26.04.2024
 
כל מה שרציתם לדעת על וייטנאם

 

כל מה שרציתם לדעת על וייטנאם

מאת אדריאנה קליין

וייטנאם שוכנת במזרח אסיה על-פני שטח של 330,000 מ"ר ובעלת תצורת נוף מפעימה, מהדלתא של הנהר האדום בצפון, השפך של נהר מקונג בדרום ועד רצועת החוף המשובצת בשדות אורז בגוון ירוק בוהק. בוייטנאם חיים 75 מיליון תושבים והדת השולטת היא בודהיסטית.
למרות תהליך הליברליזציה הכלכלית, וייטנאם  מצליחה לשמר את תרבותה הייחודית והעשירה. לאורך קו החוף שוכנים חופי רחצה קסומים ואילו בפנים הארץ מתנשאים הרים גבוהים המעוטרים ביערות סבוכים ואפופי ערפילים.
מאז המלחמה חלפו שנים רבות, אך הממשל עבר שינויים מרחיקי לכת והמדינה נמצאת בתהליך של שיקום חברתי וכלכלי.
לוייטנאם יש המון מה להציע ועל כך יעידו מיליוני התיירים הנוהרים כל שנה לתחומיה. התקופה המומלצת ביותר לביקור בוייטנאם היא מחודש נובמבר ועד חודש מרץ.

 

אי אפשר להתעלם מהעבר
עד מלחמת העולם השנייה היו וייטנאם, קמבודיה ולאוס חלק מקולוניה צרפתית שכונתה הודו-סין. במהלך מלחמת העולם השנייה נכבשה הודו-סין עלי-ידי יפן. בזמן הכיבוש היפני התארגנה מחתרת קומוניסטית בראשות הו-צ'י-מין, שהכריז עם סיום המלחמה על הקמת רפובליקת וייטנאם  ובירתה האנוי. כשיפן הובסה, חזרה השליטה על הודו-סין לידי צרפת.
הו-צ'י-מין התנגד לשלטון הצרפתי, ובשנת 1950 החל מאבק בין הצרפתים לבין השלטון הקומוניסטי, בראשות הו-צ'י-מין, תחת השפעה חזקה של ברית המועצות.
בסוף שנות ה-50 החלה מעורבות של ארה"ב בוייטנאם. מעורבות זו הלכה וגברה במהלך שנות ה-60. מ-1965 הפכה מלחמת וייטנאם  למאבק כולל בין צפון וייטנאם  והוייטקונג לבין האמריקאים. עם סיומה של המלחמה השתלטה צפון וייטנאם על דרום וייטנאם. ב-30 באפריל 1975 נכבשה סייגון והסתיימה השתלטותה של צפון וייטנאם  על הדרום. ב-2 ביולי 1976, המדינה אוחדה רשמית.

 

צפון וייטנאם  

אזור משופע ברכסי ההרים שמצפון לדלתת הנהר האדום. לאורך הגבול עם  סין ולאוס, מתגוררים כשבעים עמים ושבטים הרריים, המקיימים עד עצם היום הזה את אורחות חייהם ברוח המסורות השונות. בני כל עם ושבט לבושים בבגדים צבעוניים המיוחדים לו, ובימי השוק הם מפגינים באלפיהם את מיטב מחלצותיהם, שצבעוניותן מסמאת את העין.

חברת בנצי גלובל מארגנת את הטיולים לצפון וייטנאם בהתאם לימי השוק הססגוניים. לבד מעושר אנושי זה, הנוף שבו חיים עמי ההרים של וייטנאם הוא דרמטי ומיוחד: עמקים צרים, טרסות חקלאיות שהוכשרו על מדרונות תלולים, מעברי הרים מפותלים, נהרות צלולים ויערות מעורבים של במבו עם עצי מחט.

 

מרכז וייטנאם 

במרכז המדינה נמצאת העיר הואה - העיר המלכותית שהיוותה את בירתה של וייטנאם  בין השנים 1802-1945 תחת שלטונם של שושלת נגויין. ביקור בעיר כולל בין השאר ביקור ב"עיר האסורה הסגולה" וקברי קיסרי שושלת נגויין.
עתיקות העיר הוכרזו על-ידי ארגון אונסק"ו כאתר מורשת לאומית. בנצי גלובל מציעה טיולים  בעיר, שיט על נהר הבושם הרומנטי. ביקור בשוק המקומי, במפעל לייצור כובעים וקטורת.  מהואה נוסעים להוי אן הקסומה בדרך יפהפיה, מבקרים בעיירת דייגים ציורית LANG-CO הוי-אן - עיירה קטנה עם אווירה מאוד מיוחדת, במיוחד בלילה בהליכה ברחובות העיר העתיקה, ביקור בחנויות שפתוחות כל הלילה, המנורות הצבעוניות שתלויות בכניסה לחנויות, תושבי העיר שמשמרים את המסורת באדיקות, הפיסול והקישוטים - התחושה היא ביקור בעיר מהאגדות. תעשיית הטקסטיל מפותחת מאוד בעיר ועל כן תיירים רבים מגיעים לשם ופונים הישר לחיפוש אחר התופר שיתפור להם את החליפה החדשה. הבדים מגוונים וזולים, העיצובים נלקחים מעיתוני אופנה, מתאימים
עבורכם את המידות. נעליים, בגדים, תיקים, ולמעשה כל דבר שניתן לתפור.

 

דרום וייטנאם

הו-צ'י-מין סיטי (סייגון לשעבר) הינה עיר תוססת, מלאת חיים, אלפי קטנועים ואופניים ונהר סייגון החוצה את העיר. ביקור בעיר כולל את כל מה שהיה איזור המגורים דל הדיפלומטית והבניינים הדיפלומטים והבניינים הקולוניאליים שהותירו אחריהם הצרפתים, אזור קולות הכולל את הרובע הסיני ושווקי העיר.

הטיולים סביב הו צ'י מין סיטי הם:

טאי נין ומחילות קו-צ'י - בטאי נין נמצא המקדש המרכז של הכת קאו-דאי - אחת הדתות המוזרות של וייטנאם  שצמחה החל מ-1920. דת זו משלבת יסודות ממרבית הדתות הגדולות ומצטיינת בפולחן הצבעוני. בצהרי היום מתקיימת תפילה מרשימה וטקס ססגוני בתוך המקדש של המאמינים. משם ניתן לעבור לקו-צ'י - אתר מחילות תת קרקעיות שהכשירה המחתרת הוייטקונג כאמצעי הישרדות מול הפצצות חיל האוויר האמריקאי.

הדלתא של נהר המקונג
אם הנהרות של דרום מזרח אסיה. נסיעה מהו-צ'י-מין סיטי לדלתא של נהר המקונג. שיט במבוך התעלות של הדלתא - חוויה בלתי נשכחת. זהו אסם האורז של וייטנאם  ממנו נשלח האורז לכל רחבי המדינה. צופים בקרוב על צורת החיים המיוחדת באזור, את האיכרים זורעים ואוספים את האורז, מכינים טופו, אריחי קרמיקה ולבנים.
בנצי גלובל מציעה מבחר טיולים באיזור הדלתא קיים מבחר מסלולים עשיר כולל לינה במקום. מאזור זה ניתן לחצות בהפלגה את הגבול אל קמבודיה ואל פנום פן בירתה.


- - - - - - -
* המחברת היא מנהלת האופרציה בחברת "בנצי ברזיל"  ו"בנצי גלובל"