20.04.2024
 
אוסטרליה וניו-זילנד, בהפלגה

 

אוסטרליה וניו-זילנד, בהפלגה 

 

מאת נילי ארנועם 

אוסטרליה וניו זילנד לא ממש נמצאות על מפת התיירות הישראלית. המרחק, הזמן, והעלויות הכרוכות בטיול שכזה אינם תמיד בהישג יד. זהו בדרך כלל טיול של פעם אחת בחיים.

הישראלים שכן מגיעים הם תרמילאים לאחר שרות צבאי או גמלאים צעירים. התרמילאים מחפשים שם עבודה שתאפשר להם לממן את המשך טיולם במזרח הרחוק. הגמלאים לעומת זאת הינם צרכני שירותי תיירות ברמה גבוהה. הפרוטה כבר מצויה בידם, גם היורו והדולרים. הזמן גם אינו מהווה בעיה. יש להם "טיים" וגם יש להם "מאני". אלא שבגילאים אלה הבריאות והכוחות כבר אינם כמו בעבר. הטיסות ארוכות, המרחקים גדולים והטיול כרוך בטיסות פנים, בנסיעות מייגעות, בהחלפת מלונות ועוד טרדות. בקיצור, כאשר כבר יש כסף ויש זמן - כבר אין כוחות למסע כה ארוך ומפרך.

בכל זאת, יש מוצא. פתרון אידיאלי, נפלא, הוא לעשות את הטיול בהפלגה. כאשר בחצי כדור הארץ הצפוני שורר חורף קר לא נעים, חלקו הדרומי שטוף שמש ומזג האוויר האביבי קיצי מסביר פנים לתיירים. בתקופה זו מתבצע שיט התענוגות בינות האיים האקזוטיים של דרום פסיפיק, לאורך החופים המרהיבים של ניו-זילנד וסובב יבשת אוסטרליה. זהו הזמן הנכון להיות במקום הנכון. לרדת אל הקצה הדרומי של הגלובוס, אל סוף העולם.

טסים להונג-קונג, בנגקוק או יעד אחר במזרח הרחוק, משם בטיסת המשך לסידני, פרת או אוקלנד. כאן עולים על סיפונה של ספינה מפוארת והחיים הטובים מתחילים - מטיילים, מבלים ונהנים. חברות הספנות המציעות הפלגות מגוונות כאן הן רויאל קריביאן, סלבריטי, הולנד אמריקה ואחרות.

 

אין כניסה לאינדונזיה

חברות הספנות מציעות מספר מסלולים לשיוט במקום וישנן כמה אפשרויות לבחירה. שיט של שבועיים מסידני אל האיים הציוריים של ניו-קלדוניה שבדרום אוקיינוס הפסיפי, שיט של שבועיים מסידני אל ניו-זילנד ובחזרה, שיט המקיף את יבשת אוסטרליה בשלמותו או בחלקו ועוד. ניתן לפליג במסלול היוצא מסידני לאורך החוף הצפוני לעבר ריף האלמוגים הידוע או זה היוצא מסידני, לאורך החופים הדרומיים עד לפרת (פרמנטל) ו/או להמשיך להקיף את החוף הצפוני ובחזרה לסידני. במסלול זה יכולה להיות בעיה לבעלי דרכונים ישראלים, כיוון שההפלגה עוברת דרך אינדונזיה ובאלי, אך גם יש פתרון שיפורט בהמשך.

תיירים ישראליים המגיעים לכאן נוהגים להזמין יותר מהפלגה אחת. אם כבר, אז כבר. מתי נגיע לכאן שנית? אפשר לשלב הפלגות שונות עם שהות של מספר ימים ביבשה בין הפלגה להפלגה, דבר המאפשר להוסיף גם טיולי עומק לתוך היבשת, באוסטרליה ו/או בניו-זילנד.

בדרך כלל יוצאים לשתי הפלגות רצופות על סיפונה של אותה ספינה, מה שנקרא back to back . האחת לאיים נידחים כמו פיג'י ואיים זעירים לא נודעים, שעד לא לפני הרבה שנים עוד היו שם קניבאליים. והפלגה שנייה לניו-זילנד. מאחר ואנו רצינו לטייל בניו-זינלנד באופן יותר יסודי, ירדנו מסיפונה של הספינה באוקלנד, בעוד היא ממשיכה בדרכה חזרה אל אוסטרליה. מספר ימים על היבשה איפשרו לנו להכיר את ניו-זילנד גם דרך הרגליים ולאחר מכן עלינו על סיפונה של הסנצ'ורי, ספינת הפאר של סלבריטי, שעל סיפונה עשינו את אותו מסלול בו הגענו מאוסטרליה לניו-זילנד, הפעם בחזרה. כך הכפלנו את מספר הטיולים היבשתיים אותם ביצענו כאשר הספינה עגנה בנמלים השונים, כך גם הצלחנו לבקר במספר גדול יותר של נמלים, כי העגינות של שתי הספינות לא בהכרח זהות ובאותם הנמלים. זאת לא הייתה הכפלה ולא בזבוז, שכן הספינה עוגנת בכל נמל במשך יום אחד ואילו מגוון הטיולים היבשתיים המוצעים בכל נמל הינו גדול. קשה לבחור. כל טיול שנבחר הוא ויתור על טיולים אפשריים אחרים. האם לטייל בערים או בהרים? ביערות ובשמורות או לצפות בפינגווינים? כך יכולנו לבקר ביותר ערי נמל ולטייל ביותר יעדים.

יתרון נוסף היה להפלגה זו. הסנצ'ורי חזרה אמנם לסידני ,כמו כל ספינה אחרת, אבל גם המשיכה משם לשיט לאורך חופי אוסטרליה ואפשרה לבקר בערים ועיירות ביבשת שתושביה הלבנים הראשונים היו פושעים שנשלחו אליה כמושבת עונשין. זה לא היה כל כך מזמן, קצת יותר ממאתיים שנה, בעת החדשה. ערים כמו מלבורן, אדלאייד, אולבני, בונבורי פרת ועוד. זהו מסלול בן 18 ימים המסתיים בנמל פרמנטל.

המשך ההפלגה להקפת היבשת מפרת לסידני, לאורך החוף הצפוני, אורכת עוד 18 לילות ועוגנת בדרך בדארווין, קיירנס ובריסביין. בהפלגה זו טמון עוקץ שאפשר לעקוף אותו, רק צריך לדעת זאת מראש ולהיערך בהתאם. ההפלגה עוברת דרך אינדונזיה, ואם חלמתם לבקר באי באלי, תשכחו מזה. בעלי דרכונים ישראליים אינם רשאים לבקר באינדונזיה ובעקרון, גם לא מעלים בעלי דרכון ישראלי על הפלגה זו, גם אם הם מוכנים להישאר על סיפון האוניה ולא לרדת ליבשה. מה שניתן לעשות הוא לרדת מההפלגה לפני הגעתה לאינדונזיה, להשאיר בה את החפצים ולעלות בחזרה לספינה כאשר היא יוצאת מגבולות אינדונזיה וממשיכה להפליג לאורך חופי אוסטרליה. לסידור הזה כמה יתרונות - הוא שובר את רצף ההפלגה הארוכה, למרות שאין בה רגע דל והיא מאפשרת להוסיף להפלגה טיול יבשתי באתרי תיירות אטרקטיביים שאין אפשרות לבקר בהן בעת העגינה בנמל.

אומרים שזה זול להיות עשיר. יש המוסיפים עוד הפלגה וממשיכים עם הספינה בדרכה חזרה לארצות הברית, עם סיום העונה. הספינה חולפת דרך האיים הפולינזיים, טהיטי והוואי. מחיר הפלגה זו בדרך כלל אטרקטיבי, כיון שזאת נחשבת הפלגה טרנס-אטלנטית, לשינוי מיקום הספינה בתום העונה, והיא כוללת יותר ימי הפלגה בים מהרגיל. בכל מקרה שווה לבדוק אופציה זו, אם מתאים לכם לחזור לישראל דרך ארצות הברית. בתחילת העונה או בסופה ניתן גם להגיע לאוסטרליה או לחזור ממנה עם הספינה החוזרת בתום העונה לנמלים במזרח הרחוק כמו סינגפור או הונג קונג. גם כאן ההפלגה כוללת יותר ימי ים אבל היא גם יותר זולה ולא פחות מהנה, כי החיים על הספינה הם חוויה בפני עצמה.

המפליגים המתמידים

מי שטרם התוודע לטיול באמצעות שיט תענוגות, לא יודע מה הוא מפסיד. הטיול הוא חוויה, כמו כל טיול אחר, אבל הרבה הרבה, הרבה יותר נוח. הספינה עוגנת עם בוקר, האוטובוסים כבר מחכים, את ההרשמה לטיולים מבצעים מראש, בבית או במהלך ההפלגה, ואפשר גם לרדת אל החוף ולטייל לבד. היום, בעידן האינטרנט, זאת לא בעיה לעשות שיעורי בית ולדעת מה יש לראות בכל אתר ואתר. שירותי תיירות מוצעים על ידי גורמי תיירות מקומיים הממתינים ביבשה לנוסעי הספינה. נהגי מוניות, מדריכים, מיניבוסים ואוטובוסים מקומיים, שיודעים לאן לקחת את התייר ומה להראות לו. היתרון שבהזמנה באמצעות חברת הספנות הוא שניצול הזמן יותר טוב, הטיול מוזמן מראש ואין צורך להתמקח עם המקומיים. והיתרון היותר גדול - הספינה לא תצא לדרך להמשך ההפלגה כל עוד לא חזרו כל נוסעי האוטובוסים מן הטיולים המאורגנים על ידה. עולה כסף אבל שוווה כסף, כי הטיולים מאורגנים בקפידה. בכל מקרה, ערב ההגעה לכל נמל מקבלים הנוסעים לחדרם מפה של היעד הבא עם דפי הסבר על האטרקציות התיירותיות השונות ולאן ואיך אפשר לטייל, באמצעות חברת הספנות או בלעדיה. זהו שרות לנוסעים המאפשר להפיק את המירב בעת העגינה בנמל.

במהלך ההפלגה, בנוסף לאין ספור אפשרויות הבילוי שעליהן עוד יסופר, מתקיימות הרצאות לגבי האטרקציות תיירותיות שבדרך. הרצאות אלה גם משודרות בטלוויזיה שבחדרים, כך שגם בלי לצאת מן החדר אפשר לקבל את כל המידע על הטיולים המוצעים, ואם רוצים אפשר להסתפק בתיירות כורסא.

כל ערב מקבלים הנוסעים לחדרם את הידיעון היומי המפרט את התכניות של מחר. כל יום מתקיימות פעילויות רבות ומגוונות. ימים בהם הספינה אינה עוגנת מבטיחים פעילות מוגברת, החל משעות הבוקר המוקדמות ועד שעות הלילה המאוחרות. יש ימי טיול ביבשה ויש ימי בילוי על סיפוניה של הספינה. כל יום ויום הוא פינוק והנאה.

כמו חברות התעופה, גם חברות הספנות מאפשרות הצטרפות לחוג כזה או אחר של "מפליגים מתמידים". מי שכבר טעם את טעם ההפלגה, קרוב שלא יוותר על שום הזדמנות להמשיך ולטייל בצורה זו. ככל שמתמידים ומזמינים יותר הפלגות, וכלל שצוברים יותר נקודות, נהנים מפינוקים נוספים המיוחדים לחברי החוג הזה בלבד. חוג הנוסע המתמיד של חברת סלבריטי נקרא Captain Clubוגם כאן יש כמה דרגות ורמות, על פי הצבירה. אם זכיתם להימנות על חוג ה-elite, אז בכלל שחקתם אותה. מעטפה עם קופונים תמתין לכם בחדר, המקנים שעות אינטרנט חינם, משלוח כביסה, כולל גיהוץ חינם, ניקוי יבש, טיפולים בספא וכדומה, ללא תשלום. מועדון מיוחד לחברי הקלאב פועל כל בוקר ואחה"צ ומציע מפגשים חברתיים של חוג אליטיסטי, חינם אין כסף, להתחכך, תוך כדי לגימת קוקטיילים ומשקאות חריפים, חטיפים ונשנושים. לה דולצ'ה ויטה.

חלק גדול מעלות הטיול מהווה הקטע של הטיסה. הטיסות יותר נכון. אם כבר מוציאים כל כך הרבה כסף על טיסות, אם עושים כזה מאמץ להגיע לכאן, אזי שתוספת עוד הפלגה אינה קריטית ואפילו כדאית.

ניו-זילנד ואוסטרליה יושבו על ידי האירופים די לאחרונה (יחסית). במאה התשע עשרה נתגלו בהן אוצרות זהב, נחושת ואוצרות טבע אחרים, שהביאו בעקבותיהם מהגרים רבים, עושר רב, לשגשוג ולפריחה. הראשונים שהגיעו למקום היו ספנים, וספינות היו אמצעי הקשר של העולם החדש עם העולם הישן. הערים הוותיקות והחשובות הינן ערי חוף, ולפיכך טיול בספינה מתאים מאין כמוהו. מי שרוצה לבקר בתוך פנים היבשת, יכול להוסיף להפלגה מספר ימים לטיולי עומק לפניה, במהלכה, או לאחריה.

 

"בורה, בורה" לכם

התייר הישראלי שכבר ראה לדעתו הכל, יופתע לגלות באוסטרליה, ניו-זילנד והאיים האקזוטיים נופים מרהיבים, תופעות ומראות טבע מגוונים וייחודיים שאין כמותם בשום מקום אחר. מקומות נידחים שרק לאחרונה נחשפו אל הציביליזציה: מורשת התושבים הפולינזיים שבאיים, המאורים שבניו-זילנד והאבוריג'נים שבאוסטרליה, גייזרים פעילים, שמורות טבע, מוזיאונים מרשימים הנותנים מושג על התקופה שלפני בוא האדם האירופי הלבן, לפני הקולוניאליזם.

איים קטנטנים מסוימים מתוחזקים וממומנים על ידי חברות הספנות. תושביהם שומרים על אורחות החיים הקדמוניים, עבור התיירים. החיים על האי הינם הצגה אחת גדולה. מרגע שיורדים אל החוף מתקבלים בברכת "בורה, בורה", עם שירה, ריקודים ומוזיקה בכלים מקוריים, טקסים בלבוש מסורתי והתיירים גם מתכבדים בארוחות אותנטיות בהן מתבשל המזון בתוך עלי בננה המוטמנים בבורות בעומק האדמה. כל זה מאורגן וממומן על ידי חברת הספנות - להנאת הנוסעים.

בקצה הדרומי של העולם, בסוף העולם, עוד אפשר לראות את העולם כפי שהיה ב"אוריגינל".