26.04.2024
 
יפן על קצה המזלג

 

יפן על קצה המזלג



מאת רוני ינובסקי


גורדי שחקים נישאים במרכז טוקיו ברובע שינג'קו, מקדשים חבויים בגני זן פשוטים ומטופחים, טלפונים סלולארים מהדור השלישי בידיהם של עשרות מיליוני יפנים, אנשי עסקים מחוייטים אל מול נערות צעירות מאופרות פנים  עטויות קימונו עדין, מטופפות ברגליהן בסנדלי גֶטָה, סנדלי העץ המסורתיים; סגידה אדירה לממון וכסף מחד ותפילה חרישית אל האלים המסתתרים במקדשי השינטו מאידך. אלה ועוד הם רק חלק קטן מפסיפס אדיר של ניגודים שהופך את הביקור ביפן למרתק, וזאת עוד לפני שמזכירים את יופיה וקסמה של מדינת האיים באוקיאנוס הפסיפי.

על ארבעה איים גדולים מרכזיים ועוד אלפים קטנים וזעירים, חלקם אף אינם מיושבים, ולאורכם של כ-3,000 ק"מ, על פני שטח של 377 אלף קמ"ר, מתגוררים 130 מיליון יפנים. ביקור ביפן מאפשר הצצה לעולמם הנסתר, במיוחד לאור העובדה שמאות שנים סגרה עצמה יפן בפני זרים. כעת מנסה ארץ השמש העולה להחזיר את הזרים כתיירים, בעזרת מסעי פרסום ושיווק, כדי לתרום ולחזק את הכלכלה היפנית.

ניתן לתור את יפן במשך חודשים ארוכים ועדיין לא לדעת שובע, אך כדי לקבל מושג ראשוני ולנסות להבין את המעצמה היפנית יש להתמקד באי הגדול הונשו, שבו פזורים הערים הגדולות ובראשן טוקיו, העיירות העתיקות, האלפים היפנים  וההר פוג'י.

את הביקור ביפן רצוי להתחיל בקיוטו, עיר המקדשים ובירתה הקיסרית העתיקה של יפן. שיטוט וביקור בין מאות המקדשים הוא חוויה. העובדה שרוב היפנים מתחילים את חייהם במקדשי שינטו ומסיימים את חייהם במקדשים בודהיסטים היא שהופכת את הביקורים במקדשים למרתקת. כל מקדש והארכיטקטורה הייחודית שלו ולכל דת מאפיינים שונים. שערי הטורי הבנויים מעץ הארז במקדשי השינטו, כפיסי עץ עליהם בקשות של מאמינים, חבלי קש וכלי איכסון ליין הסאקה ומנגד  גודש עיטורי, צבעוניות, פסלי בודהא מברונזה, שומרים מזרי אימה מגולפים בעץ והרבה זהב במקדשים הבודהיסטים. ובל נשכח את מקדשי הזן ובמיוחד את מקדש ראיונג' (Ryoan ji's Zen garden). הנכנסים לגן המקדש מופתעים מהמראה של מבקרים ומאמינים ישובים על רצפת עץ פשוטה, בוהים בגן פשוט המורכב ממשטח אבני חצץ עליהם פזורות חמש עשרה אבנים טבעיות ללא סדר מיוחד, לכאורה. כאן טמון הסוד. המבקרים מוזמנים לראות ולחפש משמעויות רוחניות בסידור האבנים, לדמות מרחבים והרים, אוקיאנוס רחב ועוד כיד הדמיון הטובה המעידה על הגעה לשלבים עליונים של זרימה רוחנית. נסו ותיהנו גם אתם. זה סוד קסמה של יפן. הרצון למצוא בזרימה  בכל מעשה את המושלם והנכון. יש לשאוף לכך בכל מעשה ולהגיע לשלמות עכשיו ולא בעולם הבא.


ביקור במקדש קינגאג'וקי המכונה פביליון הזהב שנבנה בסוף המאה ה-14.

התבוננות בגג המוזהב, באגם ובצמחיה העוטרת את המיתחם מאפשרת את ההבנה מהי שלמות ואסטטיקה יפנית. מקדש קיומיזו השוכן בגבעות היגאשיאמה (Higashiyama) הוא מקום נפלא הן לביקור והן לשיטוט בסימטאות העתיקות היורדות אל הנהר קמו (Kamo).

רובע גיון (Gion) גדוש במועדונים בהם עדיין פועלות גיישות יפניות. תוך כדי הליכה אי אפשר שלא ליהנות מחנויות וגלריות יפות המציגות לראווה את עבודות הקרמיקה, הדפסי העץ, בובות בדמות גיישות וגם בתי תה עטורי גנים מטופחים בהם אפשר ללגום ספל תה ירוק ומריר וגם לתת מרגוע לרגלים. חצו את הנהר ולפני שמגיעים למרכז המסחרי התוסס, המדרחוב והשוק של נישיקי (Nishiki), כדאי לבקר בסימטה קסומה הקרויה פונצ'וטו (Pontocho). מומלץ להגיע לכאן בערב ולשוטט בין הבארים, המועדונים והמסעדות שלפתחן מוצגות במנות הפלסטיק המציגות לראווה את התפריטים לתיירים מערביים.

את הניגוד המדהים בין חדש לישן ניתן לראות במבנה תחנת הרכבת המרכזית של קיוטו שנבנתה בשנת 1997 על ידי ארכיטקט יפני, פרופסור באוניברסיטת טוקיו בשם הארה קוג'י (Hara koji). בתי כלבו, מלונות, מסעדות וגג תצפית אליו ניתן להגיע באמצעות מדרגות נעות הם כולם תפאורה נפלאה לתחנת רכבת בה נעצרות ברציפים, בדיוק של אלפית השניה, "רכבות הקליע", או ביפנית: שינקנזן (Shinkansen). גג המבנה העשוי קורות פלדה וזכוכית בנוי על פי דגם של גג בית יפני מסורתי.

 

העיר נארה הסמוכה לקיוטו מאפשרת הצצה אל המקדש המפורסם טוג'אי (Todai ji) בו מצוי פסל בודהא רב מימדים, יצוק ברונזה שמשקלו מאות טונות. הפסל, השומרים סביב הפסל, מגולפי העץ, השערים והגנים הם גולת הכותרת של הביקור בנארה. מה שהופך את הביקור בנארה לרגוע וקסום הוא גן הצבאים הסמוך למקדש. בגנים המטופחים, משוטטים להנאתם עשרות צבאים המורגלים בקרבתם של בני אדם. היפנים שומרים בקנאות על הצבאים מתוך אמונה שהם נושאים בקרבם את רוחות האלים. גם אתם יכולים לרכוש שקיות נייר ובהם  גרעינים ולהאכיל מכף ידכם את עשרות הצבאים.

בדרך לטוקיו מומלץ לעצור בהאקונה לבקר בגן הפתוח לטבול במרחצאות ולבצע את מה שהיפנים מכנים "אונסן", טבילה במים התרמליים הנובעים ממעיינות האקונה. תחנה מס' 5 היא המקום אליו מגיעים בנסיון לצפות מקרוב בהר פוג'י, ההר המקודש ביותר ביפן. גובהו  3,776 מ' מעל פני הים וסביבתו היא שמורת טבע בה אפשר ללמוד על התופעות הוולקניות של יפן. אסור להחמיץ את האתר אוואקו דאני (Owaku dani), שמרחבת החנייה שלו נמתחים שבילי הליכה אל סדקים מעשני קיטור, בוץ מבעבע ומים רותחים המזכירים לנו שיפן היא מדינה מוכת רעשי אדמה. ביום נאה גם אסור לוותר על שיט באגם האשי, ממנו עם מעט מזל ניבטת פסגתו של ההר פוג'י במלוא הדרה.

טוקיו היא בירה תזזיתית. כרך אדיר המונה עשרות מיליוני תושבים. כמה בדיוק? זה תלוי אם סופרים את תושבי הפריפריה או לא. רובעיה שונים באופים ובמראם זה מזה. האזור המפורסם ביותר ומוקד המשיכה העיקרי של העיר הוא רובע גינזה (Ginza). זהו גודש אדיר של רחובות צולבים בהם נמצאים בתי כלבו יוקרתיים, תיאטרונים, מסעדות ובוטיקים המציעים מוצרי יוקרה שרק היפנים יכולים לקנותם. מי שרוצה לחוש את זרימת הכרך ולצפות בהמונים הממהרים להיבלע במשרדים, ראוי שיתפוס מקום בקומתו השנייה של לה קפה דטור (Le café detour). המחזה מרהיב: אלפי יפנים חוצים בהצלבה את מעברי החציה, תזכורת לצפיפות הגדולה אותה חווים היפנים מדי יום.

מומלץ לבקר בוואקו (Wako),  בית כלבו יוקרתי, ובבית סוני, המציג את פלאי הטכניקה היפנית. בכל בית כלבו חובה לרדת אל הקומות התחתונות כדי לחזות בדוכני המזון, הפירות, הירקות והדגים. קשה שלא להתרשם ממיגוון פריטי המזון המוצעים ללקוחות ומדוכני הטעימה בהם ניתן לסיים ארוחת מלכים במחירים מצחיקים.

ואם כבר דגים, ללא ספק שוק הדגים של טוקיו או בורסת הדגים היא אתר חובה שאסור לדלג עליו. דגי טונה קפואים וטריים, רכיכות, סרטנים, צלופחים ודגי סלמון - כולם מהווים תפאורה מדהימה לשוק הגדוש בפעילות ערה, במיוחד בשעות הבוקר המוקדמות, בהם מגיעים בעלי החנויות והסיטונאים אל השוק כדי לרכוש מוצרים טריים. כרזה המתנוססת בשוק הדגים מכריזה "כל מה שחי בים - מוכרים כאן". הצהרה מחייבת מאוד,  אבל נכונה.

למחפשים חיי לילה מומלץ להגיע אל רובע שינג'קו (Sinjuku). זה לצד זה תמצאו כאן את המיטב והמוזר של יפן. בנייני משרדים וחנויות מפוארות שעל חזיתם מסכי טלוויזיה שטוחים, מהם ניבטים דמויות מוכרות מסרטים, פרסומות וכד', שלטי ניאון מרצדים, מועדוני מין ביזארים, אולמות ענק בהם משחקים היפנים את משחקם המוזר פינצ'וטו, מסעדות עממיות ומסעדות יוקרה, גלריות של מעצבים יפנים, סחורה משובחת. צריך הרבה כוח וזמן כדי שלא ליפול שדודים מהעייפות והסחרחורת הנגרמים מהפעילות הבלתי פוסקת כאן, מההמולה, מהצפיפות מהאורות המרצדים.