28.03.2024
 
איסטנבול, עניין של תרבות

 

איסטנבול, עניין של תרבות

 

שלוש ערים זכו השנה לתואר "בירת התרבות של אירופה לשנת 2010": אסן שבגרמניה, פץ' שבהונגריה ואיסטנבול שבטורקיה. מי שמכיר את שלוש הערים יכול להעיד שאיסטנבול היא הגדולה, התוססת והמעניינת מביניהן.

התואר "בירת התרבות של אירופה" עובר מעיר לעיר כבר 25 שנה, כשהראשונה שנהנתה ממעמד זה היתה אתונה. מאז 1999 יכולות לשאת בתואר גם ערים שאינן כלולות בתחומי האיחוד האירופי.

מי מעניק את התואר ועל פי אילו שיקולים? מועצת האיחוד האירופי בוחרת את בירות התרבות על פי מגוון שיקולים הכוללים הן מורשת היסטורית והן חיי תרבות בת ימינו, איכות ומגוון תוכנית האירועים המתוכננים בעיר בשנת ההכתרה וכן החוסן הכלכלי הדרוש ליישום תוכניות העיר.

איסטנבול זכתה בתואר בשל מיקומה הגיאוגרפי כעיר החיה בשתי יבשות, אירופה ואסיה, מורשת תרבות בת אלפי השנים והיותה עיר דינאמית ותוססת בהווה.

 

אתרי מורשת

הנה כמה נקודות ציון של מורשת תרבותית באיסטנבול שאסור להחמיץ:

- כנסיית איה סופיה (AYA SOFIA)

איה סופיה פירושה "החוכמה הקדושה". הכנסיה היא מבנה אדיר ממדים ומרשים שהמבקר בו חש באפסותו נוכח גדולתה ועוצמתה - ושימשה היטב את מטרותיהם של אנשי הדת שרצו להחדיר במאמינים מורא מפני אלוהים. היא נחשבת אבן דרך היסטורית בתולדות האדריכלות.

אחרי הכיבוש העותמני הפכה הכנסיה למסגד והמשיכה להטיל מורא על הבאים בשעריה, הגם שהפעם בשמה של דת אחרת. היום, בעידן טורקיה החילונית, פועל במקום מוזיאון.

 

- דולמבחצ'ה (Dolmabahce Pala)

דולמבחצ'ה ("הגנים המלאים") היא אחד הפלאים המדהימים באיסטנבול: הארמון האחרון של הסולטנים העותמנים, שעברו אליו אחרי שמאסו בארמו טופקפי הוותיק. כאן התנהלו ענייני הממשלה, החצר והאימפריה כולה עד קריסתה. הארמון מפואר ביותר ובו חדרים עצומים עם רהיטים מלכותיים ונברשות ענק. גני הארמון היפים, המשווים לו אווירה שלווה, מוקפים בגדר שיש לאורך יותר מקילומטר. לא פלא שאבי טורקיה המודרנית, מוסטפא אתאתורק, בחר להתגורר כאן בשנותיו האחרונות.

 

- המסגד הכחול (SULTANAHMET)

במקום בו היו בעבר ארמונות ביזאנטיים, נבנה במאה ה-17 מסגד שנועד להאפיל ביופיו ובמימדיו על איה סופיה. הוא זכה לשמו בשל הבזקי צבעם של האריחים.

 

תרבות בת ימינו

הנה המוזיאונים המובילים בעיר:

- המוזיאון לאמנות מודרנית

המוזיאון לאמנות מודרנית של איסטנבול נפתח בשנת 2005 וזכה לתשומת לב רבה בחוגי האמנות בטורקיה ובעולם. המוזיאון גדול למדי, ובכל זמן נתון הוא מציג מספר תערוכות, כולן מתחלפות. התערוכות משלבות יצירות של אמנים טורקיים בני זמננו ביצירות של אמנים מפורסמים מכל העולם, תוך הדגשת הקשר בין היצירה הטורקית לעולמית והדגשת הייחוד הטורקי. חלק מהתערוכות קשורות בנושא מסוים, או במדיום מיוחד, וכולן מלוות בהסברים נרחבים בכמה שפות. התערוכות תמיד מגוונות, מקוריות ומפתיעות - הביקור חובה לכל חובבי האמנות.

כתובת: Meclis-i Mebusan Cad., Liman İşletmeleri , Sahası Antrepo No: 4

שעות פתיחה: שישי-ראשון ושלישי-רביעי 10:00-18:00, חמישי 10:00-20:00

 

- סנטרל איסטנבול

סנטרל-איסטנבול, המוזיאון החדש באיסטנבול, מעורר התפעלות. רק שנתיים אחרי שאתר תחנת הכוח הראשונה של האימפריה העותמנית, שהחל לפעול ב-1911, נחשף לקהל הבינלאומי בביאנלה לאמנות, עומד בו מוזיאון יפהפה ובו תערוכה מתחלפת מרשימה.

האתר עמד עזוב ומוזנח מאז שתחנת הכוח חדלה לפעול בראשית שנות ה-80, אך כבר ב-2005 אפשר היה לראות את הפוטנציאל שבמבני הענק בעלי עמודי הברזל הכבדים, הטורבינות העצומות והגנים ההרוסים שכוסו בערימות פסולת. הסביבה העירונית הקרובה נראתה מוזנחת לא פחות. כיום עומדים בין מדשאות מטופחות מבנים חדשים שישמשו את אוניברסיטת איסטנבול-בילגי ואת המוזיאון החדש לאמנות, שלצדו מוזיאון לאנרגיה. סביב המתחם מתנהלת בנייה חדשה בשלבי גמר שונים ומבנים רבים שופצו וחזותם מרהיבה. הנסיעה לסנטרל-איסטנבול אורכת כחצי שעה ממרכז העיר, אבל מצדיקה את המאמץ.

המוזיאון פתוח כל יום, חוץ מימי שני, בשעות 10:00-22:00

 

- המוזיאון היהודי

המוזיאון לתולדות יהודי איסטנבול מציג לפני המבקרים את סיפורה של הקהילה היהודית בעיר. מורשת הקהילה היא ארוכת שנים וקשורה באופן הדוק להיסטוריה הטורקית והעותומאנית. שלוש הקומות של המוזיאון כוללות מוצגים הקשורים לחיי הקהילה, מפריטים הקשורים לפולחן דתי, ועד לפריטים הקשורים למקומה של הקהילה בחברה הטורקית לאורך השנים. המוזיאון מדגיש את מקומם החשוב של היהודים באימפריה העותומאנית ואת הייחוד של הקהילה היהודית בטורקיה לעומת קהילות אחרות בעולם. מדי פעם מתקיימות כאן פעילויות הקשורות במורשת היהודית הטורקית.

כתובת: Karaköy Meydani, Perçemli Sok.

שעות פתיחה: ראשון ושישי 10:00-14:00, שני-חמישי 10:00-16:00

 

- המוזיאון לאמנות איסלמית

המוזיאון שוכן במבנה המרשים "איברהים פאשה פאלאס", ארמון שנבנה בראשית העידן העותומאני (בשנים 1520-1536) וסיור בו מציג את הפאר של אותה תקופה. כל חובב מוזיאונים וכל מי שיש לו עניין כלשהו בתרבות איסלמית לא יוכל להרשות לעצמו לפספס את האתר הזה. יותר מ-40,000 פריטים, המוצגים באופן כרונולוגי, מתארים את ההתפתחות של האומנות והאמנות באיזור שנקרא היום טורקיה, מהמאה ה-7 ועד המאה ה-19. האוספים החשובים של המוזיאון כוללים תערוכת שטיחים מהגדולות והמרשימות בעולם, תערוכת קאליגרפיה מוסלמית נרחבת, תערוכת תשמישי קדושה מוסלמיים עתיקים ועוד. בהחלט כדאי לבקר, גם אם אין לכם עניין דווקא באיסלם - המוצגים מיוחדים ויפים ורבים כאלה שאי אפשר לראות כמותם כמעט בשום מקום אחר בעולם.

כתובת: Ibrahim Pasha Palace, Hippodrome Square

שעות פתיחה: שלישי עד ראשון 9:30- 17:00

 

איי הנסיכה, המלצה אישית

כמי שכבר מכיר את כל חמדות השכייה של איסטנבול, מספר על עצמו דני צימט, הוא נוהג מדי פעם לעלות למעבורת על גדות מיצרי הבוספורוס ולשייט במשך כשעה במימי ים השיש עד לקבוצת איי הנסיכה, המחוברים זה לצד זה על ידי מפרצונים מרהיבי עין. צימט, היזם והמפעיל של האתר הישראלי "מיי טרקי" (www.myturkey.co.il) ממליץ בחום לכל המבקר באיסטנבול לעשות כמוהו.

מספר דני צימט:

איי הנסיכה כוללים שישה איים מיושבים ושלושה איים שתושביהם בעיקר בעלי כנף. האי האהוב ביותר עלי, וכנראה אהוב במיוחד גם על הנופשים הטורקים, נקרא בורגזדה ( Burgazada). בעבר הוא נקרא פנורמוס, שמשמעותו "המפרץ הבטוח", וזאת משום שבתקופה הביזנטית נהגו להגלות לאיים אלה את הפושעים המסוכנים של קונסטנטינופול, שמה הקודם של איסטנבול, מפני שאפשרויות המילוט מאיי הנסיכה היו כמעט בלתי אפשריים.

מאז שנות החמישים של המאה הקודמת החלו התושבים באי לשקם את בתי העץ הישנים, טברנות, מסעדות ומלונות בוטיק נפתחו ויאכטות מפוארות החלו לעגון לאורך המפרצים הפזורים מסביב לאי.

מכפר דייגים יווני שכוח אל הפך אי בורגזדה ליעד חופשות אופנתי שרבים מעשירי איסטנבול בנו את מעונות הקיץ שלהם על המורדות הירוקים מכוסי עצי אורן באי הקסום.

לטעמי, מה שבאמת מיחד את האי היא העובדה שבאי אסור בתכלית האיסור לנוע בכלי רכב מוטוריים. כל מה שנע לאורך הסמטאות הצרות באי הם אופניים וכרכרות רכובות לסוסים. המראה הראשון הנגלה לתיירים הרבים הגודשים את האי בעיקר בימי הקיץ הוא מלון אנטיגוני, הגדול באי, מאחוריו ניצבת כנסייה בפטיסטית עתיקת-יומין ובהמשך מתחיל הטיפוס בסמטאות מתעגלות מגובה פני הים אל מרומי האי שאורכו ורוחבו 2 ק"מ כך שקל למבקרים הצועדים רגלית או רכובים בכרכרה לחוות את כל מראות האי ביום טיולים אחד.

במרומי האי ניצב מוזיאון לזכרו של המשורר הטורקי הידוע סאיט פייק (Sait Paik) שתוכן סיפוריו לקוח מחיי היומיום באי, סיפורים על אנשים פשוטים, על דגים, אדמה טובה ואוויר ספוג ריחות הים. המוזיאון הוא נקודת התצפית המומלצת להעיף מבט פנוראמי על מימי מפרצים בצבע טורקיז, שרשרת איים סביב סביב, יאכטות של עשירים, כל מה שמשכיח לרגע את מראות היומיום אליהם מורגל תושב תל-אביבי שכמוני.