19.04.2024
 
ניו יורק: ציפור קצוצת כנפיים

 

ניו יורק: ציפור קצוצת כנפיים

מעל מוקד התחבורה של מרכז הסחר העולמי

 

מאת אתי ישיב

צילומים: אוריאל ישיב

 

מהמדרכה שליד מלון "מילניום הילטון", הסמוך למרכז הסחר העולמי בניו יורק (וגם לחנות הכלבו המפורסמת, שכווולם מכירים - "Century21"), יש תצפית נהדרת לעבר זוג כנפיים לבנות, ענקיות, שהחלו לצמוח שם עוד לפני כעשר שנים. בכול אחד מביקורינו בניו יורק, אנחנו עומדים על המדרכה, מהופנטים למראה הפועלים המוסיפים עוד "נוצה" או קטע "נוצה" לכנפי הציפור המוזרה המתרוממת וצומחת עם השנים העוברות.

מאז אסון מגדלי התאומים בדרום מנהטן ב-11 בספטמבר 2001, עברו כבר 15 שנים ועדיין אין רואים את סוף שיקומו של המתחם. תכניות בנייה מוגשות, מאושרות, משתנות ומתכווצות בשם שיקולי בטחון, בטיחות או תקציב, ובכול זאת, כול שנה אני מתרגשת מחדש, כשאני מגלה עוד מבנה חדש שנחנך באתר המפורסם ומצטרף למבני הזיכרון המרשימים, המשרדים, המסחר והבילוי. השנה הגיע סוף סוף תורה של הציפור הלבנה ההיא, המרחפת מעל המבנה המרכזי של מוקד התחבורה הענק, החדש-ישן, שבדרום מנהטן.

התחנה הראשונה נחנכה כאן עוד ב-1909, נקראה "טרמינל האדסון" ושימשה את הבאים מניו ג'רזי למנהטן ברשת הרכבות "Prat". ב-1971 התחנה גדלה, עברה שיפוץ ושמה הוסב ל"תחנת מרכז הסחר העולמי". אחרי אסון התאומים היא הייתה סגורה משך שנתיים תמימות ומאז נמצאה בבנייה מתמדת, כשהנוסעים העוברים בה נאלצו לפסוע לדרכם דרך מכשולים של אתר בנייה. גם היום הבנייה טרם הסתיימה סופית, אבל לבאים ברכבות מניוארק ומהובוקן שבניו ג'רזי יש כבר 6 קווים של הרכבת התחתית (סאבוויי) להגיע איתם למרכז וצפון העיר ושני קווים נוספים נמצאים בבנייה. התחנה כולה, שנפתחה בחודש מרץ השנה, שייכת לרשויות הנמלים של ניו יורק ושל ניו ג'רזי ונקראת עתה "מוקד התחבורה של מרכז הסחר העולמי" ( World Trade Center Transportation Hub).

במוקד התחבורה הזה נמצאים, כאמור, תחנת הרכבת של רשת "Path", המתחברת עם מערכת הסאבוויי הניו יורקי וכן מעבר רגלי מתחת לפני הקרקע, המתחבר עם אמצעי תחבורה נוספים בדרום מנהטן, עם בנייני מרכז הסחר ועם מרכזי קניות ומסעדות. מעל כול אלה נמצא המבנה המרכזי, המסחרי, המכונה בשם "אוקולוס" -Oculus, "עין" בלטינית, שבעגה של ארכיטקטים פירושו פתח עגול, או אובלי, המאפשר חדירת אור למבנה. את הרעיון של ה"עין" הפתוחה הגה האדריכל דניאל ליבסקינד, המתכנן הראשון של התחנה המחודשת, במטרה להעצים את אפקט קרני השמש של הסתיו שפעם בשנה, ביום הזיכרון לאסון התאומים, יתמקדו על מרכז הסחר. רשות הנמלים, שהחליטה להגדיל את התחנה כדי שתצטיין ביופי וביעילות ותתחרה בתחנות הענק פן (Penn) וגראנד סנטרל סטיישן (Grand Central Station) הוותיקות, החליטו להחליף את ליבסקינד בארכיטקט הספרדי קאלטראווה לבצוע העבודה. קאלטראווה ביקש להעניק למבנה ממדים רוחניים - מטפיזיים והוא אימץ את ה"עין" של ליבסקינד, שהזכירה לו ציפור ששוחררה מידיו של ילד. על המבנה תוכננו זוג כנפי ציפור יפהפיות ועדינות, אבל משיקולי בטיחות ותקציב הן קוצצו קצת. במקום ציפור יפה, אומרים מבקרים רבים, היא מזכירה להם היום מין דינוזאורוס...טוב, עוד לא נולד מבנה חדש בעיר שלא זכה ללגלוג והשמצות לפני שהתחבב על הציבור. בעיניי, הכנפיים ממש מיוחדות ויפות ויש להניח שהמבנה המונומנטלי הזה יהפוך בסופו של דבר למגנט, שימשוך המוני מבקרים אל המרכז המתחדש.

 

בינתיים, בחודש ספטמבר האחרון נחנכו החנויות החדשות במבנה המרכזי, המבהיק מלובן השיש המצפה את כולו מבפנים. החנויות ממוקמות בדפנות החלל הגדול (שבעצמו ישמש לאירועים גדולים, פרטיים) ונראה שיועדו לקהל אמיד, הרגיל לחנויות יוקרה כמו דיור, הוגו בוס, בנט מלונדון, או שעוני לונג'ין וברייטלינג ורק חנות אחת מצאנו עם מבחר יפה של בגדים, נעלים ובעיקר תיקים מקסימים, העונה לשם "& Other Stories" ושייכת לבעלים השוודים של רשת H&M רק ברמה טובה יותר ועדיין במחירים שפויים. החנויות הללו הן כמובן רק החלוצות וימים יגידו איך יתפתח המקום.