19.04.2024
 
גיאורגיה: יפהפיה במרחק שעתיים וחצי טיסה

 

  (טביליסי - מבט לילי)

 

גיאורגיה: יפהפיה במרחק שעתיים וחצי טיסה

מאת רבקה דיה

טיול לגיאורגיה הוא לא רק נסיעה לנופים, תרבות, היסטוריה, אוכל טוב ופגישה עם אנשים חמים ומסבירי פנים, אלא גם נסיעה בזמן בין עבר, הווה לעתיד.

גיאורגיה, מדינה רבת פנים, הקל והנוח ביותר לטייל בה בטיול מאורגן, מאחר והגיאורגים כמעט ואינם דוברי אנגלית והתשתיות באזורים שונים (בעיקר הכפריים) זקוקות לשיפור. אנחנו יצאנו בטיול של חברת אשת טורס בהדרכתו של יואב בן זקן, שהצליח להעביר לנוסעים את רוחה וטעמיה של גיאורגיה ושהציעה מסלול מעניין, החל בטביליסי דרך הרי הקווקז הגבוה, הרי הקווקז הנמוך דרך הערים מצחטה, גורי ברג'ומי, אחלציחה וקוטאיסי, עד לעיר הקיט באטומי שלחוף הים השחור.

 

עיר הבירה טביליסי (TBILISI) עוברת בשנים האחרונות תנופת פיתוח מרשימה, כשלצד שימור המבנים הישנים, נבנים לא מעט בניינים בסגנון מודרני ויפה, חלקים מהרובעים העתיקים של העיר עוברים שיפוץ והופכים לאזורי בילוי וקניות נעימים לעין. התייר מוזמן לאכול במסעדות העיר הרבות המגישות אוכל גיאורגי טיפוסי כמו חצ'פורי, חינקאלי, דגים, גבינות, שיפודי עוף וירקות מסוגים שונים. בערב מומלץ לאכול באחת ממסעדות העיר המגישות ארוחות מסורתיות עם שתיית כוסיות יין, כוסות בירה רבות ונשיאת ברכות בזו אחר זו, במסעדות אלו מופיעות להקות הרוקדות ריקודים גאורגים מסורתיים. העיר מטופחת, נקייה ונעימה לטיול, כשאתרים חשובים רבים מוארים בצורה קסומה בשעות הלילה.

יש להדגיש כי הטיול בגיאורגיה הוא בטוח ביותר, תחנות משטרה רבות נבנו בשנים האחרונות בכל רחבי העיר והמדינה, הן בולטות, מודרניות ומצויידות בחלונות זכוכית גדולות, כדי לסמל את השקיפות שהמשטרה צריכה להתברך בה, שוטריה מסתובבים ללא נשק ונוכחותם מורגשת ונותנת ביטחון. בתי המלון מפוארים נבנו ברחבי העיר, כולל בתי מלון של רשתות בינלאומיות ידועות.

 

טביליסי בנויה לאורך גדות נהר המתקבארי (MTKVARI), שווקיה בסגנון של פעם מציעים תוצרת חקלאית מגוונת, וכנסיותיה בעלות ציורי קיר מפוארים מושכים קהל רב לתפילות ובקשות אישיות.

בית הכנסת היפה והמרכזי מפגיש את המטייל הנרגש עם יהודי העיר השומרים על המקום המטופח ומפעילים אותו בימי חול, שבת ומועדים, בתי כנסת נוספים נמצאים ברחבי המדינה כמו בעיר אחליצה, קוטאיסי ועוד, אך הם מתוחזקים בקושי רב ע"י שרידי הקהילה היהודית שנשארו במקום לאחר עליית יהודי גיאורגיה לארץ, זה המקום לציין כי בגיאורגיה כמעט ואין אנטישמיות, לא בהווה ולא בעבר.

גיאורגיה נפגעה קשות מבחינה כלכלית כשנפרדה מברית המועצות בשנת 1990 וקיבלה את עצמאותה. מפעלים גדולים ורבים ברחבי המדינה נעזבו ע"י המנהלים והמהנדסים הרוסיים שהשאירו את העובדים ללא ידע וקשרי מסחר, עד היום אפשר לראותם עזובים ומתפוררים יחד עם מסילות ברזל רבות שמובילות לשום מקום, הדבר גרם לעזיבת תושבים רבים את הכפרים והערים שהתבססו בפרנסתם על מפעלים אלו.

אך דבר לא פוגם ביופיים של הכפרים, הבתים העטופים בעצי פרי שונים, חלקות הירקות בגינות הבתים, והדוכנים הקטנים בו מוכרים הכפריים את תוצרת הפירות והירקות שלהם, הכל לפי העונה וכולם עסיסיים וטעימים בטעם של פעם, למרות שצורתם שלא תמיד עומדת בסטנדרטים שלנו.

טיול בגיאורגיה הוא טיול טבע על כל יופיו והדרו, החל מהרי הקווקז הגבוהים שראשיהם עטורים בשלג גם באביב ועד לנהרות השוצפים המלאים בדגי פורל, ליערות ולשדות המרעה המלאים בעונה זו בצאן ובקר.

נסיעה בדרך הצבאית של הרי הקווקז הגבוה, למרגלות הר קזבאק (KAZBEK) השני בגובהו בגיאורגיה והמתנשא לגובה של כ-5,000 מ', מביא אותנו לחוות את יופיו של הטבע בשיא גדולתו , על דרך זו, בגובה רב, בנו הרוסים את מונומנט האחווה והידידות, אתר מעניין ויפה המנסה לתאר את הקשר בין העם הרוסי לעם הגיאורגי בתמונות פסיפס צבעוניות והמשקיף על נופים מלאי הוד קדומים. בסמוך לדרך זו מפתחים הגיאורגים בשנים האחרונות עיירות סקי, המצוידות במעליות משוכללות המובילות את המבקר למסלולי סקי בגבהים שונים.

לגיאורגיה מספר שמורות טבע מדהימות ביופיין, אחת מהן היא שמורת סטפאליה -פארק מיוער מרהיב שנתגלו בו עקבות דינוזאורים, ומערות נטיפים. ואזור בורג'ומי (BORJOMI) הידוע במעיינות המרפא. המים בעלי סגולות מרפא נשאבים ממעיונותיה, מבוקבקים במפעל במקום ונשלחים לכל העולם, האזור נמצא בתוך בפארק לאומי ענקי המאפשר בילוי במקום במשך ימים רבים.

 

ואי אפשר שלא להזכיר את ההיסטוריה של גיאורגיה, החל מימי הביניים כשגיאורגיה היתה ממלכה עצמאית ועד לימינו. דוגמה מרהיבה להיסטוריה הקדומה ניתן לראות בביקור בעיר המערות וארדזיה (VARDZIA), עיר שנבנתה במאה ה-12 תחת שרביטה של המלכה תמרה, עיר מבצר החצובה בסלע הרך על מצוק תלול כמערכת מערות ומיתחמים לסוגי פעילות שונים אשר בימי גדולתה מנתה כ-50,000 איש. גם כיום מתגוררים מספר נזירים בחלק מהמערות והם מתפעלים את הכנסיה המקומית החצובה אף היא בסלע.

כמו ביקור במצחטה (MATSKHETA) - בירתה העתיקה של גיאורגיה שבה קיבל העם הגיאורגי את הנצרות והבנויה על מפגש הנהרות מתקבארי והארגבי, עיר יפה הבנויה בסגנון בנייה גיאורגי ייחודי שעברה שיפוץ לאחרונה ע"י אונסקו שהכריזה על המקום כאתר שימור בינלאומי.

ובהמשך סיור בעיר גורי (GORI) טיול המעביר אותנו להיסטוריה של המאה ה-20, עיר בה נולד סטאלין ובה נמצא מוזיאון סטאלין, הבית שבו נולד וקרון הרכבת המשוריין איתו נסע ממקום למקום במלחמת העולם השנייה., כולל לנסיעה הידועה ליאלטה למפגש עם צרצ'יל ורוזבלט בסיום המלחמה לחלוקת אזורי ההשפעה של המעצמות באירופה.

ולסיום, ביקור בעיר באטומי (BATUMI), עיר קיט לחופו של הים השחור, עיר המבקשת להתחרות בערי החוף סביב הים השחור - ובהצלחה.

בבאטומי ניתן לראות תנופת בנייה, בעיר ניבנים מבנים חדשים ומודרניים המתחרים בהצלחה רבה בבניינים העתיקים והמנסים להסתיר את בנייני הרכבת הכעורים שנבנו בתקופה הסובייטית. כבר מרחוק נגלה לנוסע קו האופק המפתיע של העיר, בתי מגורים גבוהי קומה ומגדלים בצורות שונות ומיוחדות המתוכננים לאכלס מלונות ומבני ציבור, כמו המבנה הגבוה המיועד לשימוש אוניברסיטת באטומי שבסיסו אוניברסיטה וראשו קרוסלה העתידה להסתובב סביב ראשו של הבניין. מלון שרתון בעיר נמנה עם עשרת מלונות שרתון הטובים ביותר בעולם.

הטיילת היפה והארוכה, המשתרעת על פני קילומטרים רבים לאורך חופי הים השחור, מטופחת ומלאת גנים ופרחים, מסלולי אופניים, מסעדות, בתי קפה ואזורי בילוי לילדים. הנמל המארח אוניות סוחר ואוניות תיירות הומה ומלא תנועה. גם רחובות העיר הראשיים מלאים בחנויות ובמקומות בילוי.

בעונת הקיץ המתחילה בחודש יוני מגיעים לעיר נופשים רבים מגיאורגיה ומחו"ל ופרנסי העיר עושים הכל בכדי להנעים את זמנם במקום, בלילות מוארים בנייני הציבור בעיר בשלל צבעים המתחלפים ומשנים את צבעם כל כמה דקות ובאגם הנמצא ליד הטיילת מתקיים ערב ערב מופע מזרקות מרהיב, צבעוני ומוזיקאלי.

בסמוך לעיר נמצא נמל תעופה קטן ויעיל המקל על הנופשים המבקשים להגיע לעיר.

לנו הישראלים גיאורגיה היא יעד תיירותי מעניין ולא יקר, במרחק של כשעתיים וחצי טיסה. למה אתם מחכים? קומו וסעו!