29.03.2024
 
סקי במרוקו

אינשאללה, סלאלום במדרונות אוקימדן

מאת רום נחמן 

חמור משמש כבהמת עבודה ובין עבודותיו נושא על גבו הררי קש, אגדי עצים, מושך מחרשה ושואב מים. לשם כך הוא חמור. בהרי האטלס במרוקו מצאו שימוש נוסף למטלותיו: "חמור אקספרס". במשימה זו מחליף החמור את אוטובוס ה-"שאטל" ונושא על גבו את גולשי הסקי בין תחנות רכבלי הגלישה או מבית המלון ל"מרכז הגלישה" (שם שהענקתי בנדיבות לנקודת הסקי המרכזית). במשימת תחבורה זו עושה החמור חייל ונראה כי חייו פה נוחים יותר לעומת עבודות השדה השגרתיות.

על רקע ביזארי זה, אנו נכנסים לתמונת נוף בה נתפעל מהרים נישאים ומושלגים ובמרחק נגיעה מהם, 74 ק"מ בלבד, נמצאת מארקש - עיר אקזוטית בלב עמק צהוב בעל גוון מדברי בצבע ורוד.

קוטביות זו תלווה את המבקר במרוקו. שלג לצד מדבר חם. ארמונות קסבה מפוארים לצד חושות מגורים בנויות מבוץ וקש.

יצאתי להכיר ולגלוש במסלולי הסקי בעיירה אוקימדן - OUKAIMEDEN בגובה 2,500 מטר בהרי האטלס, סביב פסגות שגובהן מעל 3,200 מטרים. מסגרת הביקור הייתה דרך ארגון "SCIJ" העולמי (עיתונאים חובבי סקי) המאחד משלחות סקי מ-33 מדינות, ביניהן ישראל. במפגש בין לאומי זה נערכות תחרויות סקי במשך שבוע ימים ומעל 200 גולשים לוקחים חלק בתחרויות "הסלאלום הגדול" ובתחרות קרוס קאונטרי - CROSS COUNTRY.

לכל המעוניין לא רק בסקי אלפיני אלא גם באווירה תרבותית אנושית שונה, מומלץ לנסות ולו רק לטעום את השילוב המעניין בין מרוקאים ממוצא ברברי, מסבירי פנים, עם תפיסת חיים שתמציתה במונח "אינשאללה", כלומר, מה שיהיה - לפי רצון האל, לבין תרבות המערב. רוצה לומר, לדוגמא, אם הגעת בשעה 09:00 (כנדרש) למעלית הסקי להתחיל יום גלישה, אל תצפה שהמעלית תהייה פתוחה, אלא אם, אינשאללה, אולי יפתחו את המעלית בשעה 10:00 וגם אז, תודה לאל.

אז בינתיים, שב ולגום תה מתוק וחכה בסבלנות. בזמן שתמתין, תשב בבית קפה מול נוף הרים מרשים ואת זמנך יעבירו רוכלים לרגע. אלו יציעו לך צמידי כסף ושרשרות צבעוניות לרוב. אם תחום התכשיטים אינו מעניינך, במהרה יופיע ביד הרוכל סחורה מסוג אחר כמו סלע מטמורפי חצוי לשניים ובתוכו נוצצים גבישי קוורץ או אמטיסט (מינרלים שהתגבשו בסלעים). רוכל אחר יציע פגיונות מוכספים וילד קטן במהרה יצטרף לבזאר הנקודתי וישדל אותך לרכוש גמל מעוצב באבן מהרי האטלס (וכי יש אבן אחרת ?).

לאחר שעברה כשעה בחברותא עם הרוכלים, מתחילה להסתמן תנועה על מדרונות ההר. מעליות הסקי החלו לפעול (לפחות חלקן). על מנת להתקדם ולהתחיל סוף סוף עם מטרת הביקור - יום סקי - אתה נאלץ לרכוש שלוש שרשרות במחיר אחת ולעלות על החמור שיביא אותך למעלית הסקי.

בשעה טובה אתה על ההר. רכבל כסאות איטי (יחידי באתר) יעפיל במשך 20 דקות לגובה 3,000 מ' ומראש ההר תצפה בנוף קסום של פסגות לבנות. אפשר להתחיל לגלוש. בנתיב הגלישה מטה אתה רואה לא מעט סלעים במסלול. אל תחפש דגלונים או מוטות אדומים שמזהירים מפני סלעים ומיני מהמורות. אלו לא קיימים (הכוונה לדגלונים...). אתה תתקל בסלעים ותלמד להכירם אלא אם בדקת בזהירות את הנתיב והתקדמת בפעם הראשונה לאט (בסוף היום תחתית ושולי הסנובורד שלי היו חרוצים במצב סופני...). במידה וירד מספיק שלג, תוכל ליהנות ממסלולי סקי שיורדים מגובה 3,000 מ' ברמת גלישה אדומה (לגולשים בינוניים ומעלה) ולהיפגש נמוך יותר עם מסלולים כחולים לגולשים מתחילים.

סה"כ באתר יש 6 מעליות כפתור קצרות ומעלית כסא אחת. אורך מסלולים כולל סביב 12 ק"מ. בפועל, לא כל המעליות עובדות והייתי רוצה להניח לטובת האתר כי הדבר נבע מתנאי שלג בינונים. השלג שנחשף לשמש חזקה לא מקבל עזרה מתותחי שלג (שכן אינם קיימים) ותנאי האתר נתונים כרגיל, לחסדי אללה.

לנוחיות הגולשים יש סמוך למעליות מעין קיוסקים קטנים בהם ניתן לרכוש שתייה קרה וממתקים. אין קפה או ארוחה חמה. עבור אלו עליכם לחפש חמור ולשוב ברכיבה לעיירה, או בהליכה שתארך כ-15 דקות.

עיירת הסקי עצמה, אוקמדן, קטנטנה, בנויה לאורך רחוב ראשי קצר המכיל מספר קטן של חנויות, מסעדות בסיסיות מקומיות ומספר קטן של בתי מלון. בית המלון היחידי שדרגתו ארבעה כוכבים הוא CLUB LOUKA הכולל 101 חדרים ויש בו גם מרכז ספא, מסעדה ושרותי אינטרנט. כל יתר בתי המלון בדרגה בסיסית בלבד.

ניתן לשכור בחנויות ציוד סקי אלפיני וסנובורד באיכות סבירה בהחלט (נוכח הסלעים הפזורים במסלולים מומלץ לשכור ציוד ולא להשחית ציוד יקר שלכם). מחירי שכירת ציוד הכוללים נעלים ומגלשים - 170 דירם ליום (1 יורו = 11 דירם). מובן כי ניתן לעמוד על המיקח ולקבל אותו ציוד גם במחצית המחיר. סקי פס מחירו כ-10 יורו ליום וכך גם שעת הדרכה.

בהערכה כללית של המקום, האתר מאוד פשוט אך חביב. התנאים לגלישה בסיסיים ויספקו גולש מתחיל עד בינוני שאינו מפונק. גולשים מנוסים המורגלים לאתרים בצרפת, איטליה ודומיהם לא ימצאו בהרי האטלס אתגר לגלישה. מנגד, יקבלו חוויה מיוחדת עם תושבים מסבירי פנים, אוכל טעים, ואם תוסיפו בסוף היום מעט מקינוחי מרוקו הטובים בליווי תה מתוק, תאזנו את איכות האתר. בסופו של שבוע קיבלתם חווית סקי מרוקאית נעימה עם ניחוח חמורים על רקע הרי האטלס המרשימים.

כיוון שהדרך מת"א להרי האטלס לא קצרה (יום טיסה ונסיעה) מומלץ לשלב ביקור במרקש ולשהות בה לפחות יומיים. סיור במדרשה של בן יוסף וברובע היהודי - MELLAH יוסיפו עניין. לא להחמיץ את חווית הביקור ב"מדינה"- (העיר העתיקה) עם השוק המדהים ("סוקו") סביב כיכר ג'מה אל פנה. כיכר זו הומה מבוקר עד לילה ומשנה הרכב הסובבים בה על פי מקצב דוכני הרוכלים והמזון אשר מתחלפים בשעות היום. תצפית יפה על חיי הכיכר ניתן לקבל בקומת הגג של אחד מבתי הקפה סביב. מומלץ לרדת ולהסתובב בכיכר עצמה ולהצטרף למעגלי התושבים המקומיים אשר מרותקים למרקידי הנחשים, פותחי הקלפים, מציירי חינה על הגוף, מספרי סיפורים ועוד.

לאחר מכן כדאי להתיישב עם המקומיים על אחד מספסלי העץ אצל דוכני המזון ולהתבונן בשורות של ראשי כבשים המונחים על הדלפקים. ראשים אלו מחפשים גופם שנשאר מאחור בתוך קדרות הטג'ין. מהו טג'ין? אז זהו, לא להחמיץ. המדובר בתבשיל מסורתי בתוך קדרת חרס גדושה בבשר, תפוחי אדמה וירקות. הכול יחדיו מבלה זמנו מעל גחלים לוחשות אשר הופכות את התבשיל לרך וטעים. מלבד בשר הכבש, הטג'ין יכול להיות עשוי גם מבשר בקר, עוף ודגים. למהדרין, ניתן לזלול קדרה מלאה בשבלולים ששוחים בסיר רותח.

היציאה מהשוק מלווה ב"מאבק" ביניכם לבין הרוכלים אשר נצמדים אליכם בשכנוע אחרון למכירת סחורתם. אם הצלחתם לצאת מהשוק כאשר גב ידכם מעוטר בחינה שמחירה 100 דירם, הרי יבוא עליכם המזל! ואינשאללה, תחזרו שוב למרוקו בשנה הבאה.

________________________________

* הכותב שימש כנציג עיתון חדשות תיירות בתחרויות הסקי באוקימדן-מרוקו