אותה לפסגה באפיריון מיוחד.

מסלול הליכה פופולרי, נוח ומומלץ הוא מהפסגה (Rigi Kulm), שבגובה 1,797 מטרים, לריגי קלטבאד שבגובה 1,433 מטרים.

 

פילאטוס, שלוש פסגות עם דרקונים

פילאטוס (Pilatus) הוא ההר הקרוב ביותר לעיר לוצרן ובפסגתו ניתן להבחין מהמסעדות הרבות הפזורות בטיילת של העיר העתיקה. כן, הוא קרוי על שמו של הנציב הרומי בירושלים שהורה לצלוב את ישוע. אגדה מקומית מימי הביניים קושרת אותו, בעצם את נפשו החוטאת, בצורה לא ממש ברורה להר המשקיף על אגם לוצרן. לפני עידן הנצרות האמינו תושבי האזור כי בהר שוכנים מיני דרקונים ושדים מפחידים, כך שהיה זה כנראה מתאים לשלוח לכאן כעונש את רוחו של פונטיוס פילאטוס.

בראש הפילאטוס שלוש פסגות סמוכות זו לזו, שהגבוהה בהן מגיעה ל-2,132 מטרים. מהן ניתן להשקיף לנוף המרהיב של האגם הקרוב מצד אחד ולפסגות האלפים המושלגות של קנטון ברן מצד שני. בראש ההר יש שני מלונות יוקרתיים, מלון פילאטוס קולם הוותיק ולידו בלוויו החדש יותר. פילטוס קולם נפתח לראשונה ב-1890, ובשנים האחרונות עבר חידוש יסודי. יש בו 28 חדרים מודרניים מרווחים, שלוש סוויטות ואולם לכנסים וסמינרים עם קיר פנורמי לנוף המרהיב. למסעדת המלון קוראים "ויקטוריה". כן, על שמה של מלכת בריטניה שביקרה גם כאן.

את הפסגות מקיף "שביל הדרקון", מסלול של כמה מאות מטרים, חלקו חצוב בסלע, המאפשר מבט פנורמי לכל הכיוונים. לכל אחת מהפסגות ניתן לטפס במדרגות.

מלבד הנוף מראש ההר, האטרקציה העיקרית של פילאטוס היא רכבת ההרים המובילה אליו. תחנת המוצא היא בכפר הקטן אלפנכטשטד (Alpnachstad), מרחק של 20 דקות נסיעה ברכבת הפרברים מלוצרן לאורך האגם. כאן מחליפים לרכבת הרים המטפסת במסלול המחזיק גם היום, 125 שנה אחרי שנסלל, בתואר קו הרכבת התלול בעולם: במשך 40 דקות מטפסת הרכבת בזווית ממוצעת של 35 מעלות, כשבקטעי השיא היא מגיעה ל-48 מעלות (!).

למי שהגיע לראש הפילאטוס ברכבת ההרים מומלץ לרדת ברכבל הפועל מצידו השני של ההר, כלומר מצד העיר לוצרן, והמסתיים בפרבר קריאנס (Kriens). שם אפשר לעלות על אוטובוס מס' 1 המוביל למרכז העיר בתוך פחות מ-15 דקות.

השליש העליון של פילאטוס תלול מאוד ולא מאפשר הליכה רגלית. אבל כבר בתחנה הראשונה של הרכבל בדרכו מהפסגה למטה אפשר לרדת ולהמשיך בשביל מסומן, וכך גם בתחנה השניה. בתחנה הראשונה אפשר גם לבחור בין בילוי מפחיד על צמרות עצים בגן חבלים לבין בילוי מסעיר בהחלקה במגלשות במסלול מפותל הנמשך כ-1,300 מטרים במורד ההר.

 

סטנסרהורן, רכבל דו קומתי

ממש מול פילאטוס, מעבר לאגם קטן, מזדקר לו עוד הר ראוי לשמו, סטנסרהורן (Stanserhorn). בראשו, בגובה 1,900 מטרים, המסעדה המסתובבת המפורסמת המאפשרת לצפות במהלך הארוחה ומבלי לקום מהכיסא לכל הכיוונים - לעבר 100 ק"מ של הרי האלפים ולעשרה אגמים שונים. אשתקד נוספה להר אטרקציה חדשה מסוגה: גונדולות רכבל דו קומתיות, שהקומה העליונה בהן פתוחה, מה שמזכיר את אוטובוסי התיירים הדו קומתיים בערים רבות באירופה וארה"ב.

 

טיטליס, גשר תלוי

קצת רחוק יותר מלוצרן אבל עדיין בתחום ההשפעה שלה נמצאות העיירה אנגלברג וההר טיטליס (Titlis). טיטליס הוא מגה אטרקציה השואבת אליה מאות אלפי תיירים בעונה ומגיע לו מאמר נפרד. כאן נציין רק את החידוש האחרון שמציע טיטליס למבקרים. זהו הגשר התלוי באורך יותר ממאה מטרים שנמתח לפני שנתיים בין שתי פסגות סמוכות באתר. כן, הוא קצת מתנדנד, וכן, מתחת לרגלי המבקרים פעורה תהום של כ-500 מטרים. ולא רק זאת, אלא שהמבקרים צועדים על רשת מתכת כדי שיוכלו לראות היטב את התהום שלרגליהם.

 

המראה מפסגת פילאטוס (למטה משמאל - העיר לוצרן)

 

 

 

 

 

__________________________________________________ 

* המחבר היה אורח Switzerland Tourism וחברת התעופה סוויס איירליינס