26.04.2024
 
הולנד ואמסטרדם למשפחות

                                                                                                                                                                                                                                      

הולנד ואמסטרדם למשפחות

מאת אפרת רוזן 

הולנד, ארץ השפלה, היא מדינה המתאימה במיוחד לטיולי משפחות עם ילדים. גודלה הקטן של הולנד מאפשר להשתכן במשך הטיול כולו במקום אחד ומשם לצאת לימי סיור באטרקציות השונות אשר יהיו ברובן לא יותר מאשר שעה עד למקום המגורים. האווירה הנינוחה המאפיינת את המדינה, תחנות הרוח הגדולות והתעלות, המוזיאונים הפתוחים שהם למעשה שיחזורים מלווים בהפעלות וסדנאות, טיולי האופניים, שווקים צבעוניים וייחודיים של גבינות ופרחים, שיט בתעלות או ביקור בגני חיות הם כולם פעילויות שילדים ימצאו בהן עניין רב וייהנו בהן מאד.

 

הגעה, נסיעה ולינה

כאשר מתכננים טיול משפחות להולנד חשוב לקחת בחשבון בראש ובראשונה את מקום הלינה. מרבית האטרקציות בהולנד, כמו גם ארבעת הערים הגדולות במדינה, מרוכזות במרכז הארץ לכיוון מערב. שני אמצעי הלינה הנפוצים בהולנד וחביבים במיוחד על משפחות ישראליות הם כפרי הנופש ודירות להשכרה. ריכוז גבוה של כפרי נופש נמצא במרכז הולנד, מזרחית לאמסטרדם ליד המוזיאון הפתוח של ארנהם והפארק הלאומי De Hoge Veluwe. כפרי הנופש הללו נמצאים במרחק נסיעה של כשעה ופחות ממרבית האטרקציות המרכזיות. כפרי הנופש כוללים יחידות דיור מאובזרות, בריכות, מגרשי משחקים ולעתים אף פארק מים מקורה. אפשרות נוספת היא השכרת דירה, באיזור מערבי יותר בין ארבעת הערים הגדולות. הדירות אף הן מאובזרות אולם הפינוקים הנלווים כבריכה או פארק מים אינם שם. יתרונן של הדירות הוא שריכוזן הגבוה נמצא קרוב יותר לאטרקציות והערים וכפרי הדייגים במרכז, והן אף מאפשרות גיחות בזמן נסיעה סביר של כשעה עד שעה וחצי לאיזור צפון הולנד והאטרקציות הנמצאות שם.

נוסף על טיולי הכוכב הכל כך מקובלים בהולנד (טיולים בהם לנים במקום אחד וכל יום יוצאים ממנו לכיוון אטרקציה אחרת) קיימים גם הטיולים הניידים. אפשר לעשות בהולנד טיולים בהם עוברים מאיזור לאיזור עם אופניים או סירה השטה בתעלות, או קרוון. טיולים אלו יכולים להתאים בעיקר למשפחות בהם הילדים גדולים יותר.

כפרי הנופש והדירות להשכרה מושכרים על פי רוב או לשבוע (מיום שני עד יום שני), לסופשבוע או לאמצע השבוע (כולו) בלבד. כאשר מתכננים טיול להולנד כדאי לקחת את זה בחשבון ולתכנן טיסות להולנד או טיסות לאמסטרדם בהתאם לסידורי השינה.

 

הולנד של קבקבי עץ, טחנות רוח, גבינות צהובות, אופניים ודגים

האיזור הכפרי של הולנד הוא איזור מישורי אשר בחלקו היה מכוסה בעבר על ידי מי הים ויובש. מערכות תעלות וסכרים, תחנות רוח, שדות ופרות רועות באחו הם מהנופים המאפיינים את מישוריה של הולנד. ההולנדים אוהבים מאד לשחזר ולשמר מנהגים ומסורות ובמקומות רבים ניתן להגיע לכפרי דגים ציוריים ומוזיאונים פתוחים בהם ניתן לטייל ולהתרשם מהולנד של פעם. במוזיאונים הפתוחים הילדים יכולים להתנסות בכביסה עם לוחות כביסה, בתי דפוס ישנים, או לחלוב פרות עץ עם עטינים מותאמים. טיול להולנד מבלי לבקר באחד המוזיאונים הפתוחים, בכפר דייגים שוקק או בתחנות הרוח המפורסמות אינו שלם. ארנהם מציעה מוזיאון פתוח עשיר בפעילויות לילדים, וכפרי דייגים יפים הם אדאם, וולדהם, מארקן, דלפט, גאודה, והורן. גם שוק הגבינות ההולנדי אינו שוק גבינות במובן המקובל של המילה. מדובר בטקס מסורתי של שקילת הגבינות וטעימות. ישנם ארבעה שווקי גבינות בהולנד הפועלים בעונת הקיץ: אלקמר הוא הגדול שבינהם והוא פועל בימי שישי בבוקר בלבד. שווקי גאודה והורן פועלים ביום חמישי, כאשר השוק של הורן פועל גם בשעות הצהריים והערב. השוק האחרון הוא השוק של אדם הפועל בימי רביעי בבוקר.

 

שעשועים, חיות, אגדות ורכבות הרים

אחד הדברים שההולנדים אוהבים במיוחד זה את מגרשי המשחקים הגדולים, אלו שמתאימים גם למבוגרים. שני הידועים שבהם הם אפטלנינג הדרומי. הפארק מעט מרוחק מיתר הפארקים הגדולים וייחודו הוא בדמויות הרבות הלקוחות ישירות מספרי האגדות הגודשות את הפארק וההקפדה על האסתטיקה, עיצוב הפרחים ויער האגדות המשולב בפארק. פארק שעשועים נוסף הוא הוואליבי וורלד שכולל כמה מרכבות ההרים המפחידות ביותר, אך גם בו יימצא מה לעשות עם הקטנטנים. אם אינכם בכפר נופש הכולל פארק מים, ביקור בדונרל מהווה שילוב מוצלח בין פארק מים לפארק שעשועים, וביקור בטרופיקנה מבטיח חוויה רטובה מקורה המתאימה לכל מזג אויר.

סוג נוסף של פארקים שהולנד ידועה בהם הם גני החיות. בין המיוחדים בהם ניתן למצוא את הדולפינריום שבהרדוויק שם אפשר גם ליהנות ממופעים של חיות ים, פארק הקופים באפלדורן בו הקופים מתרוצצים חופשי בין המבקרים, פארק הציפורים Vogelpark Avifauna ופארק הסאפרי ביקס ברגן.

פעם, מדורודאם אשר ליד האג, עיר המיניאטורות ההולנדיות, הייתה אטרקציה ייחודית בעולם. היום אמנם קיים גם בישראל מיני ישראל, אבל החוויה עבור הקטנטנים היא רבה גם היום. יתרון נוסף למדורודאם היא שעות הפתיחה של המקום. במרבית הולנד, שעות הפתיחה מסתיימות בסביבות חמש אחר הצהריים. מדורודאם היא אחת האטרקציות הפתוחות גם בשעות הערב, ואז גם מתקיים בה מופע לייזרים מרהיב.

 

בהולנד יש לא רק אטרקציות, כפרי נופש, גבינות ונוף. יש בה גם ערים גדולות. אמסטרדם, לדוגמה מציעה למבקריה מוזיאונים מהטובים בעולם ואת בית אנה פרנק הידוע. טיול משפחות להולנד יכול לכלול גם את האטרקציות שיש לאמסטרדם להציע, בעיקר אם מדובר על טיול עם ילדים מעט יותר גדולים, או לוותר על חלק זה, עד שיגדלו מעט.