24.04.2024
 
להתראות בסיציליה

 

 

להתראות בסיציליה

 

מאת יוסי זילברמן*

 

סיציליה נחשבת לאי הגדול, המיושב והפורה ביותר באגן הים התיכון. רק שעתיים וחצי טיסה מתל אביב לעיר קטניה שבמזרח האי - ואתם שם. בסיור של ארבעה או חמישה ימים באזור המזרחי של האי ניתן לבקר בכמה מאתרי התיירות המפורסמים, לשלב חופש ונופש, מראות נוף ימי והררי והנאה מהאוכל והיין המקומי. גלית זכאי, מנהלת השיווק של אשת טורס, אמרה בסיור לעיתונאים שנערך בתחילת יולי כי הם העדיפו להתמקד בעיר סירקוזה, שהיא גם יפה ומעניינת וגם העלויות בה נוחות יותר לחבילות שהם מציעים לחודשים ספטמבר עד סוף דצמבר.

 

סירקוזה (SIRACUSA) יושבת בתוך מפרץ, והחלק העתיק שלה, אורטיגה, נמצא על אי. תושביה גאים בבן עירם הקדמון, המדען היווני ארכימדס. בעיר העתיקה, שהיא מאוד קומפקטית ונוחה להליכה, ניתן לראות מבנים מרשימים וכנסיות מהמאה ה-15 עד המאה ה-19. החיים מתרכזים סביב הכיכר המרכזית ממנה מסתעפים רחובות צרים שבהם חנויות קטנות, בתי קפה ובתי מגורים. בלילות הקיץ והסתיו רחובות העיר העתיקה של סירקוזה שוקקי תיירים, מוסיקה וריקודים.

לזכר הקהילה היהודית בעיר אחת הסמטאות בה נקראת "רחוב היהודים". ברחוב זה חשפו הארכיאולוגים מקווה טהרה במרתפו של בניין שפעם היה כנראה בית כנסת וכיום משמש כבית מלון. הירידה למקווה היא בתשלום (5 יורו) ובתאום מראש (GIUDECCA ALLA - טלפון 093122255).

בחופי המפרץ המקיפים את העיר עוגנות יאכטות, סירות דייגים, סירות תיירים וכן פועל כאן מעגן לאוניות קרוז בגודל בינוני.

 

קטניה (CATANIA), בירת המחוז, נמצאת צפונית לסירקוזה. בעיר כשלוש מאות וחמישים אלף תושבים, עשרים אחוז מהם זרים. כיכר העיר גדולה ומרשימה ובמרכזה פסל של פיל אפור שהוא הסמל של העיר. הקתדרלה המקומית מרשימה, וכן מומלץ לבקר בה בשוק הדגים והמזון שליד הכיכר.

 

טאורמינה (TAORMINA) היא היעד הבא. העיירה השוכנת בראש ההר מעל מפרץ כחול ומרהיב היא הפנינה בכתר היופי של האזור. הרחוב הראשי, כ-500 מטרים אורכו, מיועד להולכי רגל בלבד ובו גלריות, חנויות למזכרות, גלידריות ובתי קפה, כשמעל כל אלה תלויות מרפסות עטורות פרחים צבעוניים. בסוף הרחוב אמפיתיאטרון עתיק ענק, שמור להפליא.

טאורמינה, הניצבת על מצוק גבוה הפונה לים, ומצד שני משקיפה לעבר פסגת הר האטנה, היא הכפר המתוייר ביותר בסיציליה. הנוף עוצר הנשימה הופך אותה ליעד חובה לכל מי שמבקר באיזור, וזה כולל את מי שנמנעים בדרך כלל להתקרב למלכודות תיירים.

 

סאבוקה (SAVOKA) היא עיירה מעניינת נוספת באזור. עיירת ההרים הטיפוסית התפרסמה בכך שהיתה אתר הצילומים של שני קטעים בסרט "הסנדק", סצינת החתונה בכנסיה וסצינת המפגש בבר המקומי. אבל חשוב להדגיש: סאבוקה איננה הכפר המקורי קורליאונה שבו מתרחשת עלילת הסרט.

 

ההר אטנה (ETNA) - אמרתם סיציליה אמרתם אטנה, הר הגעש הפעיל הגבוה ביותר באירופה (3,330 מטרים). במזרח ובמרכז סיציליה רואים אותו למרחקים כשמלועו עולה כל הזמן עשן.

ההר נקרא על שמה של אלת הפיריון היוונית, כי הקדמונים הבינו שהוא מקור החיים של כל האזור. המים שופעים בו כל השנה, הקרקע המכסה את המדרונות פוריה במיוחד והמורדות ירוקים מצמחיה עשירה ומגוונת של עצי יער, בעיקר ערמונים, פירות וירקות והרבה הרבה כרמים. במעלה ההר ניכרים שרידי ההתפרצויות הקודמות (ההתפרצות המשמעותית האחרונה היתה ב-2002). כפרים שלמים נהרסו בהתפרצויות אלה ואחר כך שוקמו. תושביהם, המסרבים לעזוב את כפריהם בגלל הפוריות הגבוהה של הקרקע, מדגישים שאיש לא נהרג כתוצאה ישירה של הפעילות הגעשית של האטנה.

בסיור המקובל להר האטנה מגיעים ברכב לגובה של כ-1,800 מטרים ומשם ממשיכים ברכבל לנקודה קרובה יותר לפסגות, בגובה של 2,500 מטר (העליה ברכבל עולה 60 אירו לאדם, אם אינה כלולה בחבילת הסיור).

אפשר גם לטייל במורדות הדרומיים, הפוריים מאוד, לראות את הפיסגה מרחוק, לדשדש בשבילי הלבה שהתקשתה והפכה לבזלת. מומלץ לבקר באחד היקבים, לנשנש מטעמים סיציליאנים טעימים תוך כדי לגימה מהיינות המעולים המיוצרים ביקב. אנחנו ביקרנו ביקב משפחתי ידידותי בשם בארון די וילה גרנדה (BARON DI VILLA GRANDE טלפון 0957082175).

חברות רכבי שטח מקומיות מציעות סיורים כאלה לחצי יום ויותר. אם יתמזל מזלכם, וגם תמצאו חן בעיני המדריך שהיה לנו, תוכלו ליהנות מקטעי אופרה ידועים שהוא מבצע תוך כדי הנסיעה.

 

חבילות סתיו

הנסיעה ברכב בחוף המזרחי של סיציליה נוחה. הדרך בין סירקוזה לקטניה, העיר ונמל התעופה, נמשכת פחות משעה בכביש מהיר. מקטניה לטאורמינה או לכיוון הר האטנה - גם כן כשעה בלבד. לאורך חוף הים ובין הכפרים ההרריים הכבישים צרים והנסיעה יותר איטית.

אתרים נוספים שכדאי לבקר במסגרת הזמן שנותר הן העיירות נוטו וראגוזה מדרום לסירקוזה, שבהן שילוב של סגנון החיים הבארוקי עם אורח החיים המודרני יותר, וצריך כמובן להשאיר זמן גם לשופינג.

אשת טורס מפרסמת חבילות סתיו למזרח סיציליה מספטמבר עד סוף דצמבר, כשמזג האוויר נוח והמחירים של ספקי שירותי קרקע יורדים. החבילות לארבעה וחמישה ימים מתאפשרות כתוצאה מהגדלת תדירות הטיסות של חברת השכר האיטלקית וינד ג'ט (WIND JET) בימים ראשון, שני, חמישי ושישי. החבילות מאפשרות שילוב של חופשה, סיורים מאורגנים, טיולים יומיים, טיסות ובתי מלון בדרגות ארבעה וחמישה כוכבים בסירקוזה ורכב שכור.

הטיסות הן מנתב"ג לקטניה. הנחיתה בסיציליה בשעות הבוקר וההמראה חזרה בלילה מאפשרות ניצול של ימים מלאים לטיולים ובילוייים באווירה איטלקית, במזג אוויר נוח והנאה מאוכל מצוין.

 

______________________________________

* הכותב היה אורח חברת אשת טורס