29.03.2024
 
הרי שווייץ באופניים או ברכבת

 

הרי שווייץ באופניים או ברכבת

 

מאת שי מהלאל

שוויץ היא אוסף עצום של נופים שלנו, הישראלים, נראים כאילו נלקחו מסיפורי אגדה: הרים מכוסי שלג וקרחונים, מסלולי סקי במדרונות התלולים של האלפים, אגמים צלולים בגוון האזמרגד, בקתות עץ יפהפיות עם אדניות גרניום אדום, גבינות מצוינות, אוכל גורמה ושוקולד מעולה. משהו כמו גלויה שצולמה בעידן "היידי בת ההרים".

אחד האזורים הנפלאים הוא קנטון ואלה (Valais), המשתרע בדרום שווייץ מאזור קרחון הרון לאגם ג'נבה - 150 ק"מ של תענוג, נופש, ספורט, אוכל מעולה. אבל אין ספק שגולת הכותרת כאן היא הנוף: 47 פסגות הנישאות למעלה מ-4,000 מטרים גובה התוחמות את העמק הצר מצפון ומדרום.

מסלולי הליכה, אופני הרים, שיט בסירות קאנו, קפיצות באנג'י וטיפוס קירות הם אוסף של אדרנלין במיטבו. אך לא רק. הסקי בחורף באזור הוא במיטבו, שלג רך ופסגות גבוהות יוצרות מסלולים לכל רמת גולש ולכול מי שרוצה אתגרים נוספים כמו סנובורדינג או קרוס קאונטרי, כול מיני סוגי ספורט חורף שרק השווייצים יודעים להמציא. ואפילו אם מגיעים בקיץ, מי שרוצה יכול לשלב ספורט חורף באתר זרמאט (Zermatt). ספורט וסקי הם לא כול האיכויות של האזור, אתרי ספא נובעי מים מינראלים שנודעו עוד מימי הרומאים מפנקים את הנופשים במקום, פסטיבל המוסיקה בכפר ארנן (Ernen) יחד עם פסטיבלי הרוק והג'אז בשילוב עם הופעות תיאטרון ותרבות ממשיכים את הפינוק, גבינת רקלט נמסה תחת האש יחד עם אוכל מסורתי מקומי לפי מתכונים של הסבתות, לחם קימל ויין צעיר מקומי משלימים את החוויה.

 

בין שמיים וארץ

הכפר שאמפרי (Champery), במרחק שעה וחצי נסיעה מג'נבה, רחוב אחד ציורי עם אדניות גרניום ומסביבו שבע פסגות של הרי דנטס דה מידי, הוא שער הכניסה לאזור הנקרא "שערי השמש", אזור סקי מדהים בעל 194 מעליות סקי ו-90 - כן, תשעים! - מסעדות על הפסגות. כיוון שהגענו בקיץ וסקי לא היה, בילינו   שם בספורט אחר: עם הזריחה ירדנו לערוץ הנחל ולאחר שחצינו אותו התחלנו בטיפוס על הצלע הנגדית לאורך מפל שוצף בתוך יער של ממש. עליה של כ-600 מטר הובילה אותנו למצוק ה"ויה פרטה". וכאן התחיל האתגר האמיתי - לטפס על  קיר תלול, לפעמים בזווית של יותר מ-100 מעלות, עד לפסגה בגובה 1,126 מטר. אורך המסלול הוא 460 מטרים. אז נקשרנו ברתמת בטיחות והתחלנו את המטר הראשון מתוך רבים שבאו אחריו, בין שמיים וארץ. שעות של טיפוס עם מנוחות קצרות צמוד לקיר יצרו את החוויה המדהימה הזאת. משהו שבאמת קשה לתאר במילים.

יום נוסף הוקדש כולו לרכיבת אופני הרים על הפסגות, יוצאים עם האופניים לגונדולה, היא המעלית שמביאה אותך ואת האופניים לאחת הפסגות בגובה של 2,200 מטרים ומשם רוכבים בנוף מרהיב. ניתן לעבור לאזורים אחרים. הכיסאות המשמשים בחורף את הגולשים ניתן לשאת בקיץ את האופניים. בדרך פוגשים אגמי קרחון קטנים, הרים, צמחיה ופריחות ומסעדות שיעזרו לכל רוכב להתגבר על הרעב. את הרכיבה סיימנו באגם ג'נבה המרהיב, ושם, למי שעוד נותר שמץ כוח, אפשר לשכור סירות קאנו ולחתור אפילו עד לצד הצרפתי.

שווייץ לא שוקטת על שמריה ומפתחת אפשרויות תיירות חדשת כל העת. אחד מהם הוא  "סוויצרלנד מוביליטי" (Switzerland mobility) - טרקים בהרים, טיולי אופניים, גלגיליות וחתירות בסירות קאנו, וכול זה ב-20 אלף קילומטרים של מסלולים שהוכשרו לבילוי באמצעים לא מוטוריים.

את האופניים אפשר לשכור ביותר מ-100 נקודות ברחבי שווייץ. פרטים על נקודות אלה, כמו על אפשרויות הלינה ב-1,200 מלונות, אתרי קמפינג, חדרי אירוח או אכסניות הנותנות שירות לרוכבים ניתן למצוא באתר: www.switzerlandmobility.ch

 

122 ק"מ של חוויה  

חובבי הנוחות יכולים ליהנות מרשת מסילות הברזל המרשימה, הנפרשת על למעלה מ-5,000 ק"מ ומגיעה לכמעט כל כפר. השווייצים גם שימרו את אחד מקווי הרכבת הוותיקים והמרשימים בעולם, קו ראטיאן (Rhaetien Railway) שבו עוברת רכבת "אלבולה-ברנינה". זוהי מסילת הרכבת השלישית בעולם שקיבלה  את הכרת אונסק"ו כאתר מורשת של התרבות העולמית.

המסילה היא בת יותר ממאה שנה, והעבודה ההנדסית שנעשתה באזור הררי וקשה זה היא מדהימה. המסילה עוברת בהרים ומטפסת מגובה של 697 מטר מעל פני הים עד לגובה של 2,234 מטר ויורדת חזרה ל-429 מטר, במסלול של 122 ק"מ. חווית הנסיעה ברכבת היא ייחודית ומהנה ביותר, המסילה משתלבת בנוף ההררי בהרמוניה מושלמת. בקטעים מסויימים מגיעה תלילות המסלול אפילו ל-70%. בקטעים אחרים היא עוברת על גשרי קשתות גבוהים ומרשימים.

מסלול המסילה מתחלק לשניים: הקטע הנקרא אלבולה (Albula) מתחיל בעיירה טוסיס (Thusis) ונמשך עד עיירת הסקי הידועה סנט מוריץ (St. Moritz). הקטע השני, ברנינה (Bernina) נמשך עד לעיירה טירנו (Tirano) שמעבר לגבול האיטלקי.

 הנסיעה ברכבת נמשכת מספר שעות אך שווה כל דקה. הרכבת מתפתלת מסביב להרים, חולפת על פני 55 מנהרות, עוברת על פני 196 גשרים, כשהנוף מעבר לחלון כל הזמן משנה את פניו מירוק עז של היערות, דרך הכחול הבוהק של מפלי המים ועד ללבן של הקרחונים.

לשווייצים יש רעיונות רבים כיצד למקסם את חוויית הנסיעה והם מציעים מבצעים כמו נסיעה והליכה משולבים, נסיעה וביקור באחד היקבים או נסיעה ברכבת בירח מלא עם אוכל ומשקה. אבל אחד הדברים החביבים ביותר הוא "רכבת הגורמה", המציעה ארוחה חלומית המבוססת על מטעמי אזור גריזונס (או בגרמנית: גראובונדן) שבו היא עוברת.

ה"סוויס פס" ייתן מענה טוב לכול הנסיעות ברכבות בשווייץ, כולל ב"רכבת הגורמה".

 

(המחבר היה אורח לשכת התיירות של שווייץ וחברת התעופה סוויס)