25.04.2024
 
כל מה שרציתם לדעת על Eurail Pass

 

 

 

מאת שירן כצנלסון


לטוס לאירופה לעיר אחת או לשכור רכב ולטייל במדינות שונות הפכו לטיולים בנאליים למדי, שלא לומר מזהמים מאוד, וכישראלים שנכווים מהתחבורה הציבורית בארץ מאז הקמתה ועד היום איננו מספיק מודעים לאפשרות לטייל באירופה אך ורק באמצעות התחבורה ציבורית. נכון, זה לא מתאים לכל אחד ובמקרים מסוימים לא תמיד חסכוני יותר, אך מה שבטוח זה שבשק השיקולים צריך לכלול את ההרפתקנות והריגוש של חוויה שונה לגמרי, את מערכת התחבורה הציבורית המתקדמת והתדירה המחברת את כלל היבשת, את התרומה האדירה לסביבה וגם מגוון שיקולים רב ההופך את הבחירה בטיול שכזה למשתלם כלכלית באופן משמעותי.

בחודש אוגוסט יצאתי לטיול רכבות של כמעט חודש ימים ברחבי אירופה. הטיול החל ברומא, איטליה, והסתיים באמסטרדם, הולנד. מאות הקילומטרים שגמעתי בדרך שבין רומא לאמסטרדם היו מהמדהימות בחיי, וכללו את חבל טוסקנה (פירנצה, סן ג'מיניאנו, סיינה, לוקה ופיזה), צ'ינקווה טארה, מילאנו ואגם גארדה, שוויץ (אזור היונגפראו עוצר הנשימה ובאזל) ופריז.


מהו Eurail?

בטיול התניידתי בעיקר ברכבות בזכות כרטיס הרכבות Eurail .Eurail הוא ערוץ המכירות המקוון הרשמי של כרטיסי הרכבת הנושאים את שם החברה, שבסיסה בהולנד. החברה הוקמה רק בשנת 2006, ומאז הפכה לערוץ מרכזי אשר דרכו תיירים מכל העולם יכולים לרכוש כרטיסי רכבות באירופה, כיום ב-31 מדינות שרובן משתייכות לאיחוד האירופי, ולגלות את היבשה האהובה בעולם באופן מלהיב ומיוחד. ב-Eurail למעשה נמכרים כרטיסי רכבת שונים לנוסעים מכל רחבי העולם אשר אינם אזרחי אירופה, הם מגוונים ושונים למדי ומאפשרים שימוש חופשי ובלתי מוגבל ברכבות המופעלות ע"י החברות הלאומיות במדינות המשתתפות.


מהם סוגי כרטיסי ה-Eurail הנמכרים?

למעשה, חשוב קודם לדעת שהכרטיסים קודם נחלקים לשתי קטגוריות: כרטיסי "מדינה אחת" (Eurail One Country Pass) וכרטיס גלובאלי (Global Pass). השמות ממחישים היטב מהי משמעות כל כרטיס- כרטיסי "מדינה אחת" מיועדים למקרה שהיעד שלכם הוא מדינה ספציפית אחת בלבד ואתם רוצים להתנייד רק בה ברכבות, למשל איטליה בלבד, והם אינם תקפים כאשר חוצים את הגבול למדינה אחרת. בעת מעמד רכישת הכרטיס באתר Eurail מתבקשים למסור בכרטיס מסוג זה את מדינת היעד, והכרטיס חסר שימוש ולא תקף כלל כאשר חוצים לכל מדינה אחרת. עם זאת, הסוג השני של הכרטיסים, הכרטיסים הגלובאליים, מאפשרים שימוש ברכבות בכל המדינות המשתתפות בהסכם של Eurail. המדינות המשתתפות משתנות משנה לשנה, וב-2019 הצטרפה בריטניה כמדינה ה-31. לפיכך יש לבדוק בעת מעמד הרכישה בקישור הבא מיהן המדינות המשתתפות על מנת לדעת באילו מדינות ניתן להתנייד ברכבות באמצעות הכרטיס. היה ומדינה מסוימת יוצאת מההסכם עם Eurail, במידה שבעת רכישת הכרטיס אותה מדינה נכללה אזי ניתן יהיה להתנייד עם אותו כרטיס במדינה זו בכל זאת, כלומר בהתאם למדינות המשתתפות בעת מעמד הרכישה.

על מנת שכל נוסע יוכל לרכוש את כרטיס הרכבת המתאים ביותר לו ולתכנון הטיול שלו אינדיבידואלית יש חלוקה נוספת וספציפית יותר, שכל כולה נועדה לגרום לכם לשלם בדיוק כמה שאתם צריכים באמת ועל בסיס השימוש שתעשו ברכבות. כלומר, במקום שכולם ישלמו באופן גורף על שימוש בלתי מוגבל ברכבות לתקופה מוגדרת, למשל חודש, יש אפשרות לבחור בדיוק כמה ימים של שימוש ברכבת אתם מתכוונים לעשות, כך שתשלמו בדיוק לפי השימוש שלכם. למשל, אם תייר מעוניין לנסוע ברכבת, להשתכן בעיר מסוימת למספר ימים ואחר כך להמשיך, אין סיבה שהוא ישלם בכרטיס ה-Eurail שלו על שימוש ברכבות בימים אשר בהם הוא שוהה אך ורק באותה העיר וכלל לא מתנייד ברכבת.

בכרטיסי "מדינה אחת" ישנה אפשרות לבחור לכמה ימים של שימוש ברכבת אתם רוצים שהכרטיס יהיה פעיל בטווח של חודש - האפשרויות הן 3/4/5/6/8 ימים בטווח של חודש ימים. בכרטיסים הגלובאלים המצב מעט שונה ומגוון יותר. כאן ישנה גם אפשרות לשימוש רציף של ימים עוקבים בכרטיס הגלובאלי. האפשרויות הן כרטיסים גלובאלים ל-15 ימים, 22 ימים, חודש ימים, חודשיים ו-3 חודשים. במהלך טווחי הזמן הללו ניתן לנסוע בכל המדינות המשתתפות לאורך כל פרק הזמן הנבחר, והוא אידאלי למי שמתכוון לנסוע לפחות כמעט בכל יום ברכבת. אלו כמובן גם הכרטיסים היקרים ביותר, שכן בידכם האפשרות לבצע מספר נסיעות רכבת בלתי מוגבל בכל המדינות המשתתפות לאורך מספר ימים רב. במעמד רכישת הכרטיסים יש למסור את התאריך המדויק של תחילת השימוש בכרטיס ומספר הימים הנבחר מהאפשרויות שכתבתי, והכרטיס יהיה למעשה בתוקף עד תום הזמן הנבחר. לצד אפשרות זו של שימוש בימים רציפים ועוקבים, גם כאן ישנה האפשרות לבחור את מספר הימים שתתניידו ברכבות על פני תקופה מסוימת, וכאן האפשרויות הן- 3/5/7 ימים בטווח של חודש, או 10/15 ימים בטווח של חודשיים. אפשרויות אלו עשויות להיות זולות יותר משום שהן מבקשות להגדיר מספר ימי שימוש ספציפי ברכבות, ולכן מומלץ לבצע את ההזמנה לאחר תכנון כללי של הטיול שבו תדעו בדיוק בכמה ימי שימוש ברכבות מדובר.

בכל הזמנת כרטיס Eurail יש צורך לציין לאיזו שכבת גיל משתייך הנוסע, והתמחור משתנה בהתאם ונע בין כרטיס בחינם לגמרי לבין שכבת הגיל היקרה ביותר. Child מוגדר מי שטווח גילו 4-11, ומחיר כרטיס ה-Eurail שלו הוא אפס שקלים, חינם לגמרי, לא משנה האם מדובר בכרטיס "מדינה אחת" או בכרטיס גלובאלי, ואין גם תלות במספר ימי הטיול. שכבת הגיל הבאה נקראת Youth, טווח הגילאים בה 12-27 והיא נחשבת לזולה ביותר הדורשת תשלום. שכבת הגיל אחר כך, וגם היקרה ביותר, היא Adult, כל מי שגילו 28 עד 59. שכבת הגיל האחרונה היא Senior, השכבה השנייה הכי זולה הדורשת תשלום, ובה נכלל כל מי שגילו הוא 60 ומעלה.

מעבר לכך, בכל סוג כרטיס, ממש כמו במטוס, מתבקשים להחליט האם תהיו מעוניינים בכרטיס Eurail במחלקה ראשונה או במחלקה שנייה. ישנן סברות רבות ודעות שונות לגבי יתרונות המחלקה הראשונה על פני השנייה, ובתור מי שהחזיק בכרטיס Eurail של מחלקה ראשונה ועבר ונסע גם בקרונות המחלקה השנייה מדי פעם, אין תשובה חד משמעית איזה סוג כדאי להזמין. כמתבקש אופציית המחלקה הראשונה היא יקרה יותר, ועמה מצטרפות הטבות מגוונות כמו: כניסה לטרקלינים במגוון תחנות רכבת ברחבי אירופה, מרחב אישי גדול יותר לכל נוסע, שקט, הרבה פחות עומס המתבטא בעיקר בעונת הקיץ וגולת הכותרת- בחלק מהרכבות נוסעי המחלקה הראשונה מקבלים שתייה קלה, חטיפי ולעתים רחוקות אף ארוחה ללא תוספת תשלום. ניתן לאתר את סוג המחלקה על פי המספר הנקוב על קרונות הרכבת- 1 או 2. בדרך כלל קרונות המחלקה הראשונה יהיו בקצוות הרכבת, דהיינו בראש הרכבת או בזנב (הקרון האחרון).

משום שטיילתי עם כרטיס ה-Eurail שלי באוגוסט, שיאו של הקיץ, שמחתי מאוד להחזיק בכרטיס מחלקה ראשונה. כשהזדמנה כניסה לקרון מחלקה שנייה לא ניתן היה לפספס את הצפיפות, לעתים רבה מאוד. בהרבה מאוד נסיעות היה לי קרון פרטי לגמרי, אף שמדובר באוגוסט. שקט ושלווה, מושבים נוחים ומרווחים, ובאופן כללי עיצוב קרון מוקפד וחדיש למדי. עם זאת, חשוב לציין שבמספר מדינות אין כל טעם לשלם עבור כרטיס מחלקה ראשונה. השאלה הנשאלת היא מדוע, והתשובה לכך היא שכפי שכתבתי קודם לכן כרטיס ה-Eurail מאפשר להשתמש באופן בלתי מוגבל בפרק הזמן הנבחר ברכבות של חברות הרכבות הלאומיות בלבד. באיטליה, למשל, הרוב הגורף של הרכבות הלאומיות, מכונות גם Regionale, כלל לא מציעות קרונות מחלקה ראשונה. עם זאת, בשוויץ בכל רכבת, בבעלות פרטית ולאומית כאחד, יש קרונות מחלקה ראשונה חדישים. ההחלטה על סוג המחלקה של הכרטיס שתבחרו תלוי לא רק בנוחות המועדפת עליכם, אלא האם באותה מדינה/אותן מדינות שתכללו בטיול מוצעות קרונות מחלקה ראשונה ברכבות של החברות הלאומיות.


חברות רכבות פרטיות לצד חברות לאומיות וההבדלים ביניהן

חברת הרכבות הממשלתית שלנו בישראל היא 'רכבת ישראל', והיא גם היחידה. עם זאת, באירופה ישנן חברות רכבות פרטיות רבות, הידועה ביותר לכל ישראלי היא היורוסטאר המחברת את לונדון עם צרפת, הולנד ובלגיה. השימוש ברכבות המופעלות ע"י חברות פרטיות למחזיקי כרטיס Eurail הוא אפשרי לגמרי, אם כי כרוך בתשלום נוסף בהנחה משמעותית. תשלום זה נקרא Seat Reservation, ובחלק מהרכבות הוא רצוי ובאחרים הכרחי. ברכבות שבהן הכרחי לבצע 'הזמנת מושב' אי הסדרת תשלום זה שווה לעלייה ללא כרטיס, ובהתאם תגרור לקנס משמעותי במידה שפקח יגלה זאת. נודע לי לגלות במהלך נסיעות הרכבת המרובות שלי במדינות השונות כי כי כמעט בכל נסיעה, קצרה ככל שתהיה, הופיע פקח ובדק את כרטיס ה-Eurail שלי ותוקפו. ברוב המדינות אין מחסום המפריד בין הכניסה לתחנה לבין הרציפים, ומשום שבאופן עקרוני כל אחד יכול לעלות על הרכבת גם ללא כרטיס, ביקורת הכרטיסים לנוסעי הרכבת במהלך הנסיעות מתבצעת בקפדנות רבה ע"י פקחים רבים, הן בחברות הלאומיות והן בחברות הפרטיות, ועלות קנס עשויה להגיע ל-100 אירו לאדם.

השאלה הנשאלת היא כיצד ניתן לדעת האם הרכבת שאתם מעוניינים לעלות עליה מחייבת 'הזמנת מושב', ממליצה על כך או כלל לא דורשת. התשובה לכך היא פשוטה מאוד- באתר Eurail ישנו דף חיפוש מסלול נסיעה שממשקו פשוט למדי וחושף את התשובה לגבי כל מסלול רכבת. כל שיש לכתוב הוא תחנת המוצא, תחנת היעד, תאריך ושעה. לאחר לחיצה על הכפתור הירקרק "Find Route" (מצא מסלול) יופיעו למטה תוצאות החיפוש. בצד הימני ביותר מופיע הכיתוב "Reservation/s", וברכבות המחייבות Seat Reservation, הזמנת הושבה, יופיע בחלק זה של הטור האות R בעיגול ירוק. כאשר מומלץ, אך לא חובה, לבצע 'הזמנת הושבה' תופיע האות R בעיגול ירוק שמסגרתו מקווקוות, וברכבות שאין אפשרות כלל לבצע הזמנת הושבה חלק זה של השורה יהיה ריק. בביצוע החיפוש ניתן ללחוץ על "Show More Options" ושם לבחור שהתוצאות הרצויות יכללו רק "Local trains", כלומר הרכבות של החברות הלאומיות בלבד, כאלו שלא מצריכות הזמנת הושבה. ניתן לעשות זאת לא רק באמצעות האתר, אלא גם באמצעות אפליקציית Eurail, הנקראת "Rail Planner", אשר מבצעת את החיפוש גם במצב אוף-ליין, כלומר גם כשאין חיבור ל-WiFi.

הרכבות של החברות הפרטיות משומשות בעיקר על מנת להגיע ממקום למקום בדרך המהירה ביותר. כך למשל, רכבת מהירה מרומא לפירנצה תחבר בין הערים בתוך שעה וחצי בלבד ובמהירות נסיעה של 250 קמ"ש, כמעט ללא עצירות כלל, בעוד שנסיעה במסלול זה ברכבת של חברה לאומית, שאמנם תהיה כלולה לגמרי בכרטיס ה-Eurail ולא תדרוש תשלום של אפילו סנט אחד, תבצע את אותה הדרך ב-3.5 שעות, כלומר פער זמנים של יותר מפי שניים. לעתים הפער לא יהיה משמעותי, או שפשוט תרצו לחסוך את הכסף, וזה משתנה בהתאם למסלול הנסיעה. בהרבה מקרים הנסיעה ברכבות הפרטיות מקצרת את משך הנסיעה באופן משמעותי, וההחלטה היא אישית בלבד. עלות 'הזמנת הושבה' נעה בין כמה אירו בודדים, למשל 3, לבין עשרות אירו. העלות תהיה משמעותית יותר כאשר מדובר ברכבות בינלאומיות, כלומר כאלו החוצות מדינות, אך אם מדובר בנסיעה באותה מדינה הסכום יסתכם בכ-10 אירו, וההושבה תהיה בהתאם למחלקה של כרטיס ה-Eurail שביצעתם. נוסעי מחלקה ראשונה ישלמו בדיוק את אותה עלות שישלמו נוסעי המחלקה השנייה ל'הזמנת ההושבה' שלהם, ולא יותר כפי שניתן לשער משום שמדובר במחלקה יוקרתית יותר. התשלום הרב יותר למחלקה הראשונה משולם רק פעם אחת, בעת מעמד רכישת כרטיס ה-Eurail. מרגע זה ואילך כל תוספות התשלום עבור הושבה וכיו"ב הנן זהות לשתי המחלקות.

ישנן מדינות שבהן בדרישה לביצוע 'הזמנת הושבה' היא רבה מאוד, למשל ספרד ופורטוגל, ולכן כאשר חשבתי על מסלול טיול עם כרטיס ה-Eurail הוצאתי את המדינות מן המשוואה. התחושה שתשלום לכרטיס ה-Eurail לא מאפשר שימוש חינמי לגמרי אחר כך ברוב הגורף של הרכבות במדינות הללו היא מתסכלת מאוד, ולכן בחרתי במדינות שנחשבות ליותר ידידותיות למחזיקי כרטיס Eurail, כמו למשל שוויץ והולנד, אשר בהן ניתן לומר כי כמעט כל הרכבות הן לאומיות ולפיכך לא דורשות 'הזמנת הושבה'. ניתן לומר זאת גם על גרמניה, שנחשבת לנוחה ביותר בהיבט הזה, אך היא לא נכללה במסלול שלי משום שביקרתי בחלקים רבים ממנה קודם לכן.


כיצד ניתן לבצע 'הזמנת הושבה' כאשר ישנו הכרח או המלצה במסלול הנסיעה שלי?

האפשרות הפשוטה ביותר לביצוע 'הזמנת הושבה' היא באמצעות אתר Eurail בעמוד זה. כל שיש הוא להתחבר למשתמש שיוצרים בעת רכישת כרטיס ה-Eurail, לבחור את מסלול הנסיעה בהתאם לתאריך ולשעה הרלוונטים, לבחור את המחלקה הרלוונטית (מחזיקי כרטיס מחלקה ראשונה יוכלו לבחור מושב במחלקה השנייה, אך מחזיקי כרטיס מחלקה שנייה לא יוכלו לבחור מושב במחלקה הראשונה) ולראות את מחיר 'הזמנת ההושבה'. בהמשך ביצוע ההזמנה ניתן לבחור בהרבה מקרים גם את המושבים הספציפיים. לאחר ביצוע 'הזמנת ההושבה' יישלחו כרטיסים אלקטרוניים אשר אותם יש להציג, או להדפיס אם נכתב כי אין ברירה אחרת. כאשר פקח יחלוף לביקורת, יש להציג לו גם את כרטיס ה-Eurail וגם את כרטיס 'הזמנת ההושבה'. בהיעדר אחד מהם, סביר להניח שהפקח יקנוס אתכם כשם שזה נתפש כעלייה ללא כרטיס, ממש כמו גנבים.

חשוב לדעת כי מספר המושבים המוקצים בהנחה למחזיקי כרטיס Eurail הנו מוגבל, ובקווים החמים והפופולריים, כמו למשל היורוסטאר, פריז-אמסטרדם ועוד, המלאי אוזל במהירות מראש גם במחלקה הראשונה, ובעיקר במחלקה השנייה, בעוד שבקווים אחרים כמו רומא-פירנצה ברוב המקרים יש מושבים פנויים אפילו בסמיכות ליציאת הרכבת. ניתן לברר זאת מראש מול Eurail באמצעות שירות הלקוחות או דרך פלטפורמות נוספות שמתוארות בהרחבה בהמשך הכתבה. לכן, את הזמנות ההושבה לקווים הידועים כפופולריים יש לבצע מראש, מוקדם ככל הניתן, על מנת להחזיק במבחר הכולל של השעות והתאריכים, ולא להיות מוגבל ולבצע שינויים בתוכניות עבור הרכבות הנותרות. כאשר מספר המושבים המוקצים למחזיקי כרטיס Eurail אוזל, כל שניתן הוא לרכוש כרטיס במחיר מלא, ופה מדובר בסכומים שונים לגמרי שממחישים היטב את גודל ההנחה שכרטיס ה-Eurail מקנה בנסיעות אלו, בחברות הפרטיות.

כאשר 'הזמנת ההושבה' מתבצעת באתר Eurail, הם גובים Service Fee, עמלת שירות, של כמה אירו בודדים. כאשר מדובר בהושבה המסתכמת בכמה אירו בלבד העמלה הזו די מתסכלת כשם שהיא עשויה להכפיל את סכום התשלום, ולכן כאשר לא מדובר בקו פופולרי ניתן לבצע את 'הזמנת ההושבה' בתחנת הרכבת עצמה בעמדות הכרטוס. כל עובדי תחנות הרכבת באירופה, קטנות ושכוחות אל ככל שיהיו, מכירים את כרטיס ה-Eurail ויודעים בדיוק מה זה Seat Reservation. כאשר מבצעים את זה בעמדות הכרטיסים בתחנות הרכבת אין כלל עמלת שירות, וזה מומלץ בעיקר בתחנות קטנות. כאשר מדובר בתחנות בערים גדולות, או בסופי שבוע/חגים עשוי להיות תור רב מאוד, ובמקרה כזה עדיף כבר לשלם את עמלת השירות הזו כדי לחסוך את המתנה מייגעת.

דרך אחרת היא להזמין באתרי כרטוס אחרים המאפשרים את ביצוע 'הזמנת ההושבה' ללא כל עמלת שירות. כך כאשר רציתי לבצע 'הזמנת הושבה' לרכבת מפריז לאמסטרדם שאורך נסיעתה 3 שעות ומבוצעת ע"י חברת הרכבות הפרטית Thalys, את ביצוע ההזמנה עשיתי דרך אתר B-Europe. באתר זה ניתן באופן ספציפי לבצע הזמנות הושבה של חברות הרכבות Thalys והיורוסטאר, אך ישנם אתרים נוספים שניתן לבצע באמצעותם 'הזמנת הושבה' תוך הימנעות מתשלום עמלת השירות. ניתן לבקש קישורים לאתרים אלו בקהילות מטיילי ה-Eurail, שפירוט עליהן ניתן בהמשך הכתבה.


באילו מקרים כרטיס ה-Eurail משתלם ומתי כדאי לערוך השוואת מחירים של הזמנות כרטיסים עצמאיות?

כרטיס ה-Eurail הוא חוויתי מאוד, אך מטרתו העיקרית היא לחסוך כסף למי שמעוניין לטייל באירופה ברכבות. ישנן מדינות אשר בהן לא תמיד יש טעם לשלם על כרטיס Eurail, ואפשר להסתכל על מזרח אירופה כקבוצה כזו, וזה משתי סיבות- הראשונה היא שתשתיות הרכבות לא מספיק מפותחות ועדיף לא להישען עליהן לשם התניידות, והשנייה היא שמחירי הכרטיסים הם לרוב זולים מספיק, כך שהכרטיס לא בטוח יהווה חיסכון.

בהרבה מאוד מקרים כרטיס ה-Eurail מהווה חיסכון כספי משמעותי, וזה תלוי טיול לגמרי, לא ביעד אלא במספר נסיעות הרכבת הרצוי. אין תשובה חד משמעית האם הכרטיס משתלם או לא, ולכן יש לבצע תכנון עם ירידה לפרטים הללו, אשר יכלול את בדיקת מחירי הכרטיסים למסלולי הנסיעות, בכמה רכבות מדובר, לאיזו קבוצת גיל משתייך הנוסע, באיזו מדינה מדובר (כרטיסי הרכבות במערב אירופה יקרים ביותר) ועוד. באופן כללי, באתר Eurail ישנו ממשק המאפשר לגלות מהו הכרטיס המתאים ביותר עבורכם מתוך כל מבחר הכרטיסים האפשריים בהתאם לצרככם: מספר המדינות שתרצו להתנייד בהן ברכבות, שכבת הגיל שלכם, מספר ימי השימוש העתידיים ברכבות ועוד. לאחר שהממשק ימצא את הכרטיס המתאים ביותר עבורכם, רצוי לערוך השוואה בין מחיר כרטיס ה-Eurail המוצע לבין רכישת כרטיסים עצמאית, כל אלה במטרה לבחור באפשרות המשתלמת ביותר עבורכם. ככל שמספר הנוסעים גדל, כך החיסכון יכול להפוך למשמעותי יותר.


מתי כדאי להזמין את כרטיס ה-Eurail?

את כרטיס ה-Eurail אני לא ממליץ לרכוש באופן שרירותי. Eurail מציעה הנחות בתקופות מסוימות, ורצוי להיכנס לאתר שלהם מעת לעת על מנת לא לפספס. אין טעם לרכוש במחיר המלא, כאשר אין כל מבצע, כאשר הנחות ומבצעים מוצעים באופן תדיר ויכולים לחסוך מאות שקלים לאדם, ואלפי שקלים למשפחה. רוב ההנחות המוצעות הן בגובה הנע בין עשרה אחוזים ל-20, וכך או כך מדובר בחיסכון שהכיס וודאי יחבק.


ביצעתי את ההזמנה - מה עכשיו?

במהלך רכישת כרטיס ה-Eurail באתר הרשמי שלהם (אין כל אתר שימכור את הכרטיס המקורי במחיר זול יותר) תצטרכו להזין את כתובת מגוריכם. לכתובת זו תשלח במשלוח מהיר ועם שליח הביתה ערכת ה-Eurail. ערכה זו כוללת את כרטיס ה-Eurail, ולצדו מפת תשתית הרכבות באירופה ומדריך לשימוש בכרטיס. המדריך חשוב מאוד, ויכול לסייע לכם להבין יותר כיצד משתמשים בכרטיס. שימוש נכון בכרטיס הוא בגדר חובה, ומי שלא יעשה זאת נכונה ימצא את עצמו נקנס ע"י פקחים על הרכבת.


מה כתוב בכרטיס ה-Eurail ומה עושים איתו?

על כרטיס ה-Eurail יהיה כתוב Eurail Pass, והוא המסמך החשוב ביותר בטיול שלכם, לצד הדרכון. את שאר המסמכים שמקבלים בערכה שקיבלתם רצוי לקחת אתכם, אך לא יקרה דבר אם תחליטו להשאירם בבית. אולם ללא כרטיס זה לא ניתן יהיה לעלות על אף רכבת. השיטה היא Old School, כרטיס מודפס. אין כרטיסים אלקטרוניים, וגם הצגת אישור ההזמנה לא תעזור, אין אפילו צורך לנסות.

במעלה הכרטיס כתובים פרטי בעליו וגם מידע המנדב את סוגו. בחלקו השני של הכרטיס ישנו ה-Travel Diary, כלומר 'יומן מסע' שבו יש למלא את מסלולי הרכבת שעליהם עולים. מילוי פרטי כל מסלול הוא הכרחי, ובלעדיו היה זה כאילו עליתם על הרכבת ללא כרטיס כלל, ופקח יכול לקנוס בהתאם. לכן, את שורות אלו יש למלא עוד בטרם העלייה לרכבת, כי פקחים רבים מתחילים לבדוק את הכרטיסים מיד עם יציאת הרכבת. גם אם אתם באמצע מילוי מסלול הנסיעה וטרם סיימתם, פקח ביום רע יכול להפוך גם את שלכם לכזה.

השאלה הנשאלת מה בעצם צריך למלא, והתשובה היא פשוטה. בכל שורה יש למלא את התאריך- יום וחודש, שעת העלייה שלכם לרכבת, תחנת המוצא, תחנת היעד והאם מדובר בנסיעת רכבת, אוטובוס או מעבורת. החלק הימני ביותר, בו כתוב Control area, מיועד עבור הפקחים. פקחים רבים יחתמו שם לאחר שיבדקו את הכרטיס שלכם. אין כל צורך לכתוב בשדה זה דבר. השורה הראשונה ב'יומן המסע' כבר כתובה כדוגמא הממחישה כיצד למלא את השורה נכונה.

כפי שניתן לראות, שמות הערים של תחנות המוצא והיעד מספיקות, אך אם מדובר בנסיעה בין שתי תחנות באותה העיר, ובאירופה זה דבר שבשגרה גם בכפרים, יש לכתוב באילו תחנות ספציפיות מדובר. עוד חשוב לדעת כי אם אתם מבצעים נסיעת רכבת מנקודת המוצא שלכם אל יעד מסוים וישנו צורך לבצע החלפת רכבות בתחנה מסוימת, אין לכתוב את נקודת המוצא שלכם ואת נקודת היעד הסופית בלבד, אלא לפצל את זה לשורות לפי ההחלפות. למשל, אם אני מעוניין לנסוע ממילאנו שבאיטליה לאינטרלאקן שבשוויץ ואני זקוק להחלפת רכבת בשפיץ (Spiez) שבשוויץ, אני אמלא שתי שורות נפרדות של מילאנו-שפיץ ובשורה למטה שפיץ-אינטרלאקן, כמובן לצד שאר פרטי הנסיעה.

במדינות רבות אין כל מחסום בין הכניסה לתחנת הרכבת לבין הרציפים בתחנה, ולכן יש פיקוח הדוק יותר על הרכבת עצמה. במדינות אלו ניתן לעלות על הרכבת באופן חופשי עם הכרטיס, לאחר שמילאתם את מסלול הנסיעה ב'יומן המסע' שבכרטיס ה-Eurail. עם זאת, ישנן תחנות שונות שבהן יש צורך לעבור מחסום על מנת להגיע אל הרציף. בהולנד זה דבר שבשגרה לצורך העניין, ממש כמו כאן. בעוד שבהולנד ניתן לסרוק את הברקוד שעל הכרטיס והמעבר יותר, ישנן מדינות שבהן אין דרך אחרת מלבד להציג את הכרטיס לעובד התחנה אשר יפתח את המחסום ויאפשר לכם לעבור ולהמשיך בדרככם, כמו למשל בתחנת הרכבת של שדה התעופה פיומיצ'ינו ברומא.


אני ישראלי בעל דרכון אירופאי - האם יש הטבות?

כן, כל מי שמחזיק בדרכון של האיחוד האירופי, שוויצרי, רוסי, אוקראיני, מולדובני, בלארוסי או טורקי זכאי לרכוש כרטיס Interrail. מדובר בכרטיס זהה של קבוצת Eurail המיועדת למחזיקי דרכונים אלו, שבבסיסם אירופאים, ובעקבות כך מאפשרת להם לרכוש את אותם כרטיסים, אך במחיר זול הרבה יותר. למשל, כרטיס גלובאלי של Eurail לשימוש של 15 ימים רציפים ועוקבים יעלה 1,775 ש"ח כעת, בעוד שכרטיס גלובאלי לתקופה זהה של Interrail יעלה 1,342 ש"ח- חסכון משמעותי של 433 ש"ח לאדם.

על מנת לממש את הזכאות לרכישת כרטיס Interrail, במקום Eurail, לא מספיק רק להיות בעל דרכון מתאים אלא לבצע את ההזמנה דרך אתר Interrail, לא Eurail, עם פרטי הדרכון הזר הרלוונטי שלכם ולקחת אותו עמכם לטיול. ללא הדרכון שעמו ביצעתם את הזמנת הכרטיס לא ניתן יהיה לבצע לו אקטיבציה בתחילת הטיול.


הטבות נוספות שמקנים כרטיסי ה-Eurail וה-Interrail

מעבר לשימוש בלתי מוגבל של נסיעות רכבת בטווח תוקף הכרטיס ובהתאם לפרטיו, ישנן עוד הטבות רבות שקצרה ידי מלציין את כולן, חלקן חינמיות וחלקן הנחות משמעותיות למגוון שירותים שונים כמו הלנה, מסעדות, שירותי תחבורה אחרים, אטרקציות תיירותיות ועוד.

כל שיש לעשות על מנת לאתר את ההטבות הרלוונטיות למדינות שבהם אתם עתידים לבקר במסגרת הטיול הוא להיכנס לקישור הבא, לבחור את המדינה ולקרוא את מבחר ההטבות. רצוי לבדוק זאת תמיד, כי רבים מהם עשויים להיות רלוונטים, וכשיש הטבות חינם מתאימות אזי לא מסרבים.

בין ההטבות שניתן למצוא ולצרוך בהצגת הכרטיס בעת מימוש: נסיעות אוטובוס בחינם, שיט על מעבורות בחינם, הנחות לרכבות פרטיות שאינן כלולות בכרטיס ה-Eurail/Interrail (יש מעט רכבות שאינן כלולות בכרטיס אז אין צורך לדאוג), הנחות על מעבורות חוצות מדינות, הנחות על השכרות אופניים, הנחות לינה ברשתות הוסטלים ומלונות ספציפיים, הנחות על מדריכי נסיעות, הנחות על אוטובוס תיירים במספר רב של ערים, הנחות במסעדות רבות (למשל הארד-רוק-קפה), הנחות על שירותי אחסון כבודה, הנחות על כרטיסי ערים המקנים למחזיקים כניסה לאטרקציות רבות בחינם, הנחות על אתרי תיירות ספציפיים כדוגמת יורו-דיסני ועוד. אני שמחתי מאוד, כמחזיק כרטיס Eurail גלובאלי של מחלקה ראשונה, לשוט במחלקה הראשונה של מעבורת מאינטרלאקן שבשוויץ על מי הטורקיז של אגם ברינץ.


הזמנתי את הכרטיס ויש לי מלא שאלות ותהיות- מה עליי לעשות?

נוכחתי לגלות שקבוצות הפייסבוק של Interrail ו-Eurail הן מהמחבקות, התומכות והמסייעות ביותר שיש. את מסלול הטיול שלי הרכבתי בעצמי לפי הרצונות שלי, אך היו לי מלא תהיות לגבי אופן השימוש בכרטיס, מציאת דרכים חלופיות בעקבות קווים מסוימים שנסגרים זמנית ועוד מלא שאלות שצצו בכל כמה דקות. לכמות השאלות המאוד מוגזמת ששאלתי מצאתי מענה מאוד מדויק, מפורט וסבלני מחברי קבוצות הפייסבוק. בקבוצות אלו נמצאים מטיילים שהתנסו בכרטיסי ה-Eurail וה-Interrail פעמים רבות, ואין חכם כבעל ניסיון.

שתי הקבוצות הן במה לכל שאלה בנוגע לכרטיסים, וגם מי שמחזיק בכרטיס Eurail יכול לשהות בקבוצת Interrail והפוך. בקבוצת Interrail יש הרבה יותר חברים, אך נוכחתי לגלות שדווקא בקבוצת Eurail קיבלתי מענה יותר מהיר ומפורט בהרבה מאוד מקרים. אני השתמשתי לאורך כל התכנון, וגם במהלך הטיול, בשתי הקבוצות ושאלתי את אותן השאלות בשתיהן על מנת לוודא שהתשובות שאני מקבל הן מדויקות.


נחתתי באירופה ואני מעוניין להתחיל את טיול הרכבות- איך בעצם מתחילים?

לא ניתן לנחות באירופה ולעלות סתם כך על הרכבות באופן מיידי, ישנו צורך לבצע אקטיבציה לכרטיס. נכון שאת התאריכים מוסרים במהלך הזמנת הכרטיס, אך השימוש פשוט בלתי אפשרי ללא ביצוע צעד זה. אל דאגה, מדובר בעניין קצרצר ביותר. כל שיש הוא לסור לעמדת הכרטיס (Ticket office) בתחנה הראשונה בה אתם נמצאים ולמסור את כרטיס ה-Eurail ואת הדרכון שלכם לעובד הדלפק. הוא יבדוק שאתם אכן בעלי הכרטיס ואחר כך יחתום עליו במשבצת המיועדת עבורו. אחר כך אתם רשאים להתחיל חוויה אירופאית מדהימה ובלתי נשכחת.


אפליקציית הבית של Eurail ו-Interrail לשימוש נוח במהלך הטיול

ישנה אפליקציה בשם Rail Planner מבית Eurail ו-Interrail, שמטרתה לסייע לכם בזמן אמת במהלך הטיול למצוא מסלולי נסיעה רלוונטים בהתאם לדרישות שלכם, כמו למשל הימנעות מרכבות של חברות פרטיות המחייבות ב'הזמנת הושבה', הגדרת זמן מינמאלי לביצוע החלפת רכבות במידה שאין קישור ישיר ועוד. מה שטוב באפליקציה הזו, שבלעדיה לא הייתי מצליח לתפקד בטיול שכן תכניות משתנות הרבה מאוד פעמים ולא תמיד עומדים בזמן המתוכננים מראש, זה שהיא עובדת גם במצב Off-line, כאשר אין חיבור לאינטרנט.

מתכנתי האפליקציה מעדכנים את לוחות זמני נסיעות הרכבת כל העת, בעיקר לפני תחילת כל עונת שנה. כל עוד האפליקציה מעודכנת לפני הנסיעה, היא תוכל להציג לכם במהלך הטיול את מסלולי הנסיעה הרלוונטים לכם מנקודת המוצא שלכם (ניתן להשתמש במיקום נוכחי) אל היעד תוך פירוט שעות יציאות הרכבות, זמן הנסיעה, מספר ההחלפות ושמות התחנות בדרך. האפליקציה הזו הייתה הצלה עבורי בהרבה מאוד מקרים, ואני סבור שקשה מאוד למצוא יישומון אחר שיכול להתחרות ביעילות ובתרומה שהיא מספקת לנוסעי הרכבות, גם למי שבחר לא לרכוש כרטיס Eurail או Interrail. האפליקציה זמינה להורדה הן באנדרואיד והן באפסטור.


נכנסתי לתחנת הרכבת- כיצד מגלים היכן הרציף של הרכבת שלי?

ממש כמו שבשדות התעופה יש לוח ענק שמציג את כל הטיסות היוצאות, את שעת היציאה ואת השער הרלוונטי, גם בתחנות הרכבת ככלל ישנם לוחות שבהם מוצגות כלל הרכבות היוצאות, כשלמעשה מצויין היעד הסופי, שעת יציאה, רציף רלוונטי ותחנות ביניים. בהרבה מאוד מקרים תחנת היעד שלכם היא לא התחנה הסופית של הרכבת ולכן שימו לב שכאשר אתם מחפשים בלוח את הרכבת שלכם, אל תצפו ששם היעד שלכם הוא זה שיהיה כתוב באופן בולט. באפליקציה Rail Planner אף כתוב יפה מאוד בכל מסלול שאתם מחפשים באמצעותה את שם התחנה הסופית של הרכבת שלכם, ולא סתם, אלא על מנת לאתר את רציף יציאת הרכבת שלכם בתחנה.


מה ניתן למצוא על הרכבת?

כל רכבת היא שונה, אך מה שבטוח זה בכולן ניתן למצוא מושבים. מעבר לכך, התשובה תלויה בחברה המפעילה את הרכבת. באירופה ישנם סוגים שונים של רכבות בכל מדינה, בשונה מ-2 סוגי הרכבות של "רכבת ישראל" אותם אנו מכירים. באופן כללי, חברות הרכבות הפרטיות מחזיקות ברכבות חדישות ונעימות הרבה יותר, אך במספר מדינות מערב אירופאיות גם הרכבות הלאומיות הן מתקדמות ומהנות מאוד.

באיטליה למשל, הרכבות האזוריות (Regionale) של חברת הרכבות המובילה באיטליה, Trenitalia, הן ישנות מאוד, ברובן הגורף חסרי מחלקה ראשונה, השירותים לא נשמרים נקיים וקרונות רבים אינם ממוזגים. עם זאת, כלל הרכבות הלאומיות בהולנד ובשוויץ, לצורך הדוגמא, היו חדישות, נקיות, ממוזגות, השירותים כללו את כלל המתקנים וכמובן היו קרונות מחלקה ראשונה.

ברכבות רבות תוכלו גם ליהנות מקרון מסעדה, אשר בו ניתן לרכוש אוכל מבר או לסעוד עם שירות מלצר, זאת בהתאם לרכבת ולשירות המוצע בה. בנוסף, רכבות מסוימות מאפשרות חיבור לאינטרנט אלחוטי בחינם, אך התאכזבתי לגלות שמדובר במספר מצומצם של רכבות, גם בחלק מהרכבות הפרטיות אם כי הסיכוי גובר ששירות כזה יוצע. בנוסף, במסלולי רכבת יפהפיים ניתן גם ליהנות מנופים קסומים מחלונות הרכבת- של הרים, של אגמים, ימים, כפרים קטנים ועוד.


האם פשוט להתנייד ברכבות על מנת להגיע גם לכפרים ולשמורות טבע, ולא רק לערים גדולות?

התשובה היא שבאירופה זה אכן אפשרי. בעוד שאצלנו ניתן למצוא תחנות רכבות רק בערים מסוימות, באירופה התשתית הקיימת נמצאת בליגה אחרת לגמרי. לא די בכך שבשונה מהארץ תחנות הרכבת ממוקמות במרכזי הערים ולא בשוליהם, אלא שבמדינות רבות גם עיירות, כפרים ואפילו שמורות טבע זוכים לתחנות רכבת משלהם.

התשובה משתנה ממדינה למדינה, שכן בכל מדינה מצב תשתית הרכבות שונה, וההבדלים יכולים להיות משמעותיים מאוד. במדינות מתקדמות כמו שוויץ תוכלו לראות אפילו בכפרים קטנים מאוד לא רק תחנת רכבת אחת, אלא שתיים, וניתן אף לנסוע ברכבת אל פסגות אלפים בגובה מאות מטרים, כמו גם לשמורות טבע, למשל קניון הארה (Aare Gorge) שלו שתי תחנות רכבת, אחת בכל כניסה.

מעת לעת היו כפרים שרציתי לבקר בהם אשר לא ניתן להגיע אליהם באמצעות רכבות בשל היעדר תחנות, ובמקרים כאלו נסעתי אל תחנת הרכבת הקרובה ביותר ומשם עליתי על אוטובוס. כך למשל טיילתי מפירנצה לכפר הטוסקני המדהים סן-ג'מיניאנו תוך נסיעת רכבת מפירנצה לעיירה פוגיבונסי, ומשם נסיעת אוטובוס בת רבע שעה מחוץ לתחנת הרכבת ועד ליעד. גם לסירמיונה הגעתי בדרך דומה- רכבת ממילאנו לדסנזאנו, ומשם נסיעת אוטובוס בת רבע שעה הישר מחוץ לתחנת הרכבת אל היעד.

ביעדים שאינם מחזיקים בתחנת רכבת משלהם יש בדרך כלל קישור תחבורתי פשוט מאוד באמצעות אוטובוסים מתחנות הרכבת הסמוכות ביותר אליהם. נסיעות אוטובוס אלו מתחנת הרכבת הקרובה ביותר אל היעד הרלוונטי שלכם ועד אליו עולות כמה אירו בודדים, ורכישת כרטיסי הלוך ושוב תספק מחירים אטרקטיבי יותר לפי רוב.


מהן תדירויות הרכבות?

תדירויות הרכבות משתנות מקו לקו, מאזור לאזור וממדינה למדינה. יש לבדוק זאת באמצעות חיפוש המסלול באתר Eurail, או באמצעות האפליקציה Rail Planner.


האם הרכבות מדייקות או נוטות לאחר?

המצב ברוב מדינות אירופה הוא שיפור משמעותי מ"רכבת ישראל", בזה ניתן להיות בטוחים. עם זאת, חשוב לומר כי במדינות דרום ומזרח אירופה אחוזי הדיוק יורדים. מדינה פופולרית לנסיעות רכבת אשר בה אחוזי הדיוק אינם גבוהים היא איטליה, וגם המקומיים יודעים זאת היטב ומתבדחים על כך. אישית לא נתקלתי בעיכובים משמעותיים, וכנראה שאחוזי הדיוק של איטליה הם השאיפה של "רכבת ישראל", אך אם כאן מדובר במצב יחסית חמור בהיבטי דיוק, הרי שבאירופה ניתן להיות רגועים ולהניח שברוב המקרים לא תתקלו באיחורים או עיכובים.

למרות שהרכבות נוטות לדייק, או לאחר באופן קל ושולי, במקרה שאתם מבצעים נסיעה שמצריכה החלפת רכבות, וודאו שטווח הזמן של החלפת הרכבות הוא סביר. למשל ניתן לומר ש-5 דק' אינן מספיקות ועשויות להיות גבוליות מאוד. אני העדפתי שיהיה לי טווח של לפחות 10 דק' בהחלפת הרכבות, ובחישוב הזמן המתאים עבורכם יש לקחת בחשבון שיקולים כמו כושר ההליכה, כושר ההתמצאות וגודל התחנה. ישנן תחנות עצומות שבהן אפילו 20 רציפים, ובהן יש צורך לזמן רב יותר בשל מרחקי ההליכה וזמן ההתמצאות, אולם מצד שני ישנן תחנות קטנות ביותר בעלות רציף או שניים שכמעט ואינן מאוישות.


תחנות הרכבת הן חוויה בפני עצמה

תחנות הרכבת הבולטות באירופה, הממוקמות בערים הגדולות, הן חוויה של ממש. לא מדובר ברק תחנות רכבות, אלא בתחנות עצומות שניתן להרגיש בהם במעין שילוב של קניון עם שדה תעופה. בתחנות אלו ניתן למצוא עשרות חנויות הפעילות משעות הבוקר המוקדמות ועד שעות הערב המאוחרות. עסקים אלו כוללים חנויות אופנה, חנויות סלולר ושירותי סים, מסעדות, רשתות מזון מהיר ובתי קפה. ניתן למצוא הכל מהכל ולהעביר את הזמן בתחנה בקלילות.

מעבר להיות תחנות רכבת אלו מרכזי קניות גדולים, הן בהרבה מקרים ממוקמות בתוך מבנים שהארכיטקטורה שלהם היא כאילו היו אלה מוזיאונים, לא פחות. תחנות רבות שוכנות במבנים אירופאים עתיקים, מעוטרים, מפוסלים, אלגנטיים ושמורים היטב. אין זה מתבטא רק בארכיטקטורה אלא גם בעיצוב הפנים, שמגיע בהלימה עם האירופאיות המרשימה. תחנות רכבת רבות הותירו אותי פעור פה, וביניהן אמסטרדם מרכז, מילאנו מרכז, רומא טרמיני, פריז גארה-דה-ליון ופריז נורד. חשוב לזכור כי הרכבת היא לא כלי תחבורתי חדיש באירופה, אלא כזה שרץ שנים רבות, עוד לפני שרובכם נולדתם, גם המבוגרים מביניכם.


מהן היתרונות בטיול רכבות?

1. אין הפתעות במחיר - הרבה מטיילים נתקלו במעמד השכרת הרכב שהם מתבקשים לשלם תוספות כאלו ואחרות שאינם ציפו. אחרים משתפים כי נקנסו במהלך הנסיעה, או שילמו סכומי עתק על נהיגה באוטוסטרדות.

2. טיול שכזה יכול לאפשר התחלה במדינה מסוימת וסיום במדינה מרוחקת מאוד. בהרבה מאוד מקרים אנשים טסים ושבים מאותה העיר באירופה, ולפיכך רדיוס מרחק הנסיעה בטיול מוגבל מאוד. כאשר ממריאים מיעד מסוים, שוכרים רכב וחוזרים ארצה מיעד אחר ישנה דרישה של חברת השכרת הרכב לשלם תוספת משמעותית לדמי השכרת הרכב בשל החזרת רכב ביעד אחר, אם הדבר בכלל מתאפשר.

3. אין צורך לשלם על דלק או על חנייה בתשלום במרכזי היעדים. תחנות הרכבת ממוקמות במרכזים השונים, ובמרחק הליכה קצר ניתן להגיע למוקדי העניין הרלוונטים.

4. הרבה יותר בטוח- לא נרשמים מקרים רבים של תאונות רכבת, בעוד שמספר תאונות הדרכים בכבישים הוא עצום לאין שיעור.

5. אף אחד מהמטיילים לא צריך לנהוג, וכולם יכולים לנוח במהלך הנסיעות.

6. הנסיעות המשותפות הן מקום לגיבוש- משפחות שלמות יכולות ליהנות ביחד, כשההורים והילדים משחקים בצוותא משחקי קופסא או קלפים.

7. ניתן להטעין את הטלפון הנייד במהלך הנסיעה ולהגיע ליעד עם סוללה מלאה, וכמו כן ניתן לצרוך את השירותים במהלך הנסיעה באין מפריע.

8. מסלולי הרכבת סלולים בדרכים קסומות מאוד, ובהרבה מקרים מרוחקים מהכבישים. מדובר בהזדמנות לזכות בנופים עוצרי נשימה של הרים, אגמים, שכונות מיוחדות וימים.

9. באזורים מסוימים אין אפשרות להתנייד ברכב פרטי. באיזור הצ'ינקווה טארה שבאיטליה מורגש הענין היטב, שכן נסיעות הרכבת מחברות את 5 הכפרים האייקונים בנסיעות בנות מספר דקות בלבד, בעוד שנסיעה ברכב תהיה ארוכה הרבה יותר ותאלץ לחנות מחוץ לכפרים.

10. ישנן תחנות רכבת בכל "חור" באירופה- בעיירות, בכפרים, בשמורות טבע ואף מספר תחנות רב בערים הגדולות. ניתן גם להשתמש ברכבת על מנת לזכות לקישור מ/שדה התעופה אל/ממרכז העיר. את הטיול התחלתי בשדה התעופה פיומיצ'ינו, וממנו נסעתי על רכבת ה"לאונרדו אקספרס" בחינם עם כרטיס ה-Eurail אל מרכז העיר רומא, תחנת הרכבת טרמיני. את הטיול השלמתי באמסטרדם, והגעתי בתוך 20 דק' מהתחנה המרכזית של אמסטרדם, הממוקמת בלב העיר, ישירות אל שדה התעופה סכיפהול.

11. אתם יוצאים ממרכז מקום מסוים ומגיעים למרכז היעד- כאמור, תחנות הרכבות באירופה ממוקמות במרכזי היעדים השונים ולא בשוליהם. עובדה זו מקלה מאוד על ההתניידות ומאפשרת תלות ברכבות בלבד, ללא צורך במונית או באוטובוס. למשל, על מנת להגיע מפריז ללונדון יש לצאת לדרך מתחנת 'נורד' שבמרכז העיר, כשההגעה היא לתחנת סנט פנקראס, מרכז לונדון. עם זאת, מי שיבחר לטוס בין הערים יאלץ לשלם סכום לא זניח על נסיעות מ/אל שדות התעופה. ככל שהטיסה זולה יותר, כך השדה מרוחק יותר ממרכז העיר ועלות הנסיעה לשם עולה.

12. הגבלת כבודה - בעוד שבטיסות החלו להיאכף הגבלות כבודה נוקשות על הכרטיס הבסיסי כמעט בכל חברות התעופה, לנוסעים ברכבת אין כל סיבה לחשוש. ניתן לנסוע גם עם מזוודה, גם עם טרולי וגם תיק גב לכל נוסע וללא הגבלת משקל. זה מרענן מאוד וחוסך לא מעט חששות שמתעצמים אצלנו בכל פעם שאנו מגיעים לשדה התעופה.

13. לא צריך להגיע שעתיים עד שלוש שעות כמו לטיסה לפני יציאת הרכבת- כמה מרענן להגיע לתחנת הרכבת בין דקות ספורות לבין חצי שעה לפני יציאתה, זאת בהתאם לגודל התחנה ולזמן מציאת קרון מתאים (למשל איתור קרון מחלקה ראשונה).

14. תשתית הרכבות באירופה מבוסס באופן גורף על חשמל, והוא 100% ירוק. אם תרומה לסביבה חשובה לכם, כדאי שתדעו זאת. במהלך הטיול שלי, שארך כמעט חודש ימים, נסעתי על עשרות רכבות שכולן ככולן התניידו באמצעות חשמל בלבד.


מספר תובנות ומסקנות לאחר טיול שכזה

1. לחפש קרונות ממוזגים - זה שהתייבשתם בקרון לא ממוזג לא אומר שכל קרונות הרכבת שלכם הם גם כאלה. בכל מקרה שבו נכנסתי אל קרון לא ממוזג טיילתי בין הקרונות עד שמצאתי אחד ממוזג, ותמיד היה כזה.

2. הקפידו להגיע כעשר דקות לפחות לפני יציאת הרכבת, זאת על מנת לאתר בנחת את הרציף הרלוונטי, את הקרון ואף את המושב אם ביצעתם 'הזמנת הושבה'.

3. מלאו את מסלול הנסיעה שלכם ב'יומן הנסיעה' (Travel Diary) שבכרטיס ה-Eurail/Interrail לפני העלייה לרכבת. קראתי לא פעם בקבוצות הפייסבוק סיפורים מצערים מאוד על קנסות כבדים מאוד למי שלא עשה זאת לפני. חשוב להבין שעלייה לרכבת ללא מילוי מסלול הנסיעה קודם לכן שווה לעלייה ללא כרטיס נסיעה.

4. קחו עמכם עט- בהמשך לסעיף 3, על מנת להיות מסוגלים למלא את מסלולי הנסיעה שלכם ב'יומן הנסיעה' תזדקקו לעט. קחו עמכם לפחות עט אחד שישמש אתכם למטרה זו.

5. בשיקול הבחירה בין כרטיס המחלקה הראשונה לשנייה בדקו באילו מדינות תרצו להיות. כאמור, באיטליה הרכבות האזוריות (Regionale), שאינן מחייבות 'הזמנת הושבה', לא מציעות קרונות מחלקה ראשונה. לפיכך, בוודאות אין טעם לשלם על כרטיס מחלקה ראשונה למי שעתיד לטייל באיטליה בלבד. בשונה מכך, בשוויץ ובהולנד בכל רכבת תוכלו למצוא מחלקה ראשונה שקטה ומודרנית, וכך באמת תיהנו מנוחות ומשקט שעליהם משלמים יותר בכרטיס המחלקה.

6. ברוב הרכבות לא הוצע חיבור לאינטרנט. מומלץ לרכוש סים מקומי עבור גלישה בכל אחת ממדינות האיחוד האירופי, לבצע לו אקטיבציה ולהשתמש בו בכל מדינות הטיול. על פי תקנות האיחוד האירופי, מפעילות הסלולר במדינות החברות (כולל בריטניה נכון לכתיבת שורות אלו) מחוייבות לאפשר שימוש בכרטיס הסים בכל המדינות החברות האחרות וללא עלות נוספת. יש לבדוק היטב לכמה זמן תקף הסים (בדרך כלל מדובר בחודש), וכמה ג"ב גלישה ניתנים עבור המדינות האחרות שאינן מדינת הרכישה. למשל, סוג הסים של TIM, מפעילת סלולר איטלקית, שרכשתי בסיינה אפשר 40 ג"ב גלישה באיטליה ו-5 ג"ב בשאר מדינות האיחוד האירופי. כלומר, ה-40 הם רק בתחומי איטליה. חשוב לשים לב ששוויץ, כמי שאינה חברה באיחוד האירופי, לא כלולה בתקנה זו.

7. כשאתם מביטים על לוח הרכבות בתחנה על מנת לאתר את הרציף של הרכבת שלכם, שימו לב שהשם הבולט הכתוב לכל רכבת הוא היעד הסופי ולאו דווקא היעד שלכם, שיכול להיות תחנת ביניים במסלול הכולל של הרכבת. וודאו מהי התחנה הסופית של הרכבת שלכם באמצעות חיפוש המסלול באפליקציה Rail Planner.

8. בהמשך לסעיף 6 - הורידו את אפליקציית Rail Planner. מדובר בהצלה בהרבה מאוד מקרים, ועצם העובדה שניתן לחפש בה מסלולי רכבת ולקבל תוצאות מעודכנות גם ללא חיבור לאינטרנט הוא אנחת רווחה ויעילות מדהימה.

9. במהלך הטיול שלי בחרתי לשהות בסמיכות לתחנות הרכבת, כמה שניתן. כאשר מטיילים עם טרולי במקרה שלי, או עם מזוודה במקרים גרועים יותר, מאוד לא נעים להיסחב עם התיקים ולכן הליכה קצרה מתחנת הרכבת אל המלון הייתה הצלה עבורי. משום שתחנות הרכבות ממוקמות באופן מרכזי, מדובר גם בהליכה קצרה מאוד לכל אתרי התיירות. בערים הגדולות לתחנות הרכבת יש גם תחנת מטרו חשובה ומסוף אוטובוסים פעיל מאוד. כך ניתן להגיע לכל נקודה ביעדכם גם תחבורתית.

10. רציפים רבים לא רק ממוספרים, אלא מצוותים עם אותיות- מדובר בטיפ חשוב, שאלמלא הייתי קורא אותו לא הייתי מפספס רכבת בשוויץ. אם הרכבת שלכם יוצאת מרציף שהוא שילוב של אות ומספר, למשל 2A, לא מספיק להגיע רק למספר המתאים, בדוגמא הזו 2, אלא רק לחלק על הרציף עם האות הרלוונטית, בדוגמא זו A. באותו מספר רציף יכולות לצאת מספר רכבות ליעדים שונים, ולכן כאשר הרציף שלכם זוכה גם לאות וגם למספר זה אומר שהרציף המספרי שלכם מחולק לפי אותיות. קודם כל עליכם להגיע לרציף עם הספרה הרלוונטית, וברציף לחפש את האזור הרלוונטי, שהוא האות שצורפה. אם לא תעמדו באזור הנכון של הרציף, שאותו מגלים באמצעות האות, תוכלו לעלות על רכבת הנוסעת בכיוון ההפוך או ליעד שונה לגמרי.

11. בחרו לטייל בכבודה המתאימה התניידות נוחה- הביאו רק את מה שאתם באמת זקוקים לו, כי בסופו של דבר מה שתביאו עמכם זה מה שתסחבו לאורך כל הטיול. דאגו לבחור את התיק הנוח ביותר, ורצוי שלא יהיה גדול מדי.

12. בכל אזור שתטיילו בו התבססו במקום מסוים וצאו ממנו לטיולי כוכב- הרבה יותר נעים להשתכן במלון מסוים, לשהות בו מספר לילות כשכל התיקים נמצאים בחדר והמסמכים מאוחסנים בכספת, וממנו לצאת ברכבת לטיולי כוכב יומיים, מאשר לעבור בכל יום למלון אחר תוך הסחבות מיותרת ומעיקה עם התיקים.

13. חשוב לדעת שישנם אתרים שבהם ניתן לבצע הזמנת אחסון כבודה למקרה שאתם מבצעים החלפה של כמה שעות ברכבות, או שלאחר שביצעתם צ'ק אאוט מהמלון והמשכתם לאזור אחר, אתם למעשה חולפים על פני מקומות שתרצו לעצור בהם לכמה שעות. למשל, כשעזבתי את פירנצה ורציתי להגיע לצ'ינקווה טארה מסלול הנסיעה חלף בלוקה ובפיזה, ולא רציתי לוותר עליהן. לכן, ביצעתי הזמנת אחסון מטען דרך האתר Bagbnb, תוך שאני בוחר את המיקום הרלוונטי ואת מספר התיקים, וכך טיילתי בלוקה ובפיזה חופשי מתיקים. בכל אופן, ברוב תחנות הרכבת יש לוקרים בגדלים שונים לאחסון הכבודה.