18.04.2024
 
ספא בהונגריה וסלובקיה: תענוגות הבוץ והמים החמים

 

 

ספא בהונגריה וסלובקיה: תענוגות הבוץ והמים החמים

 

מאת ליליאן ערמון

האירופים יודעים זאת מזמן: המינרלים המומסים בתוך מי המעיינות החמים, הבוץ שבו עוטפים את הגוף וסוגי טיפול המתלווים אליהם כוחם יפה לטיפול בראומטיזם, בדלקות למיניהן, בבעיות עור, עצבים או מערכת העיכול ובמכאובים השונים הגוברים עם הגיל, וגם סתם להתרעננות והתחדשות.

לישראלים זה לקח זמן. בתקופת ראשית המדינה חינכו אותנו שמותר וצריך לצאת פעם בשנה לחופשה. זה היה מעוגן בחוקי התעסוקה. המעסיקים תרמו את חלקם, העובדים הוסיפו משהו ורוב אזרחי המדינה היו מורידים פעם בשנה מהבוידעם את המזוודה ויוצאים לנוח בבית הבראה.

בדור האחרון יותר ויותר ישראלים נוהרים לאתרי מרפא באירופה. תחילה היו אלה בעיקר הישראלים ממוצא מרכז אירופי, בעלי מבטא גרמני כבד, אחריהם באו ישראלים יוצאי ברית המועצות לשעבר עם מבטא רוסי והיום זהו כבר מוצר צריכה משותף לכולם.

אתרי ספא הפכו מצרך מבוקש הן משום התועלת הבריאותית והן משום שחברות התיירות מציעות היום חבילות המתאימות לכל כיס, במלונות בכל הרמות - החל משני כוכבים וכלה בחמישה כוכבים.

סיטונאית התיירות טופז טורס אירגנה בחודש שעבר סיור לימודי לסוכני נסיעות בכמה אתרי ספא מובילים. הסוכנים מיהרו להירשם כדי ללמוד ממקור ראשון מדוע הקליינטים שלהם חוזרים ומבקשים אתרי ספא דווקא בפישטני שבסלובקיה או דווקא בהייביס או בבודפשט שבהונגריה.

למרבה ההפתעה מסתבר שהאתר המבוקש ביותר, לדברי הסוכנים, הוא דווקא פישטני. מדוע הפתעה? משום שהגענו לעיירה הצנועה בסוף הסיור שבו טעמנו את טעמו של פינוק אירופי ברמה גבוהה בהונגריה. בסלובקיה ניכרים עדיין סימני העידן הקומוניסטי, הן בצורת הבנייה והן בפשטות בה מרוהטים החדרים. אבל יש לה לפישטני קלף מנצח: בריכות הבוץ הייחודיות למקום והטיפולים המיוחדים אחרי הטבילה בבריכות אלה, הם סוד הצלחתו של האתר כבר עשרות שנים. או כפי שאומר אריק קורסר, יועץ נסיעות מתלמה נסיעות נצרת עילית: "בריכות הבוץ זה הכי כיף, הכי יעיל והטיפול משפיע הכי מהר."

לכן לדעת רוב המשתתפים, דווקא פישטני היתה משיאי הסיור. יש בה דגש מרבי על מגוון רחב של טיפולים, והמארחים דאגו להסביר לסוכנים הישראלים איך מתבצע טיפול. בזכות הפופולאריות של פישטני, חברת טופז טורס מחזיקה שם ממרס עד אוקטובר נציג ישראלי קבוע, אילן פורגס, שהמבקרים יכולים להסתייע בו במהלך שהותם במקום.

ואכן, למרות פשטות החדרים ("ברמה לא מהודרת אבל מספקת," כפי שאמרו כמה סוכנים), שירותי הספא מפנקים מאוד. מי שזקוק לטיפול רפואי, כל סוגי הטיפול, בפישטני יקבל הכי הרבה טיפולים. החבילה כוללת עד 24 טיפולים בשבוע, בליווי ארוחות נדיבות בשיטת הכל כלול. חשוב להדגיש שגם בפישטני ניתן לשדרג את החבילה. למשל, למלון טרמיה פאלאס (5 כוכבים), המציע גם מחלקת יופי מפנקת ומשוכללת.

למי שלא יודע: ברגע שהאורח או האורחת מגיעים לאתר הם פוגשים רופא מומחה, שמעריך את צרכיהם ומחליט על תוכנית הטיפול הפרטית לכל אחד בה ישולבו מרכיבים כמו טיפול טבעי ופיסיותרפיה, טיפולי מים, טיפולי חשמל, מסאז'ים וכו'. בהמשך, על פי ההתקדמות, הרופא עשוי להחליט על שינויים בתוכנית. לתוצאות הטובות ביותר מומלץ על מסלול טיפולים של שבועיים שלושה.

סוזי פלג, מנהלת סניף סנטורס בהרצליה, מספרת: "פישטני היתה לי הכי מסקרנת. הרבה אנשים נוסעים לשם, ובסיור היתה לי הזדמנות לראות איך זה עובד - המלונות והאתר עצמו. היה לי מעניין לראות איך מקבלים את האורח, איך מסודרת התוכנית, מה סדר היום של האורח. כשהמטרה היא טיפולית והטיפולים מאוד אפקטיביים, הלקוחות מתפשרים על רמת המלון." לכן גם במשרדה הביקוש הגבוה ביותר הוא לפישטני.

דיוויד בנדס, מנהל צברה טורס קריית חיים, מדווח גם הוא כי פישטני היא האתר המועדף על הנוסעים שלו: "הלקוחות משבחים את כל הטיפולים ואת האירוח בבתי המלון בכל הרמות. גם מלונות של 3 כוכבים ואפילו 2 כוכבים ראויים בהחלט. פישטני מציעה טיפולים נטו."

ורדה גמליאל מגולדן טורס רחובות מסכמת את החוויה: "כשחזרתי לעבודה, כולם אמרו לי - ואו, את נראית לגמרי אחרת! ובאמת, הרגשתי בן אדם חדש. להיכנס לבריכת מים חמים כשבקרקעית הבריכה בוץ, התחושה של נוזל סמיך וקצת מחוספס המלטף את כל הגוף, כל זה עושה לך טוב. אחר כך גם הזמנתי מסז' דה לוקס מדהים במלון טרמיה פאלאס. על החוויה הזאת אני מוכנה לחזור בכל רגע, רק שיזמינו אותי שוב."

אז מה מריץ את הישראלים לפישטני ומה הפך אותה לאחד מאתרי המרפא המפורסמים? העיירה, הנמצאת במרחק של 80 ק"מ מהבירה ברטיסלבה, מפורסמת בבוץ ובגופרית שאיכותם מן הטובות בעולם. הספא ומרכז הטיפולים, מקורות הבוץ ובריכות המינרלים כולם נמצאים בגדה השמאלית של נהר החוצה את העיר. ניתן לשתות מים תרמליים בטמפרטורות שונות ממעיינות שונים.

פישטני מומלצת לסובלים ממחלות ראומטיות, בעיות עמוד השדרה, חוליות ומפרקים, אריטריטיס, אוסטאופורוזיס, שיקום לאחר תאונות ועוד. בקומפלקס הספא מרוכזים שמונה מלונות בכל הרמות, החל מטרמיה המפואר (5 כוכבים), דרך פאלאס ואספלנאד (4 כוכבים) ובמלונות ברמות כוכבים צנועות יותר.

העיר מציעה מגוון גדול של הופעות בידור, הצגות, קונצרטים, תערוכות, בתי קפה ומסעדות. ברוב בתי המלון יש מסעדות, קפיטריות, מועדוני לילה, מכוני יופי וחנויות, וכמובן בריכות שחיה מקורות פנימיות וחיצוניות.

בכניסה לאתר הספא המרכזי בפישטני ניצב פסל ברונזנה של גבר צעיר השובר קב הליכה, אחרי שעבר טיפול במקום. זהו גם סמלה של העיר.

 

רעננה אחרי הטיפול

פישטני היתה כאמור התחנה האחרונה בסיור הלימודי של טופז טורס. לפניה למדו המשתתפים מה יש להציע לעיירת הספא הייביס (Heviz) שבהונגריה ולבירה בודפשט. בארבעת ימי הסיור בהונגריה התלוותה לקבוצה מדריכה מקומית דוברת עברית, והסוכנים נהנו מאירוח כיד המלך. רק באדיוקשנל את זוכה לאירוח כזה, לארוחות פאר וגם ליהנות מהספא, הסאונות, הבריכות ופינוקים, הסכימו משתתפי הסיור.

בהייביס, למשל, זכתה הקבוצה בארוחת ערב חגיגית. המלצרים בכסיות הלבנות הסתדרו בשורה, מרשימה, וכאשר קיבלו אות מהמלצר הראשי - ניגשו סימולטנית לכל השולחנות להגיש מנות גורמה בכלים אריסטוקרטיים, עם שמפניה, יינות יבשים ויין מתוק לקינוח. גם בבודפשט הוזמנו המשתתפים לארוחת ערב מוקפדת, לקול צלילי להקת פולקלור.

גם בהונגריה, כמו בסלובקיה, הסוכנים עמדו על ההבדל בין האתרים: אם הלקוח מעוניין בספא בלבד, האתר המתאים לו ביותר יהיה הייביס. אם הוא מעוניין גם בבילוי, בטיולים וקניות מחוץ לאתר הספא - יש להמליץ לו על בודפשט.

אתר המרפא הייביס שבגבול הונגריה אוסטריה, שם התארחה הקבוצה במלון אקווה מרשת דנוביוס, מתמחה בבעיות מפרקים, לחץ דם ועור, ועיקר גאוותו על הבריכה הטרמית הגדולה ביותר באירופה, הנמצאת מרחק הליכה של שתי דקות מהמלון. המים החמים ובעלי הריח העז נובעים מעומק של 1,300 מטרים, ואילו הבוץ נשאב משכבה גיאולוגית אחרת. את המים, אגב, מומלץ גם לשתות, למרות ריחם המזכיר ביצים מקולקלות.

החבילה המוצעת במקום היא על בסיס הכל כלול, "שזה כפי שאנחנו יודעים אלמנט לא פחות חשוב לישראלים," מציינת פתאן מנסור מאיסתא נצרת עילית.

סמוך לאקווה מפעילה הרשת את מלון הייביס דנוביוס, שגם בו הדגש הוא על טיפולי בוץ. ורדה גמליאל זוכרת לטובה את הבוץ: "טיפולי הבוץ עשו לי פלאים. מניחים לך בוץ חם על המפרקים ומשכיבים אותך על מיטה עם משטח בוץ. עוטפים אותך לגמרי ל-20 דקות. יום קודם כל הגוף כאב לי, אחרי הטיפול הרגשתי רעננה."

דיוויד בנדס אומר שהייביס בקיץ היא אתר מצוייו לשילוב של טיפולים ונופש, בזכות אגם בלטון הנמצא לא הרחק. סוזי פלג תמליץ על איוויס כאתר כפרי, שקט שנעים לשהות בו.

חברת דנוביוס, שבמלונותיה התארחו משתתפי הסיור, היא מעצמה מלונאית עם 40 מלונות ספא בארבע מדינות במרכז אירופה (הונגריה, צ'כיה, סלובקיה ורומניה). מומחי הרשת הציגו לסוכנים הישראלים את ההיסטוריה של הספא ואת המגמות העיקריות בתחום. הכל מבוסס, כמובן, על כוחם המרפא של המים הטרמליים הנובעים מעומק האדמה כשהם רוויים במינרלים חיוניים. בעבר אתרי המרפא התרכזו בלעדית בטיפוליים הרפואיים השונים, אבל במהלך הזמן אלה התחילו להציע שירותי פינוק, וגם רשת דנוביוס שינתה את פניה בהתאם. כיום, בנוסף לטיפולים נטו, מלונות הרשת מציעים מגוון רחב של אפשרויות מרגוע ומנוחה, טיפולי יופי ואנטי אייג'ינג, כושר וכיוצא באלה פינוקים למיניהם.

 

ספא באמצע העיר

הונגריה כולה מבורכת במספר רב של מעיינות טרמליים. "אוצרות הטבע הגדולים שלנו נמצאים מתחת לאדמה," כפי שמסבירה נציגת רשות התיירות ההונגרית במצגת לסוכנים הישראלים. הראשונים שגילו אוצרות אלה לפני כאלפיים שנה היו הרומיים, שהיו מגיעים מרחוק כדי להתענג במעיינות החמים באזור. העותומנים, שכבשו את האזור 1,500 שנה אחר כך, הביאו איתם להונגריה את תרבות החמאם ובנו אינספור בתי מרחץ, חלקם עדיין פעילים היום, כמו בית המרחץ בבודה.

במאה ה-19, ההתפתחות הטכנולוגית תרמה לפריחה מחודשת של אתרי הספא בהונגריה, ובהם המעיינות באי מרגיט שבמרכז בודפשט. האי מרגיט (הגירסה ההונגרית של מרגרט, על שמה של נסיכה מהמאה ה-13 שהקימה כאן מנזר) נמצא בתוך נהר הדנובה בין בודה ופשט, שני חלקי הבירה ההונגרית. ממש מרכז העיר, במרחק הליכה רגלית או נסיעה של תחנה אחת או שתיים בתחבורה הציבורית לכל האטרקציות החשובות של בודפשט. ובנוסף לכל זאת, כל שטחו של האי הוא פארק יפהפה ובמרכזו שני מלונות של רשת דנוביוס, מלון גרנד ומלון טרמל ספא דנוביוס.

מלון גרנד ומלון טרמל ספא הצמודים זה לזה (מחוברים ביניהם באמצעות מעבר תת קרקעי), שניהם ברמת ארבעה כוכבים, מתבססים על אתר ספא מהעתיקים ביותר בעולם. מלון גרנד בן ה-164 חדרים נבנה ב-1873, בימי שיא תפארתה של האימפריה האוסטרו הונגרית, וגם אחרי שיפוצים רבים ומתיחות פנים (בפעם האחרונה לפני כעשר שנים) הוא משמר את ניחוח היוקרה והפאר של אותם ימים. טרמל ספא דנוביוס בן ה-267 חדרים נבנה 100 שנה מאוחר יותר, וגם הוא עבר שיפוץ כללי לפני כעשר שנים.

המים הטרמליים באי מרגיט עולים מעומק של 1,000 מטרים, בחום של 70 מעלות צלסיוס. מלבד המים, גאוות המקום היא על בריכות הבוץ. הטיפולים יעילים לבעיות שרירים, בעיות עצביות מסויימות, כלי דם ועוד. האורחים במלונות של האי מרגיט יכולים ליהנות מבריכת שחייה, אמבטיות טרמליות, ג'קוזי, סאונה, אמבטיית אדים וכו'.

התמחות נוספת כאן היא בטיפולים אסתמטיים במערת מלח מיוחדת. במקום פועל גם מרכז רפואי המתמחה בעיקר בטיפולי שיניים ושיקום הפה. מזה 15 שנה מציע האתר גם טיפולים קוסמטיים, כולל ניתוחים פלסטיים. טיפולי יופי מיוחדים מוצעים כאן בשיתוף חברת קלרין הצרפתית.

על פי התאמה אישית האורח יכול להצטרף לקבוצות אירובי, מתיחות, יוגה, טאיצי ועוד. לרוגע ורגיעה אפשר לקבל מסאז' מרענן ומרגיע עם שמנים ארומטיים, מסאז' לרגליים, טאי מסאז', רפלקסולוגיה, מסאז' מיוחד במגבות חמות, מסאז' מרגיע לראש ולצוואר, אמבטיית קליאופטרה ועוד.

אגב, מערת המלח באתר נבנתה מסלעי מלח שהובאו מים המלח. המערה מציעה טיפול מצויין וטבעי להרגעה, לחיזוק המערכת החיסונית, לניקוי המערכת הרספירטורית, בכל מקרה התחושה הנעימה מובטחת.

האי מרגיט מספק לאורחים הזדמנויות בילוי ונופש רבות: טניס, קונצרטים, בריכות ועוד. וכל זאת כאמור בנוסף ליתרון העצום של גישה נוחה וקלה לתיאטרון, לאופרה למוזיאונים ולכל האתרים המרכזיים בעיר.

באלס קובאץ' (Balazs Kovacs), סגן נשיא לשיווק ומכירות של רשת דנוביוס, מדגיש כי מלון טרמל ספא הוא מקום מצויין גם לפגישות עיסקיות ולכנסים. מרכז הקונגרסים במקום יכול לאכלס אירועים של עד 1,200 איש. "הצוות המסור, השירות הגבוה והטכנולוגיה, המטבח שמציע מגוון רחב של אפשרויות הסעדה, כל אלה הופכים את האי מרגיט למקום אידיאלי לאירועים גדולים וקטנים כאחד," אומר קובאץ'. גם אינטרנט במהירות גבוהה בחדרים המתאימים, בלובי ובמרכז העסקי תורמים לכך.

"אנחנו גם יכולים לשלב את שירותי הספא בכנסים כדי לאפשר למשתתפים חוויה בלתי נשכחת," מוסיף פטר מאצ'אי (Peter Macsai), מנהל המכירות של רשת דנוביוס. "יש לנו הצלחה גם מקומית וגם בחו"ל, בזכות השילוב בין הישן והחדש, בין האלגנטיות של המאה ה-19 והמתקנים המודרניים של המאה ה-21."

חדרי האירוח בגרנד בסגנון קלאסי ובטרמל ספא בסגנון מודרני. כולם ממוזגים, עם טלוויזיה צבעונית, טלפון, כספת, מיניבר, קומקום לקפה ותה, ואינטרנט. לחלק מהחדרים מרפסת הצופה לדנובה או לפארק היפהפה. ניתן להזמין חדרים למעשנים, לנכים ולאנשים הסובלים מאלרגיות שונות.

 

 

 

_________________________________

* המחברת היתה אורחת חברת טופז טורס