29.03.2024
 
הכל כלול נוסח כרתים

 

הכל כלול נוסח כרתים 

מאת אדי גרלד

הצירוף של כלכלה יוונית מפרפרת בנסיונות אחרונים להיאחז בגוש האירו, שמש שמתעלמת ממשברים פיננסיים  והחשש לאבד את תיירי הבטן-גב המהווים נתח חשוב בהכנסה, מביאים השנה להוזלת מחירים ביוון. וכך, הישראלים המחפשים אלטרנטיבה לחופי דרום טורקיה, ימצאו אותה בעונה זו במרחק שעה וחצי מניחוחות הבושם בדיוטי פרי של בן גוריון,  בהיצע רחב יותר ומחירים מעט זולים יותר.

לא סתם התגייסה חברת השטיח המעופף, פרשה את המרבד והטיסה בשבוע שעבר לכרתים כתשעים סוכני תיירות נמרצים מכל הארץ, כדי להתרשם ממבחר בתי המלון שהיא משווקת באזור הצפוני והמזרחי של האי ולטעום סוף שבוע בסגנון הכל כלול.

כרתים, האי הגדול והדרומי ביותר ביוון, שאורכו כ-260 קילומטר ורוחב מותניו הצרים הוא בסך הכל עשרות קילומטר, היה נקודה אסטרטגית נחשקת על ידי כל האימפריות הגדולות בגלל מיקומו בין שלוש היבשות - אסיה, אירופה ואפריקה. היום הוא מהווה מיטת שיזוף אחת גדולה לאירופים החיוורים, ולאחרונה גם לרוסים המציפים אותה בקבוצות תיור גדולות. רוב התיירים המבקרים בכרתים משתכנים במלונות הפזורים על קו החוף. רק חלקם טורחים לעלות להרים במרכז האי.

כרתים הפכה עם השנים ליעד מבוקש מאוד גם בישראל, ורוב הטיסות מהארץ מגיעות לחלקה המזרחי של האי, לעיר הבירה אירקליון. רוב אתרי הנופש המשווקים לישראלים נמצאים בחלקו המזרחי של האי. אנחנו ביקרנו בשבעה מלונות כאלה, הנמצאים באזורי חרסינוסוס, הרקליון, סטלידה, מליה, איוס ניקולאוס והכפרים הציוריים הצמודים אליהם. 
כרתים הבינה מהר מאוד שכדי לחזר אחרי הישראלים אשר איבדו אמון פוליטי בקלאבים של טורקיה, היא צריכה לשחזר את נוסחת הפלא שמשכה מאות אלפי ישראלים אל הריביירה הטורקית ולהפנט אותם בשיטת הכל כלול, שהרי אנחנו הפטריוטים מומחים בזיהוי מטרות של עלות מול תועלת. כל בתי המלון שראינו משתרעים על מספר דונמים ומזינים את הנופשים על בסיס הכל כלול במגוון רחב של מסעדות, מציעים בריכות שחייה, פארק מים, מגלשות מים, מגרשי משחקים לילדים, מיני קלאב, בייביסיטר, צוות בידור, דיסקו, חדר כושר, ג'קוזי, סאונה, מסאז'ים, ובחלקם גם ערוץ טלוויזיה ישראלי בחדר -  העיקר לא לפספס תוכנית ראליטי או חדשות, שהרי ישראל בעצם לא כל כך רחוקה מכאן.


עם מרפסת פרטית לים התיכון

בסיס היציאה בסיור שלנו היה מלון מינוס אימפריאל המפואר, ששוכן במקום מבודד יחסית במפרץ מילטוס, ליד עיירת דייגים מנומנמת, ומתאים במיוחד לנופשים שמחפשים את מילת המפתח - שלווה. לכל יחידות האירוח ריהוט עץ ועיצוב פנים אלגנטי שנפתחות אל מרפסת פרטית המשקיפה לים התיכון, שכאן צבעו כחול יותר. ולמי שלא שלא רוצה להתחכך במים עם נופשים אחרים יכול לבחור בחדר שאליו צמודה בריכה פרטית מלאה במי ים צלולים.

אם מאסתם בשקט ושלווה, הגיחות אל מחוץ למלון יתנו את הערך המוסף לחופשה, אפשר לשכור מכונית מדלפק הקבלה במלון, לבחור מכונית בחנייה מול הלובי ולנסוע עשרים דקות בכבישים מפותלים בין עצי זית וכפרים מנומנמים ולהגיע לחרסוניסוס (Hersonissos), עיירת החוף הקוסמופוליטית המושכת תיירים מכל העולם בזכות קרבתה לשדה התעופה והנמל של הרקליון. שם, על קו המים, בנויה טיילת ארוכה ודוכנים שמציעים פעילות תיירותית שוקקת. יש בה כל מה שהתיירים זקוקים לו: חיי לילה, בארים, מועדונים ועשרות מסעדות שריח דגים ואוזו אופף אותם. אבל כדאי לזכור שגם האקשן בחלק הזה של כרתים הוא רגוע. זה לא המקום למי שמחפש תחליף לחיי הלילה הסוערים של תל אביב.

כעשרים דקות נסיעה רחוק יותר נמצאת פלאקה (Plaka), עיירת דייגים שהפכה עם השנים לעיירת נופש. בעצם זה המכנה המשותף להרבה כפרים הפרושים לאורכה של רצועת חוף, המשתרעת על פני לא פחות מ-1,000 קילומטרים שהופכים תוססים יותר ככל ששיא עונת התיירות מתקרב. לרוב יש להן רצועת חוף שנמתחת במקביל לרחוב הראשי, כשמצידו השני של הרחוב יש מסעדות, בארים מלונות ומוטלים.

אפשר לקפוץ גם לאיוס ניקולאוס (Aghios Nikolaos), עיירת נופש ציורית לחופו של מפרץ אלונדה המקסים. מומלץ להפליג בסירה לאי ספינלונגה (Spinalonga), שאיכלס עד 1957 מצורעים חשוכי המרפא. את האספקה החיונית והאוכל קיבלו שם רק אחרי שהניפו דגלים שחורים על הגבעה של האי. בעשור האחרון התפרסם האי שוב, הפעם בכינוי "האי של סופיה", בזכות הרומן המצליח של ויקטוריה היסלופ, באותו שם.

חופשה בסגנון בטן גב בכרתים מספקת לאדון וגברת ישראלי, כולל הילדים, את כל מה שהם אוהבים בנופש, אך במחיר זול יותר מאילת. בנסיעה של שעה עד שעה וחצי מערבה או מזרחה מכל מלון נמצאות ערי חוף תוססות עם בתי קפה, ברים וטברנות. בתי המלון שראינו בחלק הצפון מזרחי של האי מפנקים, כמעט בכל אחד מהם יש לפחות שלוש בריכות, ספא, מסעדות ושאר פינוקים. האוכל טוב, גבינת הפטה נימוחה ומיץ התפוזים טבעי מתוק כמו שהתפוז הישראלי כבר שכח מזמן.
מבין בתי המלון שראינו אהבנו במיוחד את מלון מיקרי פולי (Mikri Poli) ששוכן על מדרון וממוקם באחד המפרצים הציוריים מול רקע הר מרשים. כל 210 חדרי האירוח מציעים נוף פנורמי. אזור הנמל הישן של הכפר הקטן הסמוך והחוף החולי המוזהב מעניקים למקום תחושה של נופש באזור אקזוטי קסום. אפילו המבנה הארכיטקטוני של המלון משתלב נפלא בנוף ולא כופה את עצמו על הסביבה. מתחם הספא המהודר והאפלולי בירכתי המלון מציעה את הבריחה המושלמת מחיי היום יום לנופש ובת זוגו. 

עוד מלון ראוי לציון היה מלון מארבלו וילג' אנד אקווה פארק (Mareblue Village & Aqua Park) ששוכן בחרסוניסוס וכולל ארבע בריכות שחייה, מסעדת מזנון וחדרי אירוח ממוזגים עם מרפסת, שימוש חופשי במתקני הספורט של המלון, שכוללים מגרשי קט-רגל ומרכז כושר. בנוסף, המלון כולל גם מועדון ילדים ומגרש משחקים עבור אורחים צעירים . אוטובוס הסעות מסיע אורחים לכפר חרסוניסוס שש פעמים ביום.

 

____________________________ 

*   המחבר היה אורח חברת השטיח המעופף