20.04.2024
 
זמן איכות באנטליה

 

זמן איכות באנטליה

 

מאת לילית בוארון

שעה וחצי טיסה ועוד חמש עשרה דקות במכונית, את מוצאת עצמך בעולם אחר. אפשר להימלט מהחום אל הרי הטאורוס המרהיבים ביופיים, ושם להתעטף בצעיפים ברוח הקרירה. כפרים קטנים וציוריים בין חורשות האורנים נוגעים ללב בפשטותם ובהליכות החיים של תושביהם. הגברים יושבים בבית קפה קטן שאת ריהוטו הישן איש אינו טורח לחדש ולהתאימו לטעם החיים המודרניים שאנו מכירים. הנשים העטופות בבגדים צבעוניים ממהרות לעיסוקיהן. אשה חשופת זרועות המגיעה לבית הקפה ומעשנת סיגריה גורמת לשתיקת הגברים. רק בצאתה יחזרו לשטף שיחותיהם למשחקי השש-בש, למבט השקט אל ההרים ולשלוותם הבלתי מופרעת. התושבים כולם מסבירי פנים  ואינם מבטאים גם צל של חשד.

בירידה מההרים, דקות ספורות מהריביירה רצופת המלונות המפוארים, אנחנו עוברים בכפרים בהם הזמן כאילו עמד מלכת: עדיין מבשלים בטאבון, יושבים על הרצפה ומנהלים אורח חיים שלא מושפע מנוכחות המלונות וגדודי התיירים. תושבי הכפרים מסבירי פנים ומזמינים את הזר ללא חשד לסעוד אתם על שולחנם. פרי התות שזקנה קוטפת מעץ ומגישה בחיוך מזכיר לך את טעם החיים האמיתיים, שכמעט נשכח בהמולת המאה העשרים ואחת. את נזכרת בילדותך ובהנאה הראשונית של קטיפת הפרי מהעץ. ברחובות משוטטות חיות הכפר, עזים, תרנגולות, חמורים, וילדים שקועים במשחקיהם.

במרחק נסיעה של חמש דקות משם, במחיר של שני שקלים, באוטובוס שדלתותיו פתוחות לאיוורור ונהגו מכיר את רוב הנוסעים בני המקום, את יוצאת מהמאה התשע עשרה הישר אל המאה העשרים ואחת, אל המלונות המפוארים המתחרים ביניהם מי יותר מפואר ומי יותר מפנק.

 

סולידיות, שקט

בכל זאת שמחתי למצוא את עצמי בקלאב חמישה כוכבים בג'קוזי שמחלונו נשקף הטורקיז הנפלא של הים, שהרי באתי לכאן להירגע מעט מתלאות תל אביב ומהמתח הבלתי פוסק של העיר הגדולה בת זמננו. 

מהחדר המרווח והממוזג יצאתי עטופה בחלוק מלטף אל מרפסת השמש המרווחת והפרטית שלי, ושוב נשקף הטורקיז של הים הנושק לחופי לארה. הקלאב, מלאס לארה, שומר על סולידיות וטעם טוב. למזלי במלון זה מקפידים לשמור על השקט. זה  הקלאב הראשון בטורקיה שבו לא נזקקתי לאטמי אוזניים כדי לשמור על חוש השמיעה. כאן לא מפציצים אותך במוזיקה רועשת של מסיבות המוניות. הקלאב מתמקד בלקוחות מהסוג המעדיף סולידיות ושקט והדר, ורובם מגיעים ממרכז אירופה.

מן המרפסת אפשר להתבונן בנופשים הפזורים בגינת המלון היפה, בבריכה הגדולה  הכוללת אגף נפרד לילדים, אותם ראיתי מתעמלים בתוך המים בהדרכת מדריך מקצועי ומשתעשעים במגלשות המים. על כסאות החוף ומיטות השיזוף נראו זוגות מבוגרים וצעירים מתלטפים ומורחים זה את זה בשמן שיזוף באווירה הרומנטית שמעורר המקום. חזרתי לחדר ליהנות מהאווירה האלגנטית אך הפשוטה שיוצרים הריהוט ורצפת הפרקט, התאורה הרכה, והנוחות.

בקלאב מלאס לארה יש גם האפשרות לבחור בסוויטה מרווחת הכוללת בריכה פרטית במרפסתה הגדולה. 

מחדרי יצאתי וירדתי אל קומת הכניסה המהודרת, שם אפשר לשבת ולפגוש נופשים מכל אירופה.

חלק בלתי נפרד מההנאה בשהות במלון כזה הוא כמובן המזון העשיר המוצע לאורחים שלוש פעמים ביום. האוכל מגוון ופונה לחיכו של האורח האירופי - לא מתובל מדי, עדין, עם שפע של ירק. כל המעוניין בטעם הפיקנטי יכול לתבל את ארוחתו כרצונו. לקינוח הוצע שפע של פירות, גלידות ועוגות מרהיבות. מומלץ לא להחמיץ את עוגת הערמונים המשכרת, וכמובן את העוגות והממתקים המקומיים המסורתיים.

קלאב בטורקיה איננו קלאב ללא חמאם טורקי. במרכז הספא של הקלאב מציעים מלבד החמאם והסאונה גם טיפולים מכל הסוגים המערביים, ובראשם כמובן מסאז' שוודי,  וגם בריכה מקורה. לצד הבריכה מכון כושר ומתקני ספורט, מגרש טניס ומשחקי ספורט נוספים כמו ביליארד וכדורת דשא. מי שאינו יכול שלא להתפתות ואוכל בהגזמה, יכול לעבור בין חדר האוכל וחדר הכושר כדי לשמור על מאזן הקלוריות. דרך נוספת היא לרקוד בדיסקוטק. הבר, חשוב להדגיש, פתוח 24 שעות.

 

השוטר אזולאי

שוב אפשר להשתעשע בנסיעה במכונת הזמן, לעלות לאוטובוס או לקחת מונית ולנסוע לתחנה המרכזית של אנטליה, שם נדמה היה לרגע שהשוטר אזולאי קם לתחייה, היגר לטורקיה והצטרף לכוחות הביטחון בתפקיד שוטר תנועה. כשמשרוקית בפיו הוא מכוון את האוטובוסים ושמח לקראת כל תייר הבא לצלמו.

באווירה שונה, בחיק הטבע, טובל בגנים ובעצים, נמצא את מלון לטוניה. מלון זה שבכפר בלק, אף הוא לחוף הים, במפרץ יפהפה, מציע שבע מסעדות, שתי בריכות, מרכז בידור ומופעים, גולף ועוד. למלון צמוד כפר נופש שביתניו מסתתרים בין העצים. המלון מציע פעילויות עניפות למשפחות ולילדים.

עוד מלון בחוף לארה המציע שפע של אפשרויות למשפחות ולילדים הוא מלון שרווד. יש בו שש בריכות המתאימות לגילאים שונים ובהן משחקי מים ומגלשות. הילדים מוזמנים לעולמו הקסום של רובין הוד ביער שרווד, לובשים את בגדי השודד הנדיב ונהנים ממשחקי חץ וקשת. פעילויות הספורט במלון שרווד מגוונות: כדור מים, ריקוד על גלשנים, באולינג, טניס, יוגה, אירובי, סנוקר ועוד. יש בו מועדון ריקודים שפועל כל הלילה עם צוות בידור.

 

כרמן לאור הכוכבים

ולסיום, קצת תרבות גבוהה. 40 קילומטרים צפונית מזרחית לאנטליה נמצא האמפיתיאטרון היווני-רומי העתיק אספנדוס, שנבנה בשנת 155 לספירה, בזמנו של הקיסר הפילוסוף מרקוס אורליוס. האמפיתיאטרון נשמר כמעט בשלמותו והוא ממשיך לארח מופעים. יש בו מקום ל-7,000 צופים והוא משמש כיום לקונצרטים ולפסטיבלים. לפני שבועיים ראיתי שם את האופרה כרמן. האמת? הייתה זאת חווייה יוצאת דופן לראות את הצוענייה הסוערת ואהבותיה תחת כפת השמיים זרועי הכוכבים של טורקיה.

 

- - - - - - - -

* המחברת היתה אורחת לשכת התיירות של טורקיה וחברת מונה בסט