24.04.2024
 
קנדה: סקי בבנף - לייק לואיז

 

 

קנדה: סקי בבנף / לייק לואיז

 

מאת רום נחמן*

גולשי סקי רבים מתמידים לתכנן חופשתם באחד מאתרי הסקי באירופה. אתרי צרפת נמצאים בדרך כלל בראש הרשימה ומובילים באיכות המסלולים וטיב הבילויים. טסים מרחק קצר, גולשים, מבלים ונהנים.

מסיבה זו כדאי לבדוק מדוע מפליגים צרפתים כה רבים לסקי עד לתד השני של האוקיינוס ומרחיקים עד לקנדה. נכון שהצרפתים הגיעו לראשונה לקנדה במאה ה-17 וקל מאוד לצרפתים להשתלב בקנדה הפרנקופונית. אבל חזקה על הגולשים הצרפתים שלא יבטלו זמנם באתר נחות. ודאי לא באזור דובר אנגלית כמו מחוז אלברטה, שם נמצאת עיירת הסקי בנף (BANFF). לפיכך יצאנו לבדוק אם אכן מסלולי הסקי באזור בנף לייק לואיס מצדיקים את המוניטין הרב שזכו להם גם מחוץ לקנדה.

את הדרך עברנו מת"א לטורונטו ומשם טיסת המשך לקלגרי. מקלגרי המשכנו באוטובוס, ואחרי כשעה וחצי הגענו לבנף, אחת מהעיירות היפות ברוקיס הקנדים.

למי שמגיע לבנף, מומלץ להשתכן במלון פיירמונט (FAIRMONT BANFF SPRINGS), וכפי שגאה המלון להציג בפני אורחיו: "מעטים המלונות בעולם המתמודדים עם הגדולה והפאר של מלון זה". אכן, המלון מצדיק את המוניטין שיצא לו. המבנה בנוי כטירה סקוטית עתיקה והפך ברבות השנים לאתר היסטורי לאומי הממוקם בפארק הלאומי בנף, שהוכרז כאתר מורשת עולמית על ידי אונסק"ו. מי שהניח את הבסיס למלון ולתיירות ברוקיס הקנדיים לפני כ-150 שנה היה מנהל הרכבת הקנדית הפסיפית ויליאם ואן הורן. הוא שטבע את המשפט: "אם אנחנו לא יכולים לייצא את הנוף של הרוקיס, נצטרך לייבא את התיירים לרוקיס". אמר ופעל לבנות רשת מלונות נופש בהרים, אורך נתיב הרכבת. לשם כך שכר את הארכיטקט הניו-יורקי המפורסם ברוס פרייס (BRUCE PRICE) אשר הוביל במאה ה-19 את הסגנון הויקטוריאני בצפון אמריקה. המבנים שבנה היו מבוססים על צורת ארמון-טירה והשפיעו על כל סגנון מבני הממשלה באותם ימים.

המלון נפתח בשנת 1888 והפך במהרה למפואר והמבוקש ביותר. בין יתר המבקרים המפורסמים היו מלכים ומלכות כמו גורג' השישי ובתו אליזבת השניה מבריטניה שבאו לבקר בדומיניון שלהם (להזכירכם, מלכי אנגליה הם גם מלכי קנדה), וכלה בשחקני קולנוע כמו מרילין מונרו, מרלון ברנדו וידוענים אחרים. חזונו של מנהל הרכבות הוגשם במלואו והמלון הפך לאבן יסוד בתיירות הנכנסת לקנדה. בשנת 1988 הורחב ושופץ המלון לרגל אולימפיאדת החורף בקלגארי הסמוכה ושימש את כל אלופי הסקי.

מילה נוספת על המלון לפני שנתאר את אתרי הסקי: הספא במלון זכה בפרסים בינלאומיים ותוכלו לשכשך בבריכה חיצונית אליה זורמים מים חמים מנביעה טבעית. טבילה במעיין (בחוץ!) על רקע נוף הרים מכוסה שלג רך, בחברת איילים מקורננים וסקרניים, יכולה להיות חוויה מרנינה.

 

השילוש הקדוש

על רקע זה, אנו נכנסים לתמונת נוף בה נתפעל מהרים נישאים ומושלגים החובקים עיירות סקי בעמקים מהן מעפילים למסלולי סקי נהדרים, תחזוקה ברמה גבוהה, מעליות חדישות ומהירות, צפיפות גולשים נמוכה ובקתות שאלה (CHALET) נוחות להפסקות יין ומזון. יצאתי להכיר את המקום המרהיב דרך ארגון "SCIJ" העולמי (עיתונאים חובבי סקי) המאגד חברים מ-33 מדינות, בהן ישראל. במפגשים הבין לאומיים של הארגון נוטלים חלק 250 גולשים שמבלים שבוע מרוכז של תחרויות "סללום גדול" ותחרות קרוס קאונטרי.

סביב בנף יש מספר אתרי סקי, אך במיוחד התרכזנו בשילוש הקדוש של האתרים: לייק לואיס, סאנשיין וילג' ונורקוואי. שלושת אלה יכולים לספק כל גולש מנוסה: מאות ק"מ של מסלולים מסומנים לגולשי "דאון היל" ועשרות רבות של "אוף פיסטס" אשר יאתגרו כל גולש סנובורד. העונה ארוכה במיוחד, מתחילה ב-5 נובמבר ומסתיימת רק במאי. אם לא הוצאתם מספיק אנרגיה ביום, תוכלו להמשיך לסקי לילה באתר נורקוואי. אפשרויות הגלישה בשלושת האתרים מגוונות, החל ממסלולים רחבים ונוחים וכלה בשבילים צרים בין עצי יער נישאים. מה שתאווה נפשך - תוכל למצוא ולקבל.

רבות דובר על איכות השלג ברכס הרים זה וגם על מזג האוויר הנוח. אכן, באזור בנף יורד שלג נהדר אשר מגיע יבש במיוחד, אחרי השלג שירד קודם לכן באזור ויסלר (WHISTLER), הקצה המערבי ביותר של הרוקיס. כאשר העננים חולפים הלאה לכיוון מזרח הם מורידים שלגים בהרכב חלקיקים יבש, עובדה הגורמת לו להיות אוורירי ונעים יותר לגלישה. הקוראים הגולשים ודאי מבינים את ההבדל בין שלג רטוב לשלג יבש, ומי לא יעדיף את האחרון. לשם השוואה, בויסלטר, שנחשב לאתר מצוין, יש יותר ימי גשם וערפל לצד שלג רטוב יותר. לפיכך אזור בנף נחשב עדיף.

אם בחרתם לגור בעיירה בנף (מומלץ), אוטובוס שאטל יקח אתכם לאתרים הפזורים סביב. מרחק נסיעה של עד 45 דקות יביא אתכם לכל אתר ומסלול משלושת האתרים שציינו למעלה. אלה מכם האוהבים לגור צמוד למעליות הסקי יכולים לעשות זאת, אך לא בבנף עצמה, אשר כאמור מהווה מרכז ממנו יוצאים למסלולים סביב.

כאשר תגלשו באתר לייק לואיס תוכלו לשלב גלישה בשני מחוזות בקנדה: אלברטה ובריטיש קולומביה - המסלולים חוצים שניים מעשרת מחוזותיה של קנדה. אין ספק כי במחוז אלברטה עושים את המיטב להנעים את זמנו של הנופש והגולש, ושירותי התיירות שם מעולים. גם מי שאינו גולש יכול ליהנות מהעיירה ואף מטיולים סביב. לדוגמה, ערוצי נחל וקניונים קפואים חבויים בשלג וצמחיה (ג'ונסון קריק) וקיימים מסלולי הליכה נוחים (גם בחורף) דרכם בתוך נוף ההרים המרשים. למי מכם שגלישה מהירה אינה ממש לטעמו יוכל לנסות כוחו בסקי נורדי (קרוס קאנטרי) ולטייל בשבילי יער עם מגלשי הליכה. אחר שחזרתם מיום גלישה מהנה מחכים לכם המועדונים והפאבים השוקקים חיים בעיירה. תוכלו למצוא כאן מסעדות בוקרים טובות המלוות את הארוחה בשירי קאנטרי או מסעדות צרפתיות לחובבי הגורמה. פאבים טובים לא חסר ויחד עם מוסיקה טובה וריקודים הם משלימים את הלילה.

בהערכה כללית של המקום: אתר מצויין, תנאי גלישה מעולים ותושבים מסבירי פנים. חסרונות? כן, כדי להגיע לכל הטב הזה צריך לטוס דרך ארוכה.

 

 

 

 

 

___________________________________

* הכותב שימש כנציג חדשות תיירות בתחרויות העיתונאים הגולשים בבנף.