19.04.2024
 
להתאהב בסרי לנקה

 

להתאהב בסרי לנקה

מאת גיורא נוימן

הנה יעד אקזוטי שמתחיל סוף סוף לתפוס את מקומו הראוי על המפה של הישראלי המטייל: סרי לנקה, האי היפה בעל צורת הדמעה שבמרכז האוקיינוס ההודי, ממש מול הקצה הדרומי של הודו.

בסיור קצר - קצר מדי - לעיתונאים שערכה לפני שבועיים חברת דרים איילנדס, נפלו המשתתפים בקסמו של האי וחזרו נלהבים, אף שטעמו ממה שיש לו להציע רק על קצה המזלג. אבל, כפי סיכם זאת אחד המומחים לסרי לנקה: הנופים והתושבים מזכירים את הודו, המקדשים הבודהיסטיים את נפאל, אתרי הנופש על שפת האוקיינוס לא נופלים מהרזורטים המפוארים ביותר בתאילנד. וכל זה באי קטן יחסית: בנסיעה של 260 ק"מ אפשר לעבור את כל רוחבו, ב-400 ק"מ אפשר לעבור מצפון לדרום.

סרי לנקה, המוכר לוותיקים יותר בשמו הקולוניאלי ציילון, משך אליו במשך דורות חוקרי ארצות שהתאהבו במקום. מרקו פולו קבע בצורה נחרצת כי זהו האי היפה בעולם מבין האיים הדומים לו בגודלם. היום כבר לא צריך להיות חוקר ארצות: כל מה שצריך זה להיכנס לסוכן הנסיעות ולהזמין חבילה או טיול. האהבה כבר תבוא בעצמה, חינם.

 

הנה שבע סיבות שבגללן אפשר להתאהב בסרי לנקה:

 

1. בית היתומים לפילים

הפיל הוא חיה מקודשת בעיני הסינהלים תושבי סרי לנקה. אחרי שנכחד הטיגריס הציילוני וחיות בר גדולות אחרות בגלל מסעות ציד של הקולוניאליסטים הפורטוגלים והאנגלים, במשך דורות, משקיעים היום בסרי לנקה מאמצים ניכרים להגן על עדרי הפילים המקומיים, תת מין של הפיל ההודי.

מוסד מרכזי במאמץ זה הוא "בית היתומים לפילים", שאליו מביאים גורי פילים אשר איבדו את אמהותיהם, פילים שנפצעו בעלותם על מוקשים באזורים בהם התנהלה עד לפני שנה מלחמת האזרחים בין הממשלה למורדים הטאמילים, ופילים אחרים שנקלעו למצוקה. כאן הם זוכים לקבל יחס חם, אוכל טעים וטיפול מסור. שתי החוויות המרגשות כל מבקר במקום הן ליווי הפילים לרחצה היומית בנהר והאכלתם ישירות לפה בפינת החי.

 

2. מצודת סיגיריה

גם לסרי לנקה יש מצדה משלה. קוראים לה סיגירייה (Sigiriya) זו מצודת סלע בלתי חדירה, מקום התבודדות לנזירים וגלריה לציורי סלע. היא נבנתה במאה החמישית לספירה על ידי מלך קדמון כהגנה מפני פלישה צפויה, וניצבת בראש צוק בגובה יותר מ-200 מטרים. די להביט בהר המאסיבי, שפסגתו שטוחה כשולחן, כדי להשתכנע שאכן איש לא הצליח מעולם לכבוש את המקום. אבל כמו שזה יכול לקרות במשפחות הטובות ביותר, בונה המבצר נקלע לסכסוך פוליטי ולריב משפחתי שדחפו אותו בסופו של דבר להתאבד במבצרו.

ההר מוקף בגנים יפהפיים, ובדרך לפסגה, הכרוכה בטיפוס על 1,200 מדרגות, פוגשים ציורי סלע יפהפיים בני כאלף וחמש מאות שנים של נשים צעירות נאות, חלקן מעורטלות למחצה.

 

3. קאנדי, בירת ההרים

העיר קאנדי (Kandy), הבירה העתיקה של סרי לנקה, היא העיר המרכזית של האזור ההרי, בדרום מרכז האי, והמוקד של התרבות הבודהיסטית. היא בנויה לחופי אגם שליו ומוקפת גבעות ציוריות. גגות הרעפים המשופעים מקנים לה אופי ייחודי, ובמרכז העיר שפע דוכנים וחנויות לממכר עתיקות, מזכרות ושוק תבלינים ומוצרי סדקית הומה וצבעוני.

האטרקציה המרכזית בקאנדי הוא מקדש הדאלדה מאליגאווה (Dalada Maligawa, 'מקדש השן" בסינהלית). במקדש המוזהב המפואר שמור השריד הדתי החשוב ביותר של סרי לנקה: אחת משיניו של בודהה. מדי יום נערכים כאן טקסים לכבוד השן הקדושה, ופעם בשנה אפילו מוציאים אותה מהארון הנעול בו היא שמורה. לכאן נוהרים עולי רגל רבים, לבושים בלבן, הנושאים פרחי לוטוס ויסמין ריחניים.

 

4. מערות דמבולה

מי שהוקסם מהדת הבודהיסטית ומשכיות החמדה שלה, מוזמן להמשיך לביקור במערות דמבולה, בהן מוצבים פסלי בודהה מהמאות ה-15 עד ה-18 לספירה. דמבולה הוא מקדש מערות גדול השוכן בלב הג'ונגל, בתוך סלע תלול ומעל כפר קטן הנושא את אותו השם. באחת המערות פסל ענק מאבן של בודהה שוכב וכ-150 פסלים נוספים של בודהה בגדלים שונים. את המערות מעטרים ציורי קיר צבעוניים המתארים את תולדות חייו של המורה הרוחני.

 

5. חופי הים הזהובים

חופי הים של סרי לנקה, בעיקר החוף המערבי של האי, בסביבות קולומבו, הם חלומם של כל חסידי השילוב של שמש, ים וחול. גורמי התיירות באי מנצלים היטב את משאב הטבע הנדיר הזה, ובנו לאורך החוף אין ספור ריזורטים בדרגות פאר שונות, החל ממלונות עממיים ועד לקלאבים בסטנדרטים של האלפיון העליון. בזכות מחירי העבודה הנמוכים יחסית בסרי לנקה, גם מועדונים מפוארים במיוחד מוצעים במחירים סבירים ביותר במונחים ישראליים.

פרק בפני עצמו הם החופים בדרום האי, שהתפרסמו בתנאי הגלישה המצויינים שלהם. גולשים מכל העולם נוהגים לבוא ולבלות בהם שבועות ארוכים.

 

6. אקלימים רבים

לאורך חופי האוקינוס שורר בסרי לנקה אקלים טרופי, כך שרוב עונות השנה מזג האוויר הוא חם ולח, ולעיתים מגיע במפתיע גשם סוחף וחם.

האקלים הטרופי הוא גן עדן לכל מה שצומח מהקרקע. לא פלא שסרי לנקה עשירה ביותר במגוון עצום של פירות ממינים שונים. הגדול והמפורסם שבהם הוא הג'ק פרוט, פרי ענק שיכול להגיע לגודלו של שק תפוחי אדמה ולמשקל של עשרות קילוגרמים, והוא משמש במטבח המקומי כמרכיב למגוון גדול של תפריטים, החל בצלי מתובל דמוי בשר, דרך סלטים קרים ועד לקינוח מתוק - הכל לפי שלב הבשלות שבו נקטף מהעץ.

מי שהחום מעיק עליו יכול פשוט לצאת להרים, המגיעים לגבהים של יותר מ-2,000 מטרים, ולהתרענן באקלים ממוזג. כמה אתרי נופש אינטימיים ומפנקים במיוחד, בסגנון מלונות בוטיק, פועלים באזור ההרים המיוער.

 

7. התה המשובח בעולם

מזה קרוב ל-200 שנה סרי לנקה ידועה כספקית התה הטובה בעולם. שדות גידול צמחי התה, בהרים שבדרום האי, משולבים במסלולי הטיולים ולמבקר בהם צפויות חוויות מיוחדות (וגם טעימות, למי שאוהב ללגום תה) של טיול בתוך המטעים העצומים. לסקרנים במיוחד מומלץ לבקר גם במפעל לאריזת התה הגדול שבאי.

אבל לא רק בתה מצטיין סרי לנקה. מאז ימי קדם הוא מפורסם בתבליניו הרבים, באבנים היקרות ובשנהב. חוקרים אחדים אף טוענים כי זו תרשיש הקדומה איתה סחר שלמה המלך.

 

___________________________________________

* המחבר היה אורח חברת התיירות "דרים איילנדס"