29.03.2024
 
אירלנד: אי ירוק בים כחול

אירלנד: אי ירוק בים כחול

מאת פנינה פארי 

עשרה קבין של ירוק ירדו לעולם - תשעה נטלה אירלנד ובאחד נאלצו להתחלק כל הארצות האחרות. קל להסיק מאינסוף מרבצי  הירק עתיר הגוונים שעוטה האי, כי כאשר נברא העולם קרתה לעוסקים במלאכת הבריאה "תאונת עבודה",  ודליי צבע ירוק נשפכו על האי בכמויות ניכרות  והותירו מקום מועט לצבעים  אחרים. האחרים הם הכחול של האגמים והנחלים הפזורים בו בשפע ושל הים והאוקיאנוס העוטף אותו כטבעת בגוון כחול כהה. ושלא לשכוח את החום של הצוקים המזדקרים ממעמקים ופורצים מעלה והחום של הפרות והכבשים המנקדים את כרי הדשא.

אותה כמות של קבין בתחום הסימפטיה ונועם ההליכות נטלו היושבים באירלנד.

קודם כל, קצת רקע: שטח האי הוא 84.5 אלף קמ"ר, אורכו 450 ק"מ ורוחבו 300 ק"מ. הוא מחולק לארבעה אזורים ול-32 מחוזות. הרפובליקה של אירלנד שבירתה דבלין מורכבת מ-26 מחוזות, וצפון אירלנד שבירתה בלפאסט  משישה מחוזות. הרפובליקה היא דמוקרטיה פרלמנטרית בראשות נשיא, בעוד שצפון אירלנד, שהיא חלק מהממלכה המאוחדת (בריטניה), זכתה לשלטון עצמי אחרי שנים של מלחמת אזרחים שפילגה אותה.

באירלנד שורר אקלים נעים וממוזג, כאשר בקיץ הטמפרטורות הן בטווח של 15 עד 20 מעלות. לפני הנסיעה הזהירו אותנו שהגשם אינו פוסח על אף אחת מארבע עונות השנה וכי המטריה תהיה פתוחה מעל ראשינו רוב הזמן, אך להפתעתנו מצאנו אי שטוף שמש, נטול כל טפטוף, עם טמפרטורה של עד 25 מעלות. אפילו זקני אירלנד לא זוכרים תקופה כה ממושכת של שבוע ימים ללא גשם - ממש בצורת. 

שתי שפות מדוברות באירלנד: אנגלית ואירית (גאלית). כל השלטים הם דו לשוניים, לשווא תנסו להבין את שפת הגאלית - היא תישמע ותראה לכם כמו ג'יבריש.

הכלכלה באירלנד מודרנית ביותר, עתירת חברות היי-טק  (לדוגמה: המחשבים הידועים של חברת "דל" מיוצרים באירלנד).  היא נחשבת ליצואן מוביל בעולם בתחום התוכנה אבל יותר מכך היא ידועה מזה דורות כיצואנית משמעותית של ויסקי ובירה. ואכן, אדי האלכוהול של הוויסקי והבירות מתוצרת אירלנד אופפים ברים ופאבים רבים בכל העולם. המטבע הנהוג ברפובליקה של אירלנד הוא האירו האירופי, ואילו בצפון הלירה סטרלינג היא ההילך החוקי. 

 

החל בטירה, כלה בצימר

אירלנד מציעה מגוון רחב של מלונות ומקומות איכסון להניח בהם את הראש על כרית ולידה את מקל הנדודים: החל בטירות יוקרתיות שעברו שדרוג לתנאי המאה ה-21 ומציעות תנאי לוקסוס, דרך מלונות מפוארים של חמישה או ארבעה כוכבים, עבור במלונות שלושה כוכבים (ואפילו שניים) ברמה סבירה בהחלט, דרך בתי אחוזה, בתי כפריים אלגנטיים, מגורים בבתי משפחות ("צימרים" בעברית קלה), בתי הארחה ואכסניות על בסיס לינה וארוחת בוקר. כן ניתן לשהות בבתי חווה מסורתיים ובבתים כפריים הממוקמים בנופים יפהפיים בסביבה ייחודית.

במלונות רבים ניתן למצוא באותו המלון עצמו מגוון רחב מאוד של חדרים בגדלים, עיצובים וריהוט שונים. כמעט לכל חדר זהות ייחודית משלו (במראהו ובגדלו) המבדילה אותו מהחדרים האחרים. כל מלון שמכבד את עצמו מציע סוויטה נשיאותית ומספר סוויטות מלכותיות. מרבית המלונות מציעים אולמות אירועים רחבי מידות וכן חדרים לכנסים וישיבות המצוידים במיטב האביזרים והטכנולוגיות הנדרשות לקיום מפגשי עסקים ולתיירות תמריצית.

רק אזהרה קטנה: אל תצפו למצוא חדרים ממוזגים. הטמפרטורות הנוחות השוררות בקיץ אינן מצריכות הפעלת מיזוג, ולכן מרבית המלונות אינם מצוידים במזגנים. פה ושם תוכלו לצנן עצמכם במאווררים.

 

מסע בין אטרקציות

את מסענו התחלנו בדבלין הבירה, המצויה בחוף המזרחי, שם נחתנו. לאחר מכן חצינו את האי לרוחבו עד לחוף המערבי, ומשם המשכנו דרומה עד קורק, ממנה המראנו בדרכנו חזרה ארצה - מסלול שנראה כמו שתי צלעות של משולש. שתיים בלבד, אבל רצופות אטרקציות לאורכן.

טוב, את האטרקציה המרכזית של אירלנד אפשר לפגוש בכל מקום באי: אלה הם השלווה והרוגע, הנופים הצבועים ירוק ונועם ההליכות של האירים מסבירי הפנים ובעלי חוש ההומור. כל אלה נוסכים במבקר תחושה של ביטחון, התעלות וניתוק מוחלט מכל מה שהשארנו מאחורינו בארץ. מלבד זאת, אירלנד משופעת באטרקציות תיירותיות, ואנחנו טעמנו רק מקצת מהן בשהותנו הקצרה. והנה הן לפניכם:

 

 מצודת מלהיד (Malahide Castle) - איזור כפרי שבמרכזו מצויה מצודה עתיקת יומין עם סיפור היסטורי מעניין. ניתן לסייר בגנים שמקיפים אותה ולאחר מכן להשתלב בסיור מאורגן מרתק בחדרים השונים של המצודה, ולקנח בארוחה המבוססת על כריכים או סלטים שהסועד בוחר בעצמו את מרכיביהם וכן פשטידות, מרקים, עוגות ועוד - הכל בהגשה עצמית. בקומה הראשונה של המצודה מצוי אולם ובו שולחן ארוך רחב מימדים. שם ניתן לערוך אירועים פרטיים יוקרתיים ברוח התקופה, עם ארוחה על פי הזמנת הלקוח.

סיור פנורמי בדבלין - בירת הרפובליקה היא עיר קוסמופוליטית הומה, מהווה מרכז תרבותי גדול המציע מבחר גלריות, מוזיאונים ותיאטרונים.  היא כמובן משופעת גם בפאבים, ובערב נשמעות בה בכל פינה מוסיקה ושירה. בזכות העובדה שהעיר מפוזרת על שטח רחב לא מרגישים בה את צפיפות שהיינו מצפים למצוא בכרך גדול. הסיור הפנורמי שערכנו בדבלין כלל תצפית על טריניטי קולג', אנדרטת וולינגטון, בית הפרלמנט, בית העיריה, קתדרלת פטריק הקדוש ובית המכס. לאחר מכן חובה להגיע לגולת הכותרת: מבשלת הבירה המפורסמת של גינס.

Guinness Storehouse, St James's Gate, Dublin 8

המדובר במבנה ארכיטקטוני מיוחד במינו המשמר את בית החרושת ההיסטורי שבו ייצרו את הבירה גינס בתחילת דרכה אל הגרונות הצמאים. כעת המקום הוא מוזיאון. המבקרים מוזמנים לטפס בין קומות הבניין, להתרשם מהתצוגות ולשמוע הסבר מלא על תהליך ייצור הבירה המפורסמת מהרגע שהיא בחזקת דגנים, אליהם מוסיפים שמרים וצמחי תבלין סודיים שונים, דרך תהליך ההתססה - ועד שהיא נמזגת בקומה העליונה לכוסות. כל מבקר מקבל בכניסה דוגמית בירה בנפח 1 סמ"ק המוטבעת בתוך מיכל פלסטי שקוף, אטום הרמטית, כביכול ל"שעת חרום", וגם טבעת פלסטיק אותה יוכל להמיר בכוס בירה גינס בקומה האחרונה של המיבשלת. הקומה מעוצבת כפאב עגול וממנה נשקפת כל העיר.

מזקקת ויסקי בקילבגן (Locke's Distillery) - באמצע הדרך בין דבלין לגאלווי מצויה מזקקת ויסקי ישנה. הייצור שם פסק מזמן, בשל חוסר כדאיות כלכלית והנוזל הצהבהב כבר לא זורם שם בצינורות. במקום זאת מציעים במקום סיור מודרך על פני מסלול ייצור הוויסקי. הנה עובדה מעניינת: את האנרגיה שהניעה את גלגלי המזקקה סיפק נחל קטן שזרימתו מסובבת עד היום מעין טורבינה המניעה את גלגלי השיניים הענקיים במפעל.  במקום פועל פאב שבו ניתן לארגן אירועים עם אוכל ושירה. אורחים שהאתר חפץ ביקרם  מקבלים בתום הסיור בקבוקון ובו דוגמית ויסקי.

 חצי האי קונמארה - חבל ארץ הנחשב לפראי ובו אדמות ביצה, עמקים, הרים ואגמים. הנוף הירוק נושק לצוקי החוף. האיזור מיושב בדלילות בשל האדמה שאינה פורייה. כתוצאה מכך נשתמרה באיזור דרך החיים המסורתית והשפה הגאלית עדיין נפוצה כאן. הפארק הלאומי בקונמארה מושך מבקרים רבים. הוא מציע מסלולי הליכה, מגרשי גולף ומגרש כדורגל.

שיט בגאלווי - הספינה קוריב פרינסס (Corrib Princess), שבה 157 מקומות, יוצאת לדרכה מוודקיי   (Woodquay) שבלב ליבה של העיר גאלווי ואוספת נוסעים לאורך הנהר קוריב (Majestic River Corrib) עד לתוך אגם מחוץ לעיר. השיט נמשך כתשעים דקות ובמהלכו חולפים על פני נופים עוצרי נשימה, מצודות ואתרים היסטוריים. בסוף המסלול מקבל כל נוסע משקה אייריש קופי אותנטי. ניתן להזמין את הספינה גם לקבוצות מאורגנות - לרבות על בסיס יומי.

הגן הלאומי בארן (Burren) - זהו אחד מששת הפארקים הלאומיים של אירלנד. הוא משתרע על שטח של 150 ק"מ רבועים. הנוף כאן מזכיר את פני הירח. פירוש השם בארן הוא "ארץ סלעית", מאחר שמדובר ברמה של אבן גיר, איזור גבוה עם מצוקים, טראסות, מערות תת קרקעיות ושטחים פתוחים. כאן שולטים הצבע השחור והאפור של הסלעים הנוקשים. במאה ה-17 הפקיע הכובש האנגלי אוליבר קרומוול את אדמות האיכרים האירים הקתולים שישבו בצפון אירלנד לטובת מתנחלים פרוטסטנטים מאנגליה. את האירים העקורים שלח אל החוף המערבי, לאיזור בארן הקשה והבלתי פורה. רבים מהעקורים לא שרדו בתנאים הקשים ומתו. זו, אגב, אחת הסיבות לסכסוך הקשה שמבעבע עד היום בצפון אירלנד ולשנאה העזה שחשים האירים כלפי האנגלים. באזור השתמרו עדויות פרה-היסטוריות רבות, ובכללם 06 דולמנים וגלי אבנים - מונומנטים של קבורה קדמונית. חלקם נראים כמו שולחנות ענק עם פלטות סלעיות.

צוקי מוהר - סמוך לאזור בארן, לחוף האוקיינוס האטלנטי, נמצא אתר החובה לכל מבקר באירלנד ואחד המראות המרהיבים ביותר באי. הצוקים הללו מזדקפים ממי האוקיינוס לגובה של 230 מטר מעל פני הים במקום הגבוה ביותר שלהם, ומתמשכים לאורך 8 ק"מ. במזג אוויר טוב ניתן לפסוע בשבילים המוסדרים לאורכם, כשהנשימה נעתקת נוכח הנוף המרהיב.

בונראטי Bunratty)) - כאן מרוכזות מספר אטרקציות: הראשונה היא בונראטי פולק פארק, המציע שחזור של כפר אירי במאות הקודמות. המבקרים במקום חולפים על פני בתים אותנטיים,  רואים כיצד חיו פעם, כיצד כלכלו את הבית, הכינו אוכל ועוד. במקום קיים גם רחוב משוחזר, עם חנויות ומוצרים של פעם. חובבי נוסטלגיה יוכלו לרכוש שם מוצרים מן העבר. בערב ניתן לצאת לבלות במצודת בונראטי  (Bunratty Medieval Banquet). מדובר באירוע מובהק לתיירים. במרכז הערב המתרחש במצודה עתיקה ולא מושקעת, עומדת ארוחת ערב בסטייל של ימי הביניים. המלצרים מחופשים בתלבושות של פעם, האוכל בסיסי, מוגש ללא כלי אכילה כמו מזלג וסכין, והאורחים מחויבים לאכול בידיים כחלק מהמופע. במהלך כל הארוחה המלצרים / זמרים מגישים את האוכל עם הפסקות לשירה אירית.

קילארני - השוכנת בין אגמים, הרים ויערות, נחשבת לאתר התיירות המרכזי בחוף המערבי. גם כאן ישנה חוות מסורתיות משוחזרות  (Muckross (Traditional Farms  שניתן לבלות בה יום שלם, ובמהלכו לראות חליבת פרה מסורתית והכנת חמאה מהחלב, חרישת שדות עם פרדות, אפיית מאפה אירי מסורתי על גחלים, לצפות באח מבוערת בבית מסורתי. ניתן לעבור מאזור לאזור - כי הפארק ענק - באמצעות אוטובוס ירוק קטן ומוזר למראה. אפשר לבקש לסגור את המקום לקבוצות, ולאכול ארוחה חגיגית באוהל אירועים בשילוב בידור על טהרת המסורת האירית.

מופע ריוורדאנס ( Riverdance) - בקילארני יש אולם מופעים שמזכיר את בתי הקולנוע שלנו לפני שעברו שידרוג. שם על במה צנועה למדי מופיעה להקת הפולקלור האירי "ריוורדאנס", משופעת הרקדנים והזמרים. המופע משלב  שירה, נגינה, ומחול אירים. הקהל היה ברובו מקומי, ונראה כי עבורו היה זה ערב יוקרתי ביותר.

הרי קרי  (Kerry Mountains) - מהווים חלק מ"טבעת קרי" - כביש באורך כ-200 ק"מ המקיף את מחצית האי, במקביל  לקו החוף.   הנוף בהרים יפהפה וניתן לשוטט בו ברכב, ברגל או באמצעות כרכרה בת ארבעה מקומות ישיבה רתומה לפוני. האזור שופע צמחיה, נחלים ומדי פעם אף נתקלים בבית הנטוע כך סתם כאילו בשום מקום.