25.04.2024
 
הזמנה למקדוניה, פנינת הבלקן

 

 

הזמנה למקדוניה - פנינת הבלקן

 

מאת גלית זכאי

הדבר הראשון שעלה לי בראש  לשמע שם המדינה - מקדוניה הוא תזכורת מהעבר, בזכות 12 הנקודות שנתנו לנו באירוויזיון 1998 עם השיר של דנה אינטרנשיונל.

מעבר לזה, סליחה על הבורות, אבל לא היה לי מושג על המקום למעט מיקומה בין בולגריה ליוון. מתברר, ששיעורי הגיאוגרפיה המעטים שהשתתפתי בהם הועילו רק מעט.

לאחר שעתיים וחצי של טיסה ישירה מגיעים לאחת המדינות היפות והבתוליות  אשר פגשתי  בנסיעותיי הרבות. הנחיתה היא בעיר אוכריד, הקרוה כך על שם האגם המפורסם שלחופיו היא בנויה. המצחיק הוא בשבילם זה אגם - במושגים שלנו, בהשוואה לכינרת, זה פשוט ים.

אגם אוכריד הוכרז על ידי אונסק"ו כאתר מורשת עולמית. העיר עצמה מכונה "ירושלים של הבלקן" בזכות רחובותיה הצרים והארכיטקטורה המיוחדת. יש בה מדרחוב  רחב עם חנויות, בתי קפה, מסעדות, מועדונים, דיסקוטים, פאבים וקזינו. חיי הלילה שם פעילים מאוד ולא מביישים את מיטב המועדונים בתל-אביב.

במקדוניה מרחבים עצומים (שטחה 25,000 קמ"ר עם 2 מיליון תושבים בלבד) של ירוק ועוד קצת ירוק, מטעי פרי כגון תפוחים שמהווים היצוא העיקרי של מדינה זו, הרים שעם קצת מזל לפעמים עדיין נשאר שלג בקצהו בחודשי האביב, ערים ציוריות ובעיקר -  שלווה ורוגע.

ביושבי בבית קפה שמשקיף על האגם, היה נדמה שהזמן עצר מלכת במקום זה. השמש בדיוק שקעה, השמיים היו בגוונים מרהיבים של כתום, האור השתקף בצורה מיוחדת על האגם  והרגשתי שלווה. יש במקום הזה שלווה ורוגע, שאם תרצה או לא, משפיעים על ההתנהלות שלך. המקומיים מסבירי פנים, נחמדים מאוד וצנועים. חלקם מתקשים באנגלית, אך עם חיוך וקצת סבלנות, אפשר להבין הכל.

האגם הצלול והנקי מושך אליו דגים מסוגים שונים המתאימים למאכל ועל כן הדייגים הרבים סביב האגם, ציפורים רבות וברבורים. מראה סוריאליסטי כבר אמרנו? 

מדינה היסטוריה מעניינת שתחילתה בשנת 1991 עת השתחררה מקדוניה מיוגוסלביה והפכה למדינה עצמאית.

הבחירה בשם מקדוניה - כן, מהשם הגיאוגרפי נגזר גם שמו של אלכסנדר מוקדון - גרמה לסכסוך עם היוונים, מאחר והחלק הצפוני של יוון, שם נולד אלכסנדר, נקרא אף הוא מקדוניה. הסכסוך גרם לחרם מצד יוון על מקדוניה, שנפסק רק אחר שהתפשרו על שם  מתוקן למדינה החדשה: "רפובליקת מקדוניה של יוגוסלביה לשעבר".

על ההיבט היהודי כבר דיברנו? העיר ביטולה, השנייה בגודלה במקדוניה והנמצאת במרחק של כשעה נסיעה מאוכריד, היוותה מרכז יהודי גדול. היהודים הגיעו אליה לאחר גירוש ספרד והקימו בעיר קהילה יחודית ומפוארת שהתקיימה במשך דורות ובה מרכז קבלי חשוב. הקהילה היהודית שם הצטמצמה עקב רעידת אדמה שהתרחשה במאה ה-19 וגרמה לרבים לעזוב. הקהילה הוחרבה סופית בתקופת מלחמת עולם השנייה. השריד היחיד והעיקרי שנשמר מהקהילה הוא בית הקברות ובו הוקם חדרון, או מוזיאון אם תרצו לקרוא לזה כך, ובו תצלומים ושמות הנספים במחנות ההשמדה.

לעומת זאת, מרכז ביטולה מזכיר מאוד את רחוב שינקין שלנו. אין ספור בתי קפה, מסעדות וחנויות לשופינג.

מקדוניה מהווה נקודת מוצא לטיולי טבע ונוף באזור. למשל, לשמורות הטבע גליצ'יצה ומארבובו, כפרים אותנטיים בהם בתים ציוריים ובעלי מלאכה רבים,  קניון מטקה - צוקי אבן גיר היוצרים קניון מרשים ביופיו, סקופיה בירת מקדוניה והמרכז התרבותי, הפוליטי והכלכלי שלה, כפר הדייגים לין, פרילפ מרכז גידול הטבק של מקדוניה, כנסיית סנט נחום המפורסמת ואף אפשרות הגעה ושילוב של אלבניה או יוון המדינות השכנות ועוד.

החל ממאי ועד סוף אוקטובר ניתן להגיע למקדוניה בטיסות ישירות בטיסות ישירות מישראל, שעל בסיסן מוצעות חבילות נופש של שבוע, טיולים מאורגנים וחבילות טוס וסע.

- - - -

* המחברת היא מנהלת השיווק והמכירות בחברת אשת טורס