18.04.2024
 
בודפשט: באוטובוס לתוך הדנובה

 

 

 

בודפשט: באוטובוס לתוך הדנובה

מאת רוני ערן*

"ישראלים רבים נוסעים לוינה ולפראג, ואנחנו רוצים אותה גם פה בבודפשט," אומר כארים מחלוף, המשנה לנשיא חברת התעופה ההונגרית מאלב. והוא אכן מוכן לתחרות. "אנחנו נערכים להציע חבילות בסדר גודל של 500 דולר לאדם לטיסה וארבעה לילות במלונות חמישה כוכבים," הכריז המשנה לנשיא באוזני עיתונאים ישראלים, בפגישה שנערכה בבודפשט. נשמע טוב, וודאי יהיה בכך תמריץ לישראלים להגיע לחופשה באחת הבירות היפות של אירופה.

מי שזה ביקורו הראשון בעיר לא יחמיץ את אתרי החובה של בודפשט: בניין הפרלמנט, הבזיליקה של סנט סטפן, בית הכנסת ברחוב דוהאני, בניין האופרה, כיכר הגיבורים, גשר השרשראות, הטירה, מוזיאון בית הטרור, מרחצאות גלרט, מצודת הדייגים, המבצר ("ציטדלה") ופארק הפסלים, וגם יתעכב לעוגת שכבות (שוקולד, אגוזים וריבה) בקפה ז'רבו (Gerbeaud) המפורסם. חוץ מזה יש לבודפשט להציע כמה אטרקציות תיירותיות חדשות. להלן כמה מהן.

 

ספלאש!

מי שרואה בסיור של שעתיים באוטובוס תיירים דרך טובה להיכרות ראשונה עם עיר, לפני שמתחילים להכיר אותה ברגליים, ימצא השנה בבודפשט חידוש מעניין: "ריבר רייד" (River Ride), שמשלב נסיעה ביבשה ובנהר. זהו אוטובוס אמפיבי, שמתחיל כאוטובוס תיירים שגרתי החולף על פני כל האתרים המרכזיים. המדריכה שמלווה בהסברים את הנסיעה מכינה אותנו למהפך. "הנה זה בא. תתכוננו לספלאש". ואז הוא יורד מהכביש ונכנס ישר אל תוך מי הדנובה.

זהו רגע מוזר. כל החושים אומרים לך שתיכף הוא יצלול שם כמו אבן, יחד איתך. אבל באורח פלא הוא מפלח את המים כמו פריגאטה, כשהווישרים שעל החלון הקדמי מנגבים את מי הנהר הניתזים עליו ואנשים עומדים על הגדות, מצביעים עליך בהשתאות ומצלמים.

ברגע הספלאש פורצים אל חלל האוטובוס צלילי "כה אמר זרתוסטרא" מתוך "אודיסאה בחלל 2001" ומעצימים את הרגע, ובעודכם מתרגשים כמו ילדים מההישג הטכנולוגי המדהים, אתם נזכרים שבעצם כבר מזמן הנחתנו אדם על הירח.

המחיר: 7,500 פורינט (כ-30 דולר) למבוגר, 5,000 פורינט (כ-20 דולר) לילד. www.riverride.com

 

בילויים ברובע היהודי

"מעניין אתכם להכיר ברים בסגנון רטרו ברובע היהודי?" שואלת אגי שאלגו. שאלגו היא מדריכת תיירים, בת למשפחה יהודית תושבת בודפשט ודוברת עברית טובה (Salgo.agnes@chello.hu טל': +36-1-3430420). בהחלט מעניין אותנו.

את ההיכרות עם הרובע היהודי התחלנו בביקור מרתק בבית הכנסת המפואר ברחוב דוהאני, באנדרטת הערבה הבוכייה המרשימה שעליה עשויים נירוסטה נוצצת, לזכר הנספים בשואה ובמוזיאון היהודי הסמוך. אחרי כל אלה הבארים הטרנדיים של הרובע הם פינאלה מעניין. הם נפתחו בשנים האחרונות בבניינים נטושים שנועדו להריסה או לשיפוץ ויש להם חן מיוחד.

קפה "גארזון" (Garzon Café) נמצא סמוך לבית הכנסת. "גארזון" פירושו דירה קטנטונת וזה באמת מה שבית הקפה הזה מציע לאורחיו: פינות ישיבה סלוניות עם שולחנות פורמייקה ושאר פריטי ריהוט משנות ה-60 שאומרים: תרגישו בבית. (Wesselenyi utca 24) www.garzoncafe.com

את "סודה" (Szoda) מקשטים כלים ואביזרי בית משנות ה-60 וה-70 ובעיקר האביזר המתבקש - בקבוקי סיפון ישנים מזכוכית. עשן הסיגריות הממלא את החלל הולם גם הוא את הסיקסטיז. www.szoda.hu

ב"סימפלה" שלפו את תוכנו של רוב החלל המרכזי של הבניין ויצרו בר זרוק ומקסים שמתפרש על פני החדרים הצדדיים של קומת הקרקע. www.szimpla.hu

שלושת הברים האלה נמצאים במרחק דקות ספורות זה מזה ולכל כל אחד מהם אופי סגנוני, אווירה משלו וקהל נאמן.

 

מחוץ לרובע היהודי בבודה העתיקה נמצא "סימבול", קומפלקס מסעדות וברים עם עיצוב פנים מוקפד, שבע מסעדות וגם "ספורט-בר פושקש", על שמו של הכדורגלן ההונגרי האגדתי. ב"בומביי בר" במרכז הקומפלקס מומלץ להזמין Figo Fresh, הקוקטייל שזיכה אשתקד את הברמן במקום הראשון בתחרות הברמנים הארצית. 1,350 פורינט (כ-5.5 דולר). רח' Becsi מס' 56. www.symbolbudapest.hu

הפסטיבל היהודי בבודפשט 2010 - ב-26 באוגוסט יחגוג הרובע את פתיחת האירוע השנתי הגדול שלו - פסטיבל הקיץ היהודי, "שחוגג השנה בר-מצווה", אומרים לנו ב"Aviv Travel", מארגנת הפסטיבל שמציעה גם סיורים מודרכים בעברית ברובע. בין האמנים שיופיעו השנה: הראפר מתיסייהו (ב-5 בספטמבר), תזמורת הכלייזמערים של בובן מרקוביץ', תיאטרון באר-שבע עם הצגת אדית פיאף, הכנר גבריאל ליפקינד ועוד. אירוע הפתיחה החגיגי יתקיים ב-29 באוגוסט בבית הכנסת הגדול בהשתתפות Judrom Klezmer Gipsy Band, מקהלת נערים ושלושה חזנים, ביניהם שי אברמסון הישראלי. www.jewishfestival.hu

 

וכמובן, קניות

השוק המקורה שבקצה רחוב ואצי הוא עדיין המקום שבו אפשר למצוא כל מה שכדאי לחזור איתו הביתה מבודפשט: פפריקה טובה, פאלינקה - ברנדי הפירות ההונגרי עם 40%-60% אלכוהול ("ששורף לך את השערות בגרון", אומרת אמא של אגי שאלגו), הסלמי ההונגרי המפורסם, פאטה כבד אווז ומפות תחרה וריקמה. מהשוק אפשר להמשיך ישר אל תוך רחוב ואצי - מדרחוב החנויות של בודפשט.

_______________________

* הכותבת היתה אורחת טל תעופה, נציגת מאלב בישראל, ולשכת התיירות ההונגרית (HNTO).